تاریخ: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۵۲
بازدید: ۲۸۹
کد خبر: ۹۴۲۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اولین تراکنش مالی در اینستکس انجام شد | آمریکا معافیت هسته‌ای ایران را تمدید کرد

می متالز - سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تمدید ۶۰ روزه معافیت هسته‌ای ایران خبر داد.
اولین تراکنش مالی در اینستکس انجام شد | آمریکا معافیت هسته‌ای ایران را تمدید کرد

به گزارش می متالز، مورگان اورتگاس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: معافیت‌های هسته‌ای ایران که چهار فعالیت هسته‌ای را در بر می‌گیرد برای ۶۰ روز دیگر تمدید خواهد شد.

با این حال تداوم توسعه فعالیت‌های هسته‌ای غیرقابل قبول بوده و با تمام ابزار دیپلماتیک و اقتصادی برای محدود کردن فعالیت‌های بی ثبات کننده رو به رشد ایران ادامه خواهیم داد. همچنان از نزدیک بر همه تحولات برنامه هسته‌ای ایران نظارت خواهیم کرد و می‌توانیم این محدودیت‌ها را در هر زمان تنظیم کنیم.

بر اساس این گزارش، با اعمال این معافیت‌ها کشورهایی که هنوز به برجام متعهد هستند اجازه دارند در سه سایت هسته‌ای فردو، اراک، و نیروگاه اتمی بوشهر به همکاری با ایران ادامه دهند.

اولین تراکنش مالی اروپا با ایران در چارچوب اینستکس انجام شد

همچنین وزارت خارجه آلمان از ارسال اولین محموله به ایران در چارچوب سازوکار ویژه مالی اروپا برای تجارت با تهران خبر داد. وزارت خارجه آلمان در توئیتر اعلام کرد: فرانسه، آلمان و انگلیس تأیید می‌کنند اینستکس با موفقیت اولین تراکنش را انجام داد و صادرات محصولات دارویی از اروپا به ایران را تسهیل کرد. اینستکس و همتای ایرانی آن برای انجام تراکنش‌های بیشتر و تقویت این ساز و کار همکاری خواهند کرد.

در دسامبر سال گذشته فرانسه، آلمان و بریتانیا، سه کشور اروپایی امضاکننده برجام از پیوستن 6 کشور اروپایی دیگر (بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد) به اینستکس، ساز و کار مالی که برای کم‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ایجاد یک کانال تجاری ایجاد شده، استقبال کرده بودند.

در همان زمان معاون وزیر خارجه چین در نشست خبری با عباس عراقچی معاون وزیرخارجه ایران در پکن از اروپایی‌‎ها خواسته بود اجرای اینستکس را با سرعت بیشتری دنبال کنند.

عناوین برگزیده