تاریخ: ۲۶ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۵۰
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۸۰۳۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس جمهور بیان کرد:

تحول بزرگ اقتصادی با بازار سرمایه/ بورس در شرایط مطلوب/ واگذاری اموال دولتی از طریق بازار سرمایه

می متالز - حجت الاسلام حسن روحانی در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی ضمن تسلیت شهادت سپهبد سلیمانی اظهار داشت: یک فرمانده نظامی ما به دست آمریکایی ها ترور می شود و می بینیم اثر این شهادت در کل منطقه و جهان چه قدر است، این شهادت حتی در قیمت ارزها، قیمت نفت، بورس و همه بازارهای مالی دنیا اثر گذاشت و از لحاظ روانی، فکری و سیاسی کل منطقه را تحت تاثیر گذاشت، یعنی این که مردم مسلمان از کشمیر تا آفریقا همدردی کنند و در این سوگ عزاداری کنند.
تحول بزرگ اقتصادی با بازار سرمایه/ بورس در شرایط مطلوب/ واگذاری اموال دولتی از طریق بازار سرمایه

به گزارش می متالز، رییس جمهور گفت: مراسم تشییع ایشان حادثه بی نظیری بود، این قدرت نظام است، می بینیم یک انسان، فداکار و نقش آفرین در منطقه چگونه جنایت آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است.

روحانی افزود: ملت ایران یک ملت عادی نیست که به سادگی بشود این ملت را در مقابل اهدافی که دشمنان ما دارند از مسیر منحرف کرد، بلکه ملت بزرگی است که به خوبی ایستادگی می کند، در میدان جنگ و مبارزه زخمی شدن، سختی و مشکلات طبیعی است به هر حال یک ابرقدرتی مقررات بین المللی را زیر پا گذاشته توافق را زیر پا گذاشته و رسما اعلام کرده می خواهم با این مردم و نظام بجنگم و این مردم را تسلیم کنم.

وی تصریح کرد: رییس جمهور امریکا به سران کشورها گفته بود با طرح تحریم جدید و فشار حداکثری، ایران سه ماه بیشتر مقاومت نمی کند از اردیبهشت سال ۹۷ که آن ها آغاز کردند و از توافق خارج شدند توطئه و تحریم بسیار شدیدی که داشتند تا امروز ببینید که ملت ما قوی تر و مستحکم تر در برابر این توطئه است یا ضعیف تر شده است.

روحانی افزود: از آغاز دولت یازدهم شاهد بودیم که با یک مشکل بزرگ سیاسی و اقتصادی روبرو هستیم و از ابتدا که بنده در رقابت های انتخاباتی آمدم به خوبی می دانستم که ما با یک مشکل بسیار بزرگ مواجه هستیم؛ در سال ۹۲ که در رقابت انتخاباتی با توجه به آمار و ارقام برای ما مشخص بود که وضعیت رکود، سرمایه گذاری وضعیت اقتصادی و روابط ما با دنیا چگونه است.

وی با اشاره به اظهار نظر رییس جمهور پیشین فرانسه گفت: رییس جمهوری فرانسه یک بار در جلسه ای خصوصی با من و یکبار در حضور خبرنگاران گفت ما شش کشور قاطعانه برای حمله نظامی به ایران تصمیم گرفته و مصمم بودیم این حمله در سال ۲۰۱۳ انجام شود؛ بعد از انتخابات شرایط دولت در ایران ما را دچار تردید کرد و ما منصرف شدیم. یعنی حضور مردم در انتخابات و  وایستادگی  آنان  این زمینه بسیار تاثیر گذار بوده است.

روحانی با بیان اینکه از همان آغاز دولت یازدهم در جامعه و انتظارات تورمی، تغییر را به طور کامل مشاهده کردید ادامه داد: در گزارش صد روز اول گفتم تورم را در دولت یاردهم تک رقمی می کنیم، به ما  گفتند که چرا گفتید تورم را تک رقمی می کنید، خود اقتصاد دانان ما باور نمی کردند که این کار امکانپذیر باشد؛ اما قبل از پایان دولت یازدهم و پیش از زمان مقرر تورم تک رقمی شد، این روند ادامه یافت، اما چه چیز باعث شد. امید مردم به آینده باعث شد؛ اینکه مردم می دیدند که مسائل در حال حل و فصل است و گره ها یکی پس از دیگری باز می شد.

وی خاطرنشان کرد: شرایط ما یک شرایط ساده نیست اما ما متوجه هستیم که دنیای امنیت و دنیای سیاست و اقتصاد همه با هم ارتباط تنگاتنگ دارند. اما در اقتصاد ما از آغاز راهی را شروع کردیم. برخی از اقتصاد دانان با نظر ما موافق نبودند و برخی‌ها موافق بودند. من بعد از چند جلسه اقتصادی نظرم این شد که اول باید تورم را مهار کنیم. برخی ها مخالف بودند و می‌گفتند که اینکار اشتباه است. حتی برخی برای من نامه هم نوشتند و نامه‌های آنها موجود است. برخی اساتید دانشگاه می‌گفتند شما اشتباه کردید که گفتید اول باید تورم کاهش پیدا کند. و می‌گفتند اول باید به سراغ رکود بروی و بگذار تورم بالا برود.

رییس جمهور افزود: ما در بحث‌هایی که در جلسات اقتصادی کردیم به این نتیجه رسیدیم که با این روند تورم نمی‌توان رکود را شکست و مردم با این روند تورم قدرت خرید ندارند. وقتی مردم قدرت خرید ندارند و صادرات دچار مشکل است یعنی تولید نمی‌شود. وقتی تولید نمی‌شود، یعنی رشد نمی‌شود و یعنی ادامه رکود.

روحانی ادامه داد: ما سال ۹۲ کاهش تورم را شروع کردیم و در سال ۹۳، رشد را شروع کردیم و در همان سال ۹۳ در همان سه ماه اول، مشخص شد که مسیر رشد آغاز شده است. البته سال ۹۲ هم رشد ما منفی بود ولی ۹۳ رشد منفی، متوقف شد و رشد مثبت شد و این روند را ادامه دادیم. 
 

ثبات بازار ارز ادامه دارد

روحانی عنوان کرد: در کشاورزی و تولیدات کشاورزی به طور متوسط سالانه ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی ما افزایش پیدا کرد. از ابتدای دولت یازدهم تا امروز ۲۸ میلیون تن محصولات کشاورزی ما افزایش پیدا کرده است. بنابر این معلوم است که کشور در حال تحرک است، در همین شرایط سخت ما در گازوییل، بنزین و گاز خودکفا شدیم .

وی اضافه کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم در انرژی خودکفایی و در محصولات کشاورزی پیشرفت فوق العاده و در اشتغال روند قابل قبول البته اگرچه ایده آل نیست را داشتیم. 

روحانی در ادامه گفت: سال ۹۷ و ۹۸ سخت ترین شرایط  را داشتیم و به عنوان یک شاهد می توانم شهادت دهم از اول انقلاب تا به امروز سخت ترین شرایط اقتصادی ما سال ۹۷ و ۹۸ بوده است.

وی به قیمت ارز در سال  ۹۷ اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ قیمت ارز به ۱۲ هزار و ۱۳ هزار و ۱۴ هزار رسیدیم و در  روزهایی هم تا ۱۹ هزارتومان هم بالا رفت اما خودمان را نباختیم راه را پیدا کردیم، برنامه ریزی کردیم و توانستیم قیمت و تکانه هایی که همین امسال بر ما وارد شد را مهار کنیم.

حجت الاسلام حسن روحلنی اضافه کرد: قیمت ارز امسال پرش زیادی نداشت، نوساناتی داشت که مقداری بالا و پایین شد بنابراین این مهار، کار بزرگی است. این کار در دنیا قابل عرضه است البته  نمی خواهم بگویم قیمت ارز به نقطه مطلوب ما رسیده است.

وی با تاکید بر این که  قیمت ارز باید پایین تر از این باشد گفت: ولی شرایط ما را در نظر بگیرید، این که شرایط یک شرایط ثبات است که کار بزرگی است. در سال ۹۷ شرایط ما در بحث تورم سخت بود. اوایل ۹۸ هم سخت بود اما از اردیبهشت روند اصلاح شد و تورم ماهانه، نقطه به نقطه کاهش یافت و کم کم تورم سالانه کاهش پیدا کرد این روند ممکن است در یک ماه متوقف شده باشد اما ادامه خواهد داشت و روند همین روند است که دارد ادامه پیدا می کند.

رییس دولت دوازدهم  ضمن تشکر از بانک‌هایی که به تولید کمک می کنند، گفت: در هر استانی می رویم استاندار، مسوولین اقتصادی و بخش خصوصی تشکر می‌کنند قبلا گله هایی داشتند البته الان هم گله دارند اما تشکر هم می کنند به دلیل این که حرکت خوبی در بانک ها شروع شده است.

 روحانی با بیان این که با همه مشکلات اصلاحات خوبی آغاز شد گفت: جلسات بسیار زیادی در سال ۹۴ و ۹۵ داشتیم که دستور ۱۰تا ۱۲ ماده‌ای که صادر کردم که باید اجرا شود و از آن وقت شروع شد. امروز برخی اجرایی شده و برخی هم در حال اجراست.

رییس جمهور اظهار داشت: کنترل موسسات غیر مجازی که داشتند کشور را به هم می ریختند،  که مهار کردن آنها کار بزرگی بود انجام شده است. بانک های نیروهای مسلح  که در بانک سپه ادغام شد و مراحل نهایی را طی می کند این کار هم  کار خیلی بزرگی بود. همه کمک کردند رهبر معظم انقلاب هم کمک کردند این کار کار بزرگ و سنگین و  قدم مهمی بود که توانستیم انجام دهیم.

روحانی افزود: اینکه الان رییس بانک مرکزی ما می‌گوید بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی کاهش پیدا کرده نکته خیلی مهمی است که بانک‌ها حواس خود را جمع کنند بدانند که به آن راحتی نیست که هر روز هر مقدار خواستند از بانک مرکزی پول بگیرند. سال گذشته حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی بانک‌ها در مقطعی به بانک مرکزی  بوده است که این رقم امروز  به ۱۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است این تفاوت خیلی ملموس است که ایجاد شده  و نشان می دهند که ما به سمت اصلاح حرکت می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نظارت بانک مرکزی دقیق تر شده است. در سال های ۹۷ و ۹۸  نظارت‌ها و دقت ها بیشتر شده است. همین موضوعی که امروز اعلام شد یعنی عملیات بازار بانکی باز خود این یک حرکت بسیار خوبی هست به خصوص در موضوع اوراق.
 

بازار سرمایه در شرایط مطلوب

رییس دولت دوازدهم افزود: بازار سرمایه ما امروز بازار خوبی است. بازار کار و بازار کالا به طور نسبی بازار خوبی است.  در بازار پولی و مالی هم بانک مرکزی گام های بسیار خوبی را برداشته است و ما می‌توانیم پیش برویم.

حجت الاسلام حسن روحانی با بیان اینکه بازار سرمایه کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد افزود: در شرایط فعلی اقتصاد باید سرمایه های منجمد فعال شود، بانک ها از بنگاه داری دوری کنند، باید دارایی های دولتی از طریق بازار سرمایه واگذار شود، طرح های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی واگذار شود.

وی تاکید رد: از طریق  بازار سرمایه می توان تحول بزرگی ایجاد کرد و باید کاری که به دوش بانک ها است به بازار سرمایه منتقل شود.

وی یاد آور شد:  ما امروز راه‌های زیادی داریم که از مشکلات سریعتر عبور کنیم و در این زمینه همه باید دست به دست هم بدهیم البته همزمان ما به فکر این هم هستیم که راه حل های سیاسی را هم دنبال کنیم یعنی در آن زمینه هم دست روی دست نگذاشتیم و امیدواریم خداوند آنچه خیر هست برای ملت و کشور ما و مردم ما نازل کند.

عناوین برگزیده