تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۴۴
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۱۰۰۷۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بیش از ۴۰ هزار تُن کالا از مرز باشماق مریوان ترانزیت شد

می متالز - مدیرکل گمرکات کردستان گفت: ۴۰ هزار و ۳۵۴ تن کالا در فروردین امسال از طریق گمرک مرز باشماق در مریوان ترانزیت شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته ۵۱ درصد کاهش داشته است.
بیش از ۴۰ هزار تُن کالا از مرز باشماق مریوان ترانزیت شد

به گزارش می متالز، بختیار رحمانی‌پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گمرک باشماق تنها مرز ترانزیتی استان کردستان است که میزان ترانزیت خارجی مبدا، خارجی مقصد و ترانزیت داخلی مبدا از این گمرک طی فروردین امسال ۴۰ هزار و ۳۵۴ تُن بوده است.

وی با اشاره به اینکه میزان کالای ترانزیت شده در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ وزنی ۵۱ درصد کاهش داشته است، افزود: ارزش دلاری این میزان کالای ترانزیت شده ۱۱۹ میلیون و ۸۶۵ هزار و ۷۸۱ دلار است.

مدیرکل گمرکات کردستان به میزان صادرات و واردات انجام شده از مرز باشماق در فروردین امسال اشاره کرد و یادآور شد: ۲۵۷ ‌هزار و ۹۳۵ تن کالا به ارزش  ۸۸ میلیون و ۹۶۴هزار و ۳۱۴دلار از گمرکات استان صادر شده است.

رحمانی‌پور اضافه کرد: این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش دلاری ۱۱ درصد و لحاظ ریالی هم ۷۱ درصد و از نظر وزنی هم ۵۶ درصد رشد داشته است.

وی گفت: از این میزان صادرات ۲۱۸ هزار و ۴۱۴ تُن کالا به ارزش ۶۴ میلیون و ۵۸۸ هزار و ۷۱۱ دلار صادرات استان و ۳۹ هزار و ۵۲۱ تُن کالا به ارزش ۲۴ میلیون و ۳۷۵ هزار و ۶۰۳ دلار صادرات اظهار شده در سایر گمرکات است که از گمرکات کردستان به خارج از کشور صادر شده است.  

مدیرکل گمرکات کردستان تاکید کرد: طی این مدت ۷۱۹ تن کالا به ارزش یک میلیون و ۱۲هزار و۳۰ دلار از گمرکات استان وارد کشور شده است.

رحمانی‌پور یادآور شد: مهمترین کشورهای هدف کالاهای صادراتی از گمرکات استان شامل عراق، روسیه، ترکیه، افغانستان و عمده ‌ترین کشورهای هدف کالاهای وارداتی به گمرکات استان هم ترکیه، عراق و چین است.

وی اضافه کرد: در فروردین ماه تعداد ۲۱ هزار و ۴۱۵ دستگاه خودرو از مرز باشماق مریوان تردد داشتند.

مدیرکل گمرکات کردستان افزود: علیرغم شرایط جدید شیوع ویروس کرونا و بسته شدن اکثر مرزهای رسمی، کارکنان گمرک باشماق بصورت ۲۴ ساعته برای حمایت از واحدهای تولیدی و صادرکنندگان نسبت به انجام تشریفات کالاهای صادراتی حضور داشته و اقدام کردند.

عناوین برگزیده