تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۲۵۳
کد خبر: ۸۱۳۴۷
سرویس خبر : انرژی
در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران مورد تاکید قرار گرفت

شفافیت در مدیریت؛ رکن اصلی اجرای طرح جامع انرژی

می متالز - نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران با موضوع بررسی طرح جامع انرژی کشور برگزار شد. به باور فعالان حوزه انرژی حاضر در این نشست، برخی ابهامات در طرح جامع انرژی باعث می‌شود روند اجرایی آن با مشکل مواجه شود و بر این اساس باید شفافیت در مدیریت، به عنوان رکن اصلی در اجرای این طرح مورد توجه قرار گیرد.
شفافیت در مدیریت؛ رکن اصلی اجرای طرح جامع انرژی

به گزارش می متالز، در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران،« طرح جامع انرژی» با حضور حامد حوری‌جعفری، رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی فناوری مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی بررسی شد.

حوری جعفری با معرفی کلیات طرح جامعه انرژی کشور، گفت: هدف از تدوین این طرح در وهله اول این بود که بانک اطلاعاتی جامع در خصوص داده‌های حوزه انرژی تهیه شود که دقت و صحت این بانک اطلاعاتی مورد تائید باشد که می‌توان گفت تا حدودی در این زمینه عمل کرده‌ایم. از طرفی هدف این بود که ایجاد مدل بومی در دستور کار قرار گیرد که خوشبختانه در زمینه بسیار موفق عمل کردیم و با همه جوانب حوزه انرژی می‌توانیم ادعا کنیم که در حال حاضر این مدل بومی در کشور وجود دارد.

او همچنین توضیح داد: مطالعات صورت گرفته در طرح جامع انرژی کامل است و برای هر بخش ابتدا وضع موجود کشور مطالعه و سپس با 10 کشور مطالعه تطبیقی صورت گرفته تا شکاف‌هایی که بین ایران و این 10 کشور وجود دارد، هم در سطح ملی و هم بین‌المللی استخراج شود.

به گفته جعفری خروجی مدل طرح جامع انرژی بر اساس شاخص‌های اقتصاد کلان تا عرضه و تقاضا را شامل می‌شود.

رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی فناوری مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در ادامه به نتایج حاصل از طرح جامع انرژی پرداخت و تصریح کرد: نتایج طرح جامع انرژی طی دو سال گذشته به‌روزرسانی شده است و در انتهای سال 97، وزیر نفت نتایج را به‌عنوان خروجی‌هایی که آینده انرژی کشور را طی 20 سال آینده مشخص می‌کند، تائید کرد. پس‌ازاین فرآیند نتایج به سازمان برنامه‌وبودجه ارسال شد تا دو ماه پیش که از سوی کمیسیون زیربنایی هیات دولت تصویب شد. بنابراین این اولین سندی است که از آینده انرژی کشور پیش‌بینی دقیقی ارائه می‌دهد و بر اساس این سند 3 سناریو برای حوزه انرژی کشور تا سال 1420 پیش‌بینی شده است.

به باور جعفری یکی از مهم‌ترین مزیت‌های طرح جامع انرژی این است که منجر به بهره‌وری در حوزه انرژی می‌شود و بر مبنای آن تصمیم‌گیری درباره اینکه باید واردات صورت گیرد یا تولید، راحت‌تر صورت می‌گیرد.

پس از ارائه توضیحات رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی فناوری مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی درباره طرح جامع انرژی، حاضران در نشست به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

محمدرضا انصاری، نایب‌رئیس اتاق ایران در این نشست با تأکید بر اینکه اقدامات کمیسیون‌ها ارزش‌آفرین است، اظهار داشت: گزارش طرح جامع انرژی درعین‌حال که بسیار خوب و ارزشمند است اما برخی خطاهای محتملی دارد که ضروری است نتایج حاصل از این طرح در دستور کار کمیسیون انرژی اتاق ایران برای بررسی بیشتر و اصلاح  برخی موارد قرار گیرد.

انصاری گفت: همان‌طور هم که حاضران در این نشست به‌خوبی مطلع هستند استاندارد انرژی ایران در مقایسه با جهان بسیار عقب است و به نظر من اتاق و به‌خصوص کمیسیون انرژی اتاق ایران باید در این رابطه حساس شود و با ارائه تز عملی در این زمینه شاهد بهبود باشیم.

انصاری در همین زمینه از آمادگی اتاق ایران به‌منظور پژوهشی دقیق در رابطه با طرح جامع انرژی و استاندارد انرژی خبر داد.

علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران و از فعالان حوزه انرژی در این نشست اظهار کرد: همان زمان که این طرح ابلاغ شد، این انتقاد وارد شد که اهداف ابلاغیه  1400  مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ایران اقتصاد اول بر پایه انرژی در منطقه باشد، موردتوجه قرار نگرفته است.

او با تأکید بر اینکه ایران برای اینکه هاب منطقه در حوزه برق و گاز شود، مزیت مطلق دارد، نه نسبی خواستار بازبینی سند 1400 در حوزه انرژی و صنعت در انرژی شد. به گفته شمس اردکانی، وزارت نفت به دلیل اینکه اجازه نداد تا  ماده 12 قانون مصرف انرژی اجرا شود، باید پاسخگو باشد.

به باور فعالان حوزه انرژی حاضر در نشست، برخی ابهامات در طرح جامع انرژی منجر به این می‌شود تا روند اجرایی این طرح با مشکل مواجه شود. بر همین اساس، شفافیت در مدیریت این برنامه با هدف اجرایی شدن تمام اهداف در نظر گرفته شده در طرح جامع انرژی ضروری است.

عناوین برگزیده