تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۷۸۳۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق کرمانشاه اعلام کرد

تجارت با عراق از کانال مشترک

می متالز - رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه آینده مبادلات تجاری با عراق از کانال سرمایه‌گذاری‌های مشترک است، گفت: امیدواریم در سه ماه پایانی سال بخشی از کاهش صادرات استان جبران شود.
تجارت با عراق از کانال مشترک

به گزارش می متالز، کیوان کاشفی با اشاره به کاهش ۲۵ درصدی ارزش صادرات استان در ۹ ماه امسال گفت: بخشی از این کاهش ناشی از بسته بودن مرز مهم سومار بود که با پیگیری‌های انجام شده به‌صورت سمبلیک و بعد از تعطیلات کریسمس عملا بازگشایی خواهد شد. وی بخشی از این کاهش ارزش صادرات را نیز ناشی از اصلاح نرخ پایه‌های صادراتی دانست که در گذشته چندان مورد توجه نبود و حتی با بازارهای جهانی فاصله داشت، اما با جدی شدن بحث پیمان‌سپاری ارزی این نرخ‌ها اکنون تعدیل شد. عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه سال گذشته به‌دلیل افزایشی که در نرخ ارز داشتیم شاهد جهش صادراتی بودیم که البته می‌توانست بسیار بیشتر از این هم باشد اما برخی دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها مانع شد، تاکید کرد: در سال‌جاری بخشی از این افزایش نرخ ارز تعدیل شده و نتیجه آن را در کاهش ارزش صادرات شاهدیم. کاشفی اضافه کرد: از سوی دیگر ممنوعیت‌های صادراتی مستقیم یا غیرمستقیمی هم برای برخی کالاها داشتیم که بر کاهش صادرات اثرگذار بوده است. رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه معمولا سه ماه پایانی سال صادرات پررونق است، اظهار امیدواری کرد: بخشی از این کاهش ۲۵ درصدی صادرات استان در این مدت جبران شود. وی تاکید کرد: البته اینکه در پایان امسال در مجموع کاهش صادرات استان را خواهیم داشت، تقریبا قطعی است. کاشفی همچنین از افزایش ۱۵۱ درصدی واردات استان در هشت ماه امسال هم یاد کرد و با بیان اینکه عمده محصولات وارد شده شامل مواد اولیه کارخانه‌ها بوده است، گفت: این یک امر مثبت و نشان‌دهنده افزایش فعالیت واحدهای تولیدی استان است. عضو هیات رئیسه اتاق ایران در ادامه به تغییر سیاست‌های تجاری عراق اشاره کرد که بر کاهش صادرات ایران بی‌تاثیر نبوده و افزود: بعد از ثباتی که در این کشور حاکم شد و با توجه به ثروتی که در اختیار دارند، کم‌کم در زمینه انواع تولیدات سرمایه‌گذاری کردند. کاشفی با بیان اینکه این باعث شد عراق در بسیاری از کالاها به‌ویژه محصولات کشاورزی به خودکفایی برسد و ممنوعیت واردات آنها را اعلام کند، اضافه کرد: این کشور در حوزه لبنیات نیز سرمایه‌گذاری‌های جدی از جمله با ترکیه داشته است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران نمونه دیگر این ممنوعیت را مربوط به سیمان دانست و گفت: عراق ۱۸ کارخانه تولید سیمان و شش کارخانه در حال ساخت دارد و با هدف حمایت از آنها صادرات سیمان را از همه کشورها و نه فقط ایران ممنوع کرده است. وی معتقد است: در شرایطی که عراق با هدف حمایت از تولیدات داخلی خود واردات برخی کالاها را محدود کرده باید رویه صادرات به این کشور را به سمت کالاهایی ببریم که در آنها امتیاز داریم. رئیس اتاق کرمانشاه محصولات پتروشیمی را از این موارد دانست که عراق هنوز به تکنولوژی آن دست پیدا نکرده و ایران می‌تواند سال‌ها در این زمینه کار کند. کاشفی اضافه کرد: در زمینه صادرات محصولات کشاورزی نیز باید به سمت محصولاتی برویم که ارزش افزوده بیشتری دارند. وی معتقد است: تبادلات تجاری با عراق دیگر باید به سمت شیوه جدید برود و آینده این تبادلات از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک امکان‌پذیر خواهد بود. عضو هیات رئیسه اتاق ایران بهترین روش برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در عراق را نیز از طریق تشکیل کنسرسیوم‌ها دانست.

وی بر لزوم حذف روند تخلیه و بارگیری در مرزها و راه‌اندازی حمل یکسره به عراق نیز تاکید کرد. کاشفی یادآوری کرد: در حوزه توریسم درمانی نیز ظرفیت قابل‌توجهی داریم که البته به شدت هم پیگیر آن هستیم. وی با اشاره به بیمارستان بخش خصوصی که با پیشرفت نزدیک به ۹۰ درصد در کرمانشاه در حال احداث است، از این بیمارستان مدرن به‌عنوان یک ظرفیت برای رونق توریسم سلامت استان یاد کرد.

عناوین برگزیده