تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۱
بازدید: ۴۹۳
کد خبر: ۸۱۳۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون وزیر صنعت:

۸.۵ میلیون تن فولاد در ۹ ماهه امسال صادر شد

می متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: روند صادرات صنعت فولاد رو به رشد است، بگونه ای که پارسال در مجموع ۸.۵ میلیون تن صادرات این بخش تحقق یافت، اما امسال در دوره ۹ ماهه صدور ۸.۵ میلیون تن ثبت شد.
۸.۵ میلیون تن فولاد در ۹ ماهه امسال صادر شد

به گزارش می متالز، جعفر سرقینی در پنل تخصصی پیرامون سنگ آهن و تولید فولاد گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه قیمت گذاری سنگ آهن هیچ نقشی ندارد و در نشستی که در این وزارتخانه فعالان سنگ آهن مشارکت داشتند، میزان سهم هر واحد و قیمت مشخص شد و صورتجلسه مربوطه را شاهد امضا بودم و دخالتی در این ارتباط نداشتم.

وی تصریح کرد: تولید کنندگان سنگ آهن بخش خصوصی هم قیمت گذاری انجام نشده و هرقیمتی که مقرون به صرفه باشد، می توانند آن بفروش برسانند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت پیرامون موضوع تعطیلی شماری از معادن سنگ آهن خاطرنشان ساخت: معادن سنگ آهن تعطیل نشده اند، بلکه ظرفیت های تولید کاهش یافته که این موضوع ارتباطی به بحث عوارض صادرات ندارد.

وی اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال ۱۳۹۲ تاکنون برای واحد های فولاد سازی بزرگ مجوزی صادر نکرده و براساس طرح جامع فولاد برنامه ها تعریف شده و مشخص است.

سرقینی گفت: بهره برداران معادن سنگ آهن برای اینکه از معافیت پرداخت حقوق دولتی برخوردار شوند، هنگام تعطیلی معدن، مراتب را گزارش می کنند و در این زمینه مواردی که تعطیلی معادن سنگ آهن باشد، گزارش نداشته ایم.

وی تصریح کرد: عملکرد دولت با وضع عوارض برای صادرات مواد معدنی، لطمه ای به تولید نزده، زیرا امروز شاهد رشد صادرات فولاد هستیم.

سرقینی یادآور شد: بازار داخلی از نظر تامین فولاد مشکلی نداشته، ضمن اینکه صادرات روند فزاینده ای را دنبال کرده است و دغدغه ای در این ارتباط وجود ندارد.

معاون وزیر صنعت توضیح داد: ایجاد واحد های مختلف تولیدی بدون برنامه و هماهنگی با وزارتخانه امکانپذیر نیست، زیرا سیاست گذاری براساس قانون وظیفه وزارتخانه است تا به امور نظم بخشد.

وی گفت: طرح این موضوع که در صادرات فولاد نقش بالایی برای بیلت (شمش) آنهم به میزان ۶۰ درصد لحاظ شده درست است، زیرا برای صدور ۳۰ میلیون تن سنگ آهن به چین به آسانی می توان خریدار پیدا کرد، اما صادرات یک میلیون تن بیلت بسیار دشوار است.

براساس آمارهای اعلام شده، انتظار می رود امسال با تولید حدود ۲۶ میلیون تن فولاد، نزدیک به ۴۰ درصد آن بالغ بر ۱۰ میلیون تن صادر شود.

قرار است براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران با دستیابی ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد جایگاه هفتمین فولاد ساز جهان را به دست آورد.  

عناوین برگزیده