تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۰۱
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۱۰۲۲۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هشدار یک نماینده مجلس درباره احتمال سقوط شاخص بورس + نامه به روحانی

می متالز - محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ایران، نسبت به سقوط شاخص بورس و اثرات مخرب آن بر اقتصاد این کشور هشدار داد.
هشدار یک نماینده مجلس درباره احتمال سقوط شاخص بورس + نامه به روحانی

به گزارش می متالز، محمد رضا پوابراهیمی در نامه‌ای به حسن روحانی رییس جمهوری ایران نوشت در صورتی که سهام عمده در بازار بورس عرضه نشود شاهد سقوط این بازار خواهیم بود .

ابراهیمی افزود هیچ ارتباط منطقی بین قیمت سهم و سودآوری ۴۰ درصد از شرکت‌های بورس و فرابورس وجود ندارد و فاصله‌ای معنادار بین ارزش ذاتی سهام شرکت‌های حاضر در بورس با ارزش روز سهام نیست.

او در این نامه همچنین نسبت به شروع تلاطم و چالش در تمام بازار ابراز نگرانی کرد.

۱۰ پیشنهاد مهم به روحانی درباره تبعات منفی افزایش چند برابری شاخص بورس

رییس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار اعمال ۱۰ راهکار در جهت عدم اثر تبعات منفی افزایش چند برابری شاخص بورس در مدت کوتاه برای اقتصاد از رییس جمهور شد.

محمدرضا پورابراهیمی طی نامه ای به حسن روحانی درخصوص وضعیت بورس اعلام کرد: در شرایط کنونی اقتصاد ایران روزانه بیش از 1.2 هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه می شود و این وضعیت شرایط تصمیم برای مدیریت نقدینگی شتابان را با پیچیدگی های خاصی همراه کرده است. در این خصوص  رشد شاخص بورس در ماه های گذشته متاثر از افزایش حجم نقدینگی و ورود آن به بازار سرمایه است.

شاخص کل در پایان سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 186 درصد رشد کرده و از ابتدای سال تا 16 اردیبهشت این رشد به رقم بی سابقه 91 درصد رسیده که به معنای آن است که شاخص طی 27 روز کاری تقریباً 50 درصد رشد کل سال گذشته را داشته است. شاخص کل هموزن طی سال پیش با رشدی 430 درصدی روبرو بوده و از ابتدای سال نیز بیش از 75 درصد رشد را به خود دیده است.

شاخص فرابورس نیز در سال قبل بالغ بر 188 درصد رشد و از ابتدای سال بالغ بر 69 درصد رشد کرده است. ارزش بازار شرکت های بورسی و فرابورسی طی سال 98  با رشدی 184 درصدی به رقم بی سابقه 2.4 هزار هزار میلیارد تومان رسیده و از ابتدای سال تا 16 اردیبهشت با 79 درصد رشد بالغ بر 4.3 هزار هزار میلیارد تومان شده است.

از ابتدای سال 99 تاکنون  در برخی روزها بیش از 100 هزار نفر کد سهامداری دریافت کرده اند و مردم نسبت به سرمایه گذاری در بورس استقبال ویژه ای کرده اند به طوری که از ابتدای سال تا 16 اردیبهشت بالغ بر 38 هزار میلیارد تومان پول جدید وارد بازار سرمایه شده است و میانگین ارزش معاملات بورس تهران به روزانه 6.8 هزار میلیارد تومان رسیده است.

امروز با توجه به ساختار اقتصادی و ثبات در حوزه اقتصاد و سیاست های جلوگیری از سفته بازی در ارز و مسکن و... فرصتی تاریخی را برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه بوجود آورده است، افزایش چند برابری شاخص بورس در مدت کوتاه اگر با تمهیدات وتصمیم گیری صحیح به همراه نباشد علی رغم تمام محسنات آن می تواند تبعاتی نیز برای اقتصاد داشته باشد .

دولت باید از فرصتی تاریخی بوجود آمده و اجازه مقام معظم رهبری در آزادسازی سهام عدالت برای تامین کسری بودجه و جذب نقدینگی سرگردان حداکثر استفاده را داشته باشد. این حجم از نقدینگی اگر با عرضه سهام دولت همراه نباشد می تواند اثرات مخربی در اقتصاد ایجاد و موجب شود ارزش ذاتی سهام شرکت های موجود در بورس به جهت عدم عرضه سهام توسط سهامداران که عمدتاً متعلق به دولت و نهادهای عمومی هستند با ارزش روز سهام فاصله معنا دار پیدا کرده و در آینده مخاطراتی را گریبان گیر سرمایه گذارانی که اطلاعات کافی از بازار سرمایه ندارند کند .

1- تشکیل شورای ثبات مالی با حضور روسای بانک مرکزی، بورس و بیمه و افراد مستقل و متخصص حقیقی و نمایندگان بخش واقعی اقتصاد به منظور بررسی و رصد سیاست های مالی و پولی و ارائه پیشنهاد به نهادهای قانونگذار

2-  واگذاری مابقی سهام شرکت های دولتی و نیز شرکت های بزرگ اقتصادی متعلق به بانک های دولتی همانند سرمایه گذاری غدیر، امید، گروه توسعه ملی  و ...

3- عرضه سهام نهادهای عمومی غیر دولتی مانند شرکت های زیر مجموعه  سازمان تامین اجتماعی ،صندوق بازنشستگی کشوری و... و هدایت نقدینگی حاصل از فروش سهام برای شروع و تکمیل پروژه های ناتمام در جهت توسعه اقتصادی

4- راه اندازی اوراق اختیار قابل تبدیل به سهام در پروژه های سودآور که به دلیل عدم منابع مالی توسط دولت  متوقف یا حتی شروع نشده است و تضمین سود اوراق در صورت عدم استفاده از تبدیل سهام در سررسید مقرر.

5- فروش سهام دولت در پروژه های بزرگ ملی از جمله فازهای پارس جنوبی و میادین بزرگ نفتی و گازی  در قالب صندوق پروژه و یا شرکت سهامی عام و تامین مالی جهت اتمام پروژه های نیمه تمام

6- اعمال سیاست های تشویقی بیشتر برای بخش خصوصی جهت پذیرش شرکت ها در بورس و نیز تسریع فرآیند این شرکت ها توسط شرکت بورس و فرابورس

7- آغاز معاملات مجدد اوراق آتی سکه طلا و انتشار اوراق آتی کالایی در حوزه انرژی با توجه به صادرات بنزوین و گازوئیل

8- تخصیص بخشی از منابع حاصل از واگذاری سهام دولت و نهادهای عمومی غیردولتی به صندوق تثبیت بازار برای مقابله با بحران های ناشی از سقوط قیمت ها در بازار سرمایه

9- وضع کارمزد جدید بر معاملات بازار سرمایه و اختصاص آن منابع به صندوق تثبیت بازار برای حمایت از بازار سرمایه در شرایط اضطراری

10- اتخاذ تمهیدات مناسب با همکاری قوه قضاییه برای مقابله موثر با افرادی که در شبکه های مجازی اقدام به اعمال مجرمانه و کلاهبرداری از مردم ناآشنا به بازار سرمایه از طرق مختلف از جمله اغواگری، ارائه سیگنال منافع غیرقانونی برای خود ایجاد می کنند.

بخشی از حضور و استقبال  مردم در بازار سرمایه ناشی از تورم پنهان در اقتصاد است و  مردم به دلیل حفظ ارزش پول ملی اقدام به خرید دارایی و پوشش تورم لجام گسیخته کرده اند و دولت و مشخصا بانک مرکزی باید تمهیدات ویژه و سریعی را برای کاهش نرخ تورم و افزایش ارزش پول ملی به کار ببند. بانک مرکزی اولویت را به کنترل نرخ ارز اختصاص داده و از اجرای سایر سیاست های پولی و مالی و مهم تر از همه کنترل نرخ تورم که ماموریت ذاتی این بانک است فاصله گرفته است.

بدیهی است در صورت عدم تمهیدات به موقع  ومناسب در جذب نقدینگی و افزایش بی رویه قیمت سهام که با معیارهای علمی و ارزشگذاری فاصله ای معنادار پیدا می کند، ممکن است موجب بحران های اقتصادی و اجتماعی جدی شده و نظام را با مخاطرات تازه ای روبرو سازد و انتظار می رود وزارت اقتصاد، بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر بازار پولی،  شورای عالی بورس و سازمان بورس به عنوان مقام ناظر بازار مالی  بر اساس تکالیف قانونی، تمهیدات لازم را برای حفظ و صیانت از سرمایه گذاران و رشد منطقی شاخص بورس بکار بسته و حضور مردم در بازار سرمایه را تبدیل به یک فرصت تازه در اقتصاد ایران برای رهایی از سفته بازی های کاذب و تامین مالی پروژه های مهم اقتصادی تبدیل کنند.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!