تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۴
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۸۳۴۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران:

|بزار فروش تعهدی نیاز به بازار عمیق دارد/ رشد بازار تا سال آینده نیز ادامه دارد

می متالز - ابزار فروش تعهدی فی نفسه ابزار مفیدی است، به این دلیل که سال ها است جای این موضوع در بازار ما خالی بوده و نیاز به حضور آن در بازار احساس می شد.
|بزار فروش تعهدی نیاز به بازار عمیق دارد/ رشد بازار تا سال آینده نیز ادامه دارد

به گزارش می متالز، محمدمهدی رباطی، مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران، در خصوص ابزار فروش تعهدی در بازار سرمایه بیان داشت: حضور این ابزار در بازار کاملا احساس می شد و باید همراه با بازارهای جهانی، بازار سرمایه نیز از این ابزار بهره می برد. اما زنجیره خدمات رسانی این ابزار باید در بازار ما راه بیفتد.

رباطی افزود: نکته ای که وجود دارد این است که این ابزار قرار است به چه صورت راه بیفتد؟ آیا فرهنگ سازی لازم برای فعالین بازار انجام خواهد شد؟ استفاده از آنها چه مقدار کاربردی خواهد بود که سهامداران و فعالین بازار سرمایه برای استفاده از این ابزار اقبال پیدا کنند؟ به نظر من اگر زیر ساخت های لازم ایجاد نشود و آموزش های لازم داده نشود و به عبارتی سهل بودن استفاده از این ابزارها فراهم نشود، فروش تعهدی هم به سرنوشت بحث اختیار معامله ها دچار می شود و خیلی مورد توجه و جذابیت برای بازار قرار نمی گیرد.

وی در ادامه در خصوص نقش هوش مصنوعی در بازار سرمایه بیان داشت: این موضوع نزدیک به ۳۰ سال است در بازارهای توسعه یافته دنیا به طور جدی فعال است و در حال حاضر طبق آماری که وجود دارد، حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد معاملات در بورس های دنیا و بازار ارز و کالایی دنیا توسط هوش های مصنوعی، الگوریتم و ربات های معاملاتی انجام می شود.

رباطی ادامه داد: در بازار ما این پدیده ۶ سال است که به وجود آمده است و شاهد مسابقات الگوریتمی هم هستیم. هوش مصنوعی و الگوریتم در بازارهای با عمق زیاد و کارآ، کاربرد دارد و بازار ما هنوز با عمق زیاد اندکی فاصله دارد. بازار ما در مقایسه با بازارهای سهام کشورهای توسعه یافته و نیمه توسعه یافته بسیار کوچک است. بازار ما با رشدهای اخیر چیزی در حدود ۱۶۰ میلیارد دلار است که هنوز عدد قابل توجهی نیست.

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران در این خصوص گفت: بحث هوش مصنوعی در بازار قطعا ابزار مفیدی است ولی این مفید بودن یک نسبتی به عمق و شفافیت بازار دارد و هرچقدر عمق بازار ما بیشتر شود، قطعا پرفورمنس و کارایی هوش مصنوعی هم در معاملات بالاتر می رود.

وی در ادامه در خصوص تأثیر بودجه بر بازار سرمایه بیان داشت: بازار سرمایه، بازاری است که طرفدار ثبات و طرفدار پرهیز از تصمیمات یک شبه  و شوک است. در مورد بودجه هم این نکته وجود دارد. یعنی انتظاری که بازار از بودجه دارد این است که تصمیماتی در خصوص بهره مالکانه و بحث مالیات و خوراک پتروشیمی ها و مواردی از این دست که به طور کلی برای صنایع بزرگ بازار دارای اهمیت هستند، شاهد تصمیمات ناگهانی و شوک به بازار نباشد.

رباطی افزود: همچنین آن چیزی که برای بازار مهم است بحث تامین مالی دولت از طریق ابزارهای بدهی است. به نظر من با توجه به کسری که در بودجه به دلیل عدم تحقق فروش نفت، وجود خواهد داشت ما شاهد یک تورم ادامه داری در سال آتی خواهیم بود و این موضوع باعث خواهد شد که شاهد تاثیر مثبت آن بر سطح قیمت ها و شاخص بورس در سال آتی باشیم.

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران در خصوص رشد اخیر بازار و زمزمه هایی مبنی بر سفته بازی بازیگران، خاطرنشان کرد: رشد شاخص که بازار را وارد سفته بازی نمی کند ولی وقتی بازار وارد فاز رونق می شود، طبیعی است که حجم زیادی نقدینگی را به خودش جذب می کند. از طرفی، اتفاقی که ظرف چند ماه گذشته رخ داد نقدینگی افراد غیر حرفه ای و سایر فعالین اقتصادی کشور را به بورس جذب کرد. بنابراین، به دلیل رفتار حقوقی های بزرگ بازار بر سهام بنیادی و ارزنده بازار، این نقدینگی جذب سهامی می شود که قابلیت رشد داشته باشد. این روند در تمامی بازارهای سهام در دنیا طبیعی است که، وقتی بازار در فاز رونق قرار دارد، در بخشی از سهام و در بخشی از بازار شاهد شکل گیری هیجان خرید و فروش هستیم ولی این قابلیت تسری به کل بازار نیست و ما در کلیت بازار به ویژه شرکت های بزرگ بازار، ما به آن صورت نوسان قیمتی را شاهد نیستیم.

عناوین برگزیده