تاریخ: ۲۶ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۵۲
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۸۳۰۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران:

دولت در بازار فولاد دخالت نکند و دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد/ ضرورت واگذاری تنظیم بازار و مدیریت زنجیره به تشکل‌های صنفی

می متالز - رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با تاکید بر اینکه دولت باید از دخالت در بازار فولاد و قیمت‌گذاری دستوری دست بردارد، خاطرنشان کرد، اگر دولت اجازه دهد انجمن‌های صنفی، تنظیم بازار و مدیریت زنجیره را برعهده بگیرند، عرضه و تقاضا کنترل و بازار بورس نیز در عرضه مواد معدنی متعادل می‌شود.
دولت در بازار فولاد دخالت نکند و دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد/ ضرورت واگذاری تنظیم بازار و مدیریت زنجیره به تشکل‌های صنفی

به گزارش می متالز، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با تاکید بر اینکه دولت باید از دخالت در بازار فولاد و قیمت‌گذاری دستوری دست بردارد، خاطرنشان کرد، اگر دولت اجازه دهد انجمن‌های صنفی، تنظیم بازار و مدیریت زنجیره را برعهده بگیرند، عرضه و تقاضا کنترل و بازار بورس نیز در عرضه مواد معدنی متعادل می‌شود.

 

موقعیت و چشم‌انداز صنعت فولاد در کشور

 

بهرام شکوری در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران و در گفت‌وگوی اختصاصی  پیرامون موقعیت صنعت فولاد در کشور، اظهار داشت:

کشور ایران در حوزه مواد معدنی دارای پتانسیل زیادی است و صنعت فولاد یکی از بخش‌هایی است که بیشترین ارزآوری برای کشور را داشته است لذا بواسطه همین پتانسیلی که در کشور وجود دارد زنجیره‌ای برای مواد معدنی طراحی شده و برای سال ۱۴۰۴ نیز چشم‌اندازی تعریف شده و تولید پنجاه و پنج میلیون تن فولاد تا آن سال هدف‌گذاری شده است که بنظر می‌رسد این مهم با شرایط کنونی قابل تحقق است.

 

تحریم صنایع معدنی و فلزی

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تحریم صنایع معدنی و فلزی کشور توسط آمریکا اشاره کرد و گفت: در معادلات دنیا وقتی که یک محصول معدنی ارزآوری بیشتری ایجاد می‌کند طبیعتاً مورد تهدید قرار می‌گیرد، البته این تهدید تا کنون بوده و اقدام جدیدی نیست.

فولادی‌ها توانسته‌اند مشتری‌های بالقوه خود را به فعل تبدیل کنند و بازار را داشته باشند و سهمی از بازار را بگیرند منتها این تحریم‌ها سبب می‌شود که هزینه‌ها به دلایل مختلف افزایش یابد.

شکوری در ادامه خاطرنشان کرد: دولت باید حمایت‌های لازم را از این صنعت بعمل آورد تا بتواند در سودآوری این شرکت‌ها مؤثر باشد؛ چراکه اگر این اتفاق نیفتد برای فولادی‌ها و سایر تولیدکنندگان مواد معدنی که سهمی از بازار جهانی را دارند، مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

 

تعهدات ارزی معدنی‌ها

 

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیرامون عملکرد تولیدکنندگان محصولات معدنی در رفع تعهد ارزی، اظهار داشت: در ادوار گذشته تولیدکنندگان نمی‌توانستند ارز حاصل از صادرات را به صورت سریع به کشور انتقال دهند ولی هم‌اکنون به نظر می‌رسد سهم عمده‌ای از ارز صادراتی به کشور بازمی‌گردد.

در گذشته اختلاف قیمت ارز در سامانه‌هایی که بانک مرکزی تعریف کرده بود با قیمت ارز بازار آزاد اختلاف فاحشی داشت ولی اکنون این قیمت‌ها به یکدیگر نزدیک شده‌اند و در نتیجه اشتیاق تولیدکنندگان برای اینکه بتوانند از طریق سامانه، ارز را وارد کشور کنند افزایش یافته است.

وی همچنین افزود: بعضی از محصولات هستند که با وعده‌های بیش از شش‌ماهه فروخته می‌شوند که برگشت ارز آن‌ها با وقفه‌های بیشتری صورت می‌گیرد.

در برخی مواقع نیز وقفه‌ای که در انتقال این ارز ایجاد می‌شود مشکلاتی را برای فعالین در صادرات محصولات ایجاد می‌سازد.
لذا این مشکلات باید هر چه سریع‌تر رفع شوند تا در سالی که مزین به رونق تولید است بتوان با توسعه صادرات، رونقی در تولید داخل کشور ایجاد کنیم.

 

عملکرد فولادی‌ها در بورس

 

شکوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیرامون عملکرد تولیدکنندگان محصولات فولادی در رعایت کف عرضه به بورس، بیان کرد: متأسفانه دخالت دولت در قیمت‌گذاری محصولات مختلف به خصوص مواد معدنی مانند فولاد سبب شده که تأثیر منفی این اقدام بر کل زنجیره تسری پیدا کرده و در نتیجه بسیاری از بخش‌های این زنجیره به صادرات علاقه بیشتری پیدا کنند.

 

دولت دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد

 

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در پایان، تأکید کرد: دولت باید دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد و در بازار دخالت نکند و اجازه دهد انجمن‌های صنفی که نقش‌آفرینان خوبی در این حوزه هستند تنظیم بازار را بر عهده گیرند و زنجیره را مدیریت کنند.

آن‌وقت عرضه و تقاضا می‌تواند کنترل شود و بازار بورس نیز در عرضه مواد معدنی به تعادل برسد.

عناوین برگزیده