تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۶
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۹۸۷۲۵
دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی برشمرد:

چند مزیت ریل پایه شدن بنادر کشور

می متالز - سهم ریل در حمل‌ونقل بندری در کشور 14 درصد است که برای کشوری به وسعت ایران با توجه به بازار منطقه‌ای که در پس‌کرانه بنادر آن وجود دارد رقم بسیار پایین و درواقع ناچیزی است. این به معنای حمل‌ونقل گران و ناایمن از طریق جاده‌ها است.
چند مزیت ریل پایه شدن بنادر کشور

به گزارش می متالز، طی قراردادی در 16 اسفند بین راه‌آهن و سازمان بنادر و دریانوردی امکان حمل مستقیم غلات از کشتی توسط قطار پس از ۱۵ سال فراهم شد. در شیوه جدید،  محموله به‌صورت مستقیم از کشتی به داخل واگن بارگیری و به‌سرعت از بندر به سمت مقاصد مختلف، از طریق شبکه گسترده ریلی حمل می‌شود.

مهرداد تقی زاده دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی در خصوص انتقال مستقیم بار به کشتی گفت: این موضوع را اصطلاحاً ریل پایه شدن بندرها می‌گویند. این موضوع از حدود چهار سال پیش در زمان وزارت عباس آخوندی پیگیری  و دائماً از سازمان بنادر و راه‌آهن، ریل پایه شدن بندرها درخواست می‌شد.

وی اظهار کرد: وقتی باری می‌رسد این بار مستقیماً بر روی کامیون قرار می‌گیرد و این مزیت بسیار خوبی برای جاده است درصورتی‌که باری که برای راه‌آهن است، ابتدا بر روی اسکله قرار داده می‌شود و سپس به انبار منتقل می‌شود و بعد ازآنجا به واگن منتقل می‌شود.

این کارشناس حمل‌ونقل ریلی افزود: ریل پایه شدن بندرها به این معناست که این مراحل جابه‌جایی اضافی انتقال بار از کشتی به ریل حذف و تبدیل به یک مرحله شود به‌مانند انتقال بار توسط کامیون.

تقی زاده در خصوص مزیت ریل پایه شدن بندرها گفت: در وهله اول هزینه حمل‌ونقل کاهش می‌یابد و در وهله دوم زمان حمل‌ونقل کاهش پیدا کرده و بار کمتر معطل می‌ماند. 

وی افزود: این اتفاق بسیار مثبتی است که در بندر شهید رجایی ایجاد شده است که قطار مستقیم کنار کشتی رفته و از همان‌جا بار بر روی قطار قرار گیرد. این امر می‌تواند مطلوبیت قطار را افزایش دهد و صاحبان بار را ترغیب کند که به سمت حمل‌ونقل ریلی حرکت کنند.

تقی زاده در خصوص اتفاق‌های آینده برای گسترش ریل پایه شدن بندرها عنوان کرد: این موضوع باید هم در بندر شهید رجایی و هم در بندرهای دیگر همچون چابهار توسعه پیدا کند. 

وی درخصوص بندر چابهار اظهار کرد: باوجود اینکه هنوز  محور زهدان-چابهار ساخته نشده است اما از همین ابتدا باید این بندر را ریل پایه کنند که در آینده برای انتقال بار مشکلی وجود نداشته باشد.

وی گفت: بااین‌حال می‌توان گفت پروژه ریل پایه کردن بندرها اتفاقی مثبت است اما این فرآیندی است که هم‌زمان با توسعه سخت‌افزاری نیاز به توسعه نرم‌افزاری و تغییر رویکردها داشته که این امر نیازمند یک همکاری بین بخشی است.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده