تاریخ: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۸
بازدید: ۳۸۶
کد خبر: ۸۱۹۱۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت فولاد خراسان:

برنامه هایی برای افزایش سرمایه و احیای فولادسازی ۳ داریم/ طرح کنسانتره سازی فولاد سنگان اولین گام تحول در فولاد خراسان است/ مصرف الکترود در فولاد خراسان را کنترل خواهیم کرد

می متالز - کسری غفوری، مدیرعامل فولاد خراسان یکی از مدیران جوانی است که تحول در حوزه فولاد را دنبال می کند. در مورد برنامه ها و طرح هایی که ایشان برای آینده فولاد خراسان دارد و همچنین راهبردهایی که در شرایط کنونی در حوزه بهره وری می توان در پیش گرفت، مصاحبه ای با وی داشتیم که در ادامه می خوانید.
برنامه هایی برای افزایش سرمایه و احیای فولادسازی ۳ داریم/ طرح کنسانتره سازی فولاد سنگان اولین گام تحول در فولاد خراسان است/ مصرف الکترود در فولاد خراسان را کنترل خواهیم کرد
آقای غفوری، چه برنامه های کوتاه مدت و بلندمدتی مدیریتی برای «فولاد خراسان» در نظر گرفته اید؟

فولاد خراسان به عنوان اولین صنعت فولادی کشور برای اینکه بتواند زنجیره فولادی اش را کامل کند نیاز داشت که طرح کنسانتره سازی دو و نیم میلیون تنی شرکت سنگان با جدیت بیشتری نسبت به گذشته دنبال شود. این طرح به عنوان اولویت طرح ها، استراتژی ها و هدف های مورد نظر مدیریت جدید قرار گرفته است. در همان هفته اول که فعالیتم را در شرکت فولاد خراسان آغاز کردم به همراه آقای جهانی مدیر عامل تهیه و تولید مواد معدنی شرق خراسان و هیئتی که مدیریت پروژه را بر عهده داشتند در سنگان حضور پیدا کردیم. برای اینکه پروژه سنگان به نتیجه برسد به این نیاز بود که سهامدارها به یک نقطه مشترک فکری مبنی بر اینکه پروژه شکل بگیرد، برسند. در ادامه اقدامات صورت گرفته، جلسه ای در همان ابتدای فعالیتم در فولاد خراسان با حضور سهامدار عمده، صندوق عشایر و همچنین شرکت سرمایه گذاری سازمان معادن و فلزات برگزار شد. در این جلسه تصمیم گرفته شد که انتقال سهام صورت بگیرد و سهامدار عمده ای که باید در پروژه سنگان سرمایه گذاری بکند تقریبا مشخص شد. قرار بر این است که برای فولاد خراسان برنامه ریزی کنیم و بتوانیم افزایش سرمایه دهیم. با توجه به اقدامات صورت گرفته به زودی خبرهای خوشی را راجع به پروژه سنگان می شنویم. دغدغه عمده ما تأمین مواد اولیه است به نوعی که با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته انتظار می رود که در یک بازه زمانی ۲ ساله به دو و نیم میلیون کنستانتره سنگان برسیم. در میان مدت برنامه ما این است که بتوانیم فولادسازی ۳ را احیاء و راه اندازی کنیم.

 

با توجه به شرایط کنونی و مشکلاتی که در تأمین مواد اولیه صنعت فولاد وجود دارد، شما چه برنامه ای در این حوزه دارید؟

باید به این نکته اعتراف کرد مجموعه ما یک نقصان جدی دارد که بهای تمام شده ما نسبت به سایر واحدهای بزرگ فولادی بسیار بالا است و انشالله در آینده کوتاه تغییر را در اصلاح بهای تمام شده می بینیم. با همه این اوصاف در شرایط کنونی بهای تمام شده به عنوان یک مشکل و معضل بزرگ در مجموعه ها، مدیران را اذیت می کند و امیدواریم که با استراتژی منظم و ساختاریافته این مشکل را حل کنیم.

 

با توجه به صحبت های شما مبنی بر اصلاح بهای تمام شده، چه اقداماتی در این زمینه خواهید داشت؟

ما تلاش زیادی را در این زمینه انجام داده ایم و عارضه یابی صورت گرفته است. واقعیت این است که در بهای تمام شده برای مجموعه هایی که ذوب و با فولادسازی دارند بحث الکترود بسیار اهمیت دارد. در مجموعه ما، هم بهای تمام شده الکترود بالاست و هم سرانه مصرف الکترود. با طرح های پژوهشی و عملیاتی کردن آنها در نهایت موفق شدیم در خط تولید به کاهش بهای تمام شده برسیم که اتفاق خوبی بود. به همین جهت با توجه به اینکه الکترود به عنوان شاخص ترین موضوع در بهای تمام شده در نظر گرفته می شود، به جرأت می توان گفت اتفاق های خوبی در کاهش بهای تمام شده در ماه های آینده رخ می دهند

 

با توجه به فعال بودن شرکت های دانش بنیان در حوزه کاهش بهای تمام شده، آیا شما از کمک های آنها در این زمینه استفاده می کنید؟

قطعا ما باید از کمک شرکت های دانش بنیان استفاده بکنیم. در این زمینه نیاز است که ما به موضوعات علمی تخصصی خودمان در مجموعه صنعتی برسیم. و در عین حال هم کمک شرکت های دانش بنیان را در کنار خودمان داشته باشیم و هم از آنها حمایت بکنیم. ضمن اینکه ما جلساتی را در استان داشته ایم و قرار بر این است که از ظرفیت بومی هم در این زمینه استفاده شود در نهایت فولاد خراسان ضمن اینکه از این حوزه حمایت می کند حاضر به سرمایه گذاری در آن هم هست. نهایتا منفعت این موضوع منفعت ملی ماست.

منبع: چیلان
عناوین برگزیده