تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۴۷
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۸۶۶۰۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی ذوب و نورد هرمس پولاد ایرانیان:

قوانین دولتی تعادل بازار فولاد را برهم زده است

می متالز - مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی ذوب و نورد هرمس پولاد ایرانیان گفت: بهترین استراتژی برای بازار فولاد آن است که دولت با وضع قوانین و مقررات بی‌مورد در این بازار دخالت نکند و به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اجازه دهد در یک فضای تعاملی به فعالیت اقتصادی خود بپردازند.
قوانین دولتی تعادل بازار فولاد را برهم زده است

به گزارش می متالز، همواره دخالت دولت در قالب قوانین ضد تولید منجر به ایجاد چالش در بازار فولاد کشور می‌شود.
فاضل همامی اظهار کرد: شرکت فولاد هرمس بیش از ۲۵سال است که در صنعت فولاد به فعالیت می‌پردازد و کار اصلی آن تولید تسمه از فولادهای آلیاژی ۵۵Cr۳ و ۷۲Cr۳ است. شرکت ما برای تولید محصولات خود، شمش با سطح مقطع ۱۲۵*۱۲۵ میلی‌مترمربع را مصرف کرده و از آن فولاد فنر و فولاد تسمه فنر تولید می‌کند.
وی افزود: تولیدکنندگان شمش با استفاده از عناصر آلیاژی مانند کروم، نیکل و... اقدام به تولید شمش آلیاژی مناسب برای عملیات‌هایی مانند نورد فولاد و فنرسازی می‌کنند. استفاده از عناصر آلیاژی به ویژه کروم در تولید فولاد به استحکام بیشتر آن در مقابل دما و فشارهای نسبتا بالا و مقاومت در برابر خوردگی می‌انجامد و شرکت‌های مصرف‌کننده به ویژه فنرسازان این نوع فولادها را مورد استفاده قرار می‌دهند.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سراسری فولاد و معدن کشور اضافه کرد: شرکت ما پس از دریافت شمش فولاد آلیاژی، با انجام فرآیندهایی روی آن، این محصول را آماده فنرسازی می‌کند.
 فعالیت اصلی شرکت ما تغییر سایز فولادهای آلیاژی به وسیله کشش است و به این ترتیب، تولید محصول و عرضه آن در بازار بخش کمتری از فعالیت‌های ما را شامل می‌شود.
همامی عنوان کرد: مشکلات بسیاری در رابطه با تولید وجود دارد که ازجمله آنها می‌توان به تامین مواد اولیه، مسائل مربوط به مالیات، بیمه، نقدینگی و... اشاره کرد که شرکت ما نیز مجبور است با این چالش‌ها دست و پنجه نرم کند. البته در یکی دو سال اخیر تامین شمش با کیفیت مهم‌ترین دغدغه شرکت فولاد هرمس در زمینه تولید بوده است؛ به طوری که با کاهش کیفیت شمش فولاد آلیاژی، تعداد محصول مرجوعی یا ضایعات حاصل از تولید آن افزایش می‌یابد و میزان تولید نیز به همان نسبت کم می‌شود. این در حالی است که واردات فولاد آلیاژی و فنر خودرو درحال‌حاضر انجام می‌شود و این امر زوال رونق تولید را تشدید می‌کند.

 

واردات، چالش اصلی بازار فولاد آلیاژی

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی ذوب و نورد هرمس پولاد ایرانیان واردات را چالش دیگری برای بازار دانست و بیان کرد: اغلب مشتریان شرکت ما، فنرسازی‌ها هستند و متاسفانه واردات قطعات خودرویی همچنان وجود دارد. هرچند که در یکی 2 سال گذشته واردات کاهش یافته اما این موضوع فعالیت قطعه‌سازان را کاهش داده است. ضمن اینکه صنعت خودروسازی نیز به عنوان مشتری اصلی قطعه‌سازان با مشکلات بسیاری ازجمله کاهش تولید و کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند. علاوه بر واردات قطعه، شاهد واردات فولادهای فنر نیز هستیم؛ در حالی که ظرفیت تولید این محصول در کشور وجود دارد. واردات فولادهای فنر باعث شد میزان خرید از شرکت ما به شدت کاهش یابد و نتوانیم بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت شرکت را فعال کنیم البته تحریم‌ها باعث کاهش واردات شده است و امیدوار هستیم به این خاطر، خرید از تولیدکنندگان داخلی نسبت به گذشته افزایش یابد و باعث رونق فعالیت‌های آنها شود.
همامی اظهار کرد: به دلیل مشکلات موجود تنها با نیمی از ظرفیت فعالیت می‌کنیم و میزان تولید شرکت ما به حدود یک هزار تن در سال می‌رسد. مهم‌ترین تامین‌کننده شرکت ما فولاد آلیاژی ایران است و علت کاهش تولید شرکت فولاد هرمس به کاهش میزان نقدینگی بازمی‌گردد که باعث شده قدرت خرید کاهش یابد و نتوانیم مواد اولیه خود را به موقع تامین کنیم.

 

عملکرد مسوولان دولتی ضد تولید است

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سراسری فولاد و معدن کشور یکی از معضلات بازار فولاد کشور را دخالت‌های دولت در این بازار دانست و گفت: بهترین اقدامی که دولت می‌تواند برای بهبود شرایط کنونی صورت دهد، عدم دخالت مستقیم در تنظیم بازار است.
اگر دولتمردان سعی نکنند که نبض صنعت و اقتصاد کشور را در دست بگیرند، وضعیت اقتصادی و تولید به مراتب بهتر از شرایط کنونی خواهد بود زیرا بعضا تصمیم‌های از سوی آنها در سطوح خرد و کلان گرفته می‌شود که ده‌ها تولیدکننده را با مشکل مواجه می‌کند و این تولیدکنندگان نمی‌توانند با چالش ایجاد شده از سوی دولت مقابله کنند.
وی تاکید کرد: متاسفانه مشاهده می‌شود که برخلاف شعار سال‌جاری یعنی رونق تولید، بسیاری از جهت‌گیری‌های مسوولان به ویژه در حوزه مقررات‌گذاری و تصمیم‌گیری خلاف این شعار است و به جای آنکه رونق در تولید ایجاد شود، روزبه‌روز شاهد کاهش فعالیت‌های تولیدی از سوی صنعتگران هستیم. حدود ۱۱ماه از سال ۱۳۹۸ می‌گذرد و هیچ یک از تولیدکنندگان نه تنها حمایتی از تولید ندیده‌اند، بلکه رفته‌رفته عرصه تولید را به دلیل عملکرد ضد تولیدی مسئولان ترک می‌کنند.

عناوین برگزیده