تاریخ: ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۰۰
بازدید: ۴۲۹
کد خبر: ۹۳۴۲۱
سرویس خبر : متالورژی و مواد
مدیرعامل شرکت ذوب و نورد شعبانی مطرح کرد:

تامین مواد اولیه و تکنولوژی، دو عامل موثر در تولید

می متالز - مدیرعامل شرکت ذوب و نورد شعبانی گفت: تولید با کیفیت به دو عامل تامین مواد اولیه و نوع تکنولوژی بستگی دارد که در شرایط فعلی کشور تامین هر دو مورد با معضل جدی مواجه شده است؛ اما به دلیل عرق به تولید و کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهیم.
تامین مواد اولیه و تکنولوژی، دو عامل موثر در تولید

به گزارش می متالز، عباسعلی شعبانی اظهار داشت: تولید مجموعه از سال 1391 آغاز شده است و ورق مسی محصول اصلی این کارگاه به حساب می‎‌آید. برای تولید ورق مسی از ضایعات مسی و برنجی استفاده می‌کنیم و این مواد از بازار آزاد قابل تهیه است. ورق مسی برای صنایع مختلفی مانند ظروف‌سازها و صنایع دستی کاربرد دارد. ما تنها بازار داخلی را پوشش می‌دهیم و تا کنون صادرات نداشته‌ایم. مجموعه ذوب و نورد شعبانی دارای دو کارگاه مجزا بوده که در یکی ورق مسی تولید کرده و در دیگری با استفاده از این ورق‌ها، ظروف مسی می‌سازیم؛ در واقع یک کارگاه ساخت ظروف را نیز هدایت می‌کنیم.

وی افزود: میزان تولید مجموعه اصلا قابل ارزیابی دقیق نیست و بستگی به میزان سفارش‌ها و تقاضای بازار دارد. میزان تقاضای مشتریان نیز به قیمت نهایی محصول بستگی دارد و این موضوع نیز رابطه مستقیم با نرخ مواد اولیه دارد. در واقع یکی از دغدغه‌های تولید نوسانات قیمت مواد اولیه است؛ چراکه با افزایش قیمت‌ها، ضایعات کمیاب و تامین آن با دشواری مواجه می‌شود. کمبود سرمایه در گردش چالش دیگر ما محسوب می‌شود. علاوه بر این موارد، سازمان مالیات نیز راه را برای تولیدکننده دو چندان دشوار کرده است. در واقع، تولیدکننده به جای مالیات 3 درصدی باید 9 درصد پرداخت کند و با شرایط اقتصادی و تولید کنونی عملا این میزان ممکن نیست.

مدیرعامل شرکت ذوب و نورد شعبانی تصریح کرد: برای تولید ورق‌های مسی از تکنولوژی خاصی باید استفاده شود. فرآیند تولید به دو روش سنتی و مدرن انجام می‌شود، در روش سنتی، کوره‌های دوار مطرح هستند که با استفاده از گاز کار می‌کنند و کوره‌های جدید القایی که با اتصال به برق عملیات ذوب را امکان‌پذیر می‌کنند، جایگزین روش سنتی شده‌اند. کوره‌های القایی سرعت تولید را افزایش می‌دهد و از طرفی نیز موجب افزایش کیفیت ورق‌های مسی می‌شود. ما در مجموعه از کوره‌های القایی بهره‌مند هستیم. علاوه بر تکنولوژی، نوع مواد اولیه و ضایعات مصرفی نیز در کیفیت محصول نهایی نقش موثری دارند.

شعبانی در پایان ابراز کرد: درشرایط کنونی کشور، تولید بسیار دشوار شده و قیمت مواد اولیه تحت تاثیر دو عامل نرخ ارز و قیمت جهانی است. در برخی مواقع، اتفاقات ناگهانی مانند ویروس کرونا نیز بازار را برای مدتی متوقف می‌کند. ما برای آینده مجموعه شعبانی هیچ برنامه‌ای نداریم و عملا امکان برنامه‌ریزی برای هیچ تولیدکننده‌ای وجود ندارد؛ چراکه قیمت‌ها به طور لحظه‌ای در حال نوسان است و بازار فروش خوبی نداریم. اگر کارگر نداشتیم قطعا کارگاه را تعطیل می‌کردیم. شروع هر کار دیگری به جز تولید سود بیشتری دارد اما برای اشتغال‌زایی و عشق به تولید کارخانه را به صورت فعال نگه داشته‌ایم و امیدواریم شرایط به زودی رو به‌ بهبودی برود.

عناوین برگزیده