تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۸۲۳۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صمت مطرح کرد:

پیشرفت محسوس کشور در حوزه فناوری و رشد صنعتی

می متالز - وزیر صنعت معدن تجارت: کشور ما در حال رشد صنعتی است و در بخش های مختلف فناوری پیشرفت های محسوسی داریم.
پیشرفت محسوس کشور در حوزه فناوری و رشد صنعتی

به گزارش می متالز، رحمانی در مراسم افتتاحیه پایلوت فرآوری و استحصال عناصر نادرخاکی  و سایر عناصر استراتژیک در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در شهرستان ساوجبلاغ گفت: عناصر نادر خاکی  که عناصر قیمتی و ارزشمندی است تاکنون  از خارج  از کشور وارد می شد ولی اکنون با تلاش پژوهشگران ومتخصصان داخلی به این فناوری دست یافتیم.

وزیر صمت افزود: این عناصر در برخی تولیدات مثل کاتالیزها ، شیشه ، باطری  مصارف دارد.

جلوگیری از خام فروشی با استحصال عناصر خاکی

معاون علمی فناوری رئیس جمهوری نیز در این مراسم گفت: تکنولوژی این فرآوری در کشورمان بومی شده است که از خام فروش معادن جلوگیری می کند.

سورنا ستاری در ادامه افزود: ما در حال حاضر سالی نزدیک به ۲۰۰ تن از این عناصر را وارد کشور می کنیم که قیمت آن کیلویی بیش از ۶۰ دلار است.

معاون علمی فناوری رئیس جمهوری گفت: با یک بخش دیگری که به این پایلوت فرآوری و استحصال عناصر نادرخاکی و سایر عناصر استراتژیک اضافه خواهد شد ظرفیت تولید بالاتر می رود و ارزش افزوده خواهد داشت. ما یک تن سنگ آهک را نهایتا ۶۰ دلار می فروشیم در صورتی قیمت هر کیلو از این مواد ۶۰ دلار است.

وی با بیان اینکه خوشحالیم که تکنولوژی این فرآوری در کشورمان بومی شده است، گفت: بزودی با سرمایه گذاری لازم کارخانه صنعتی این طرح راه اندازی شود.

ستاری با تاکید بر اینکه مهم دانشی است که ایجاد شده است، کفت: اکنون با این اقدام می توانیم این دانش را توسعه داده و ارزش افزوده ای عظیم برای سنگ معدن ایجاد کنیم.

ستاری به سرمایه گذاری بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: برای توسعه این تکنولوژی نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی هستیم و امیدواریم شرکت های بزرگ معدنی وارد کار شده و بتوانند تولید عناصر نادر خاکی که محصولی استراتژیک است به صورت صنعتی در آوریم .

عناصر نادر خاکی ماده ای استراتژیک در دنیا

معاون رییس سازمان انرژی اتمی در این مراسم گفت: عناصر نادر خاکی ماده ای استراتژیک در دنیا محسوب می شود و ما با دستیابی به این دانش جز معدود کشورهایی هستیم که به تکنولوژی این ماده استراتژیک دست یافتیم.

رحیمیان در ادامه گفت: مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی که در موسسه ایمیدور واقع شده از دستگاههای پیشرفته و به روزی برخوردار است و توانایی و پتانسیل استحصال این عناصر را داراست.

وی افزود: ما در کشور از ذخایر و معادن غنی برای استحصال عناصر نادر خاکی برخورداریم و همکاری های همه جانبه در زمینه استحصال این عناصر را با این موسیه خواهیم داشت.

رحیمیان گفت: در حال حاضر عناصر نادر خاکی ماده ای استراتژیک است که کشورهای تولید کننده از آن به عنوان ابزاری سیاسی بهره می گیرند.

معاون رییس سازمان انرژی اتمی افزود: چین در حال حاضر بزرگترین تولید کننده عناصر نادر خاکی در دنیاست و ۸۰ % نیاز دنیا را تامین می کند و به عنوان مثال در خلال جنگ تجاری اخیر یکی از محل هایی که چین توانست امریکا را تهدید به تحریم کند تحریم عنلصر خاکی بوده است.

عناوین برگزیده