تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۷
بازدید: ۳۱۷
کد خبر: ۸۱۶۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیلگر مسائل اقتصادی تاکید کرد:

بی فایده بودن عملیات بازار باز

می متالز - با رشد ۲۷ درصدی نقدینگی انجام عملیات بازار باز فایده‌ای ندارد.
بی فایده بودن عملیات بازار باز

به گزارش می متالز، هادی حق‌شناس استاندار گلستان و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: عملیات بازار باز در نهایت کشف قیمت واقعی پول است و اگر این اتفاق بیفتد دیگر نیازی نیست که نرخ سود بین بانکی به‌ طور مرتب کم یا زیاد شود یا بانک‌ها اضافه برداشت انجام دهند.

یک موضوع مهم‌تر دیگر این است که لازم نیست مردم برای پناه‌بردن به سایر دارایی ها، نقدینگی خودشان را به سمت بازارهایی از قبیل ارز، سکه، طلا، زمین، خودرو یا آپارتمان هدایت کنند. اگر قیمت واقعی پول در بازار تعیین شود، ضرورتی ندارد که اتلاف منابع اتفاق بیفتد و هزاران نفر روزانه به فکر این باشند که چه چیزی بخرند یا بپوشند تا ارزش پول آنها حفظ شود.

یکی از دلایل اینکه در میدان فردوسی مردم به طور مرتب به دنبال تعیین یا اطلاع قیمت سکه و ارز هستند این است که نمی خواهند ارزش آن مختصر پولی که دارند، در تلاطمات از بین برود. گرچه عملیات بازار باز یک عملیات کافی در بازار پول نیست بلکه اقدام کافی این است که نرخ تورم کنترل شود و اینکه نرخ این شاخص اقتصادی تک‌ رقمی و کمتر از عدد پنج درصد باشد.

آنگاه شرط لازم برای اینکه ثبات در بازار پول وجود داشته باشد،‌ یا شاخص‌های پول واقعی شوند، این است که عملیات بازار باز هم انجام شود. نمی شود نرخ رشد نقدینگی بیش از عدد ۲۷-۲۶ درصد باشد آنگاه ما انتظار داشته باشیم که بقیه شاخص‌های پولی به سمت اعداد استاندارد هدایت شوند.

تا زمانی که نرخ نقدینگی ما بالاست، باید انتظار تورم دورقمی هم داشته باشیم و باید این انتظار هم داشته باشیم که نرخ سود بین‌ بانکی که شورای پول و اعتبار تعیین می کند واقعی نباشد و مردم به سراغ بازارهای موازی برود.

عناوین برگزیده