تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۱۳
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۱۰۲۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کرباسیان:

بهره گیری از سرمایه گذاری خارجی از الزامات توسعه کشور است

می متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امروز باید بهره گیری از سرمایه گذاری خارجی را به عنوان الزامات توسعه کشور مورد توجه جدی قرار داد، گفت که رقبای ایران در این زمینه تلاش های گسترده ای را انجام می دهند.
بهره گیری از سرمایه گذاری خارجی از الزامات توسعه کشور است

به گزارش می متالز، مهدی کرباسیان که روز سه شنبه در همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار، در مرکز همایش های صدا و سیما سخن می گفت، اظهار داشت: واقعیت اینکه باید بازارهای صادراتی و مصرف در منطقه مورد توجه قرار گیرد و نکته اول و آخر این مهم قیمت تمام شده محصول است.
رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از کشف 2 میلیارد تن ذخیره جدید سنگ آهن در حفاری به عمق یکهزار و 700 متری سطح زمین توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران خبر داد و گفت: حفاری اولیه به عمق یکهزار و 900 متر از سطح زمین دستیابی به سنگ آهن را محرض ساخت.



** دعوت از 10 شرکت بین المللی معدنی 


کرباسیان اضافه کرد: اکنون از 10 شرکت معتبر بین المللی فعال در معادن زیر زمینی دعوت به عمل آمده تا در این بخش با ایران همکاری کنند و برای توسعه اکتشاف زیر زمینی فعال شوند.
وی افزود: گسترش فعالیت در زیر زمین می تواند پیامد آن باشد که جمهوری اسلامی به معادن بیشتری دست پیدا کند.



** تجمیع معادن کوچک سنگ آهن


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: چنانچه ذخایر نفت کم شود، رویکرد به سمت معادن عمیق است و بهره برداری از معادن زیر زمینی سنگ آهن با برنامه های فولاد سازی باید همخوانی داشته باشد و اکنون در افق 1404 به ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد خام می اندیشیم.
وی یادآور شد: الحاق معادن کوچک و متوسط سنگ آهن می تواند تا حدودی در مسیر کمبود این بخش نقش موثری داشته باشد و باید به این ترتیب امکان تجمیع را فراهم کرد.



** تلاش فولاد سازان و سنگ آهنی ها در حوزه معادن 


کرباسیان از برنامه مشارکت فولاد سازان و مجتمع های سنگ آهن بزرگ برای فعالیت در بخش معدن خبر داد و گفت: این واحد های بزرگ می توانند در حوزه اکتشاف و بهره برداری از معادن متولی شوند.
وی اضافه کرد: سازمان ایمیدرو 250 هزار کیلومتر فعالیت اکتشافی را از سال 93 آغاز کرد و از حالا به بعد این مصرف کنندگان مواد معدنی هستند که در قالب کنسرسیوم باید وارد عمل شوند و ایمیدرو هم نقش حامی را ایفا خواهد کرد.



** فناوری نقش کلیدی در رونق معدنکاری 


رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: امروز مساله رونق بهره برداری از معادن به عنوان یکی از ابزارهای توسعه مورد توجه قرار دارد و این مهم با بهره گیری از فناوری روز میسر است.
وی گفت: فعالیت پژوهشی و تحقیق در گسترش معدنکاری می تواند موثر واقع شود و تخصیص بودجه پژوهشی می تواند رابطه صنعت را با مراکز علمی و دانشگاهی پیوند بزند.
کرباسیان خاطرنشان ساخت: طراحی 'پرد' برای تولید آهن اسفنجی که در کارخانه های فولاد شادگان (خوزستان)، میانه ( آذربایجان شرقی ) و نی ریز ( فارس ) عملیاتی و اجرا شد یکی از نتایج پژوهشی در این بخش است.


* ریل مشکل اصلی فولاد


کرباسیان معتقد است: امروز مشکل اصلی بخش فولاد سازی کشور، نبود خطوط ریلی است، اکنون در کوتاه زمان چندین واحد گندله، کنسانتره سنگ آهن در منطقه سنگان خراسان رضوی فعال شده و اکنون این دغدغه مطرح است که چگونه 13 میلیون تن بار به وسط کشور انتقال پیدا کند.
وی تاکید کرد: چالش جدی مساله جاده و ریل است که این مواد اولیه به کارخانه فولاد سازی انتقال پیدا کند و ضعف زیر ساخت در این بخش نگران کننده است.



* دولت برای تامین زیر ساخت امتیاز بدهد


رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: رفع کمبود ها و نیازمندیهای صنعت فولاد و زنجیره مربوط به آن با امتیاز دادن از سوی دولت قابل رفع است، از جمله تخفیف یا حذف مالیات از جمله راهکارها می تواند باشد.
وی تصریح کرد: جلب و جذب سرمایه گذاران با تخصیص امتیازهای ویژه می تواند مشوق آنها باشد و اکنون باید در این زمینه تدبیر شود.



* صادرات ناجی فولادسازی 


کرباسیان گفت: بازار داخلی کشور امکان جذب فولاد تولیدی را نداشت و صادرات در حقیقت این بخش را نجات داد و نام ایران را در عرصه بین المللی مطرح ساخت .
وی افزود: دولت دوازدهم با ساماندهی و فعال سازی ستاد زنجیره فولاد زمینه حضور بخش خصوصی را فراهم ساخته و تدوین سیاست ها با نظر بخش خصوصی صورت می گیرد.



* رفع چالش اقتصاد کشور 


رییس هیات عامل ایمیدرو معتقد است: امروز این واقعیت مورد پذیرش است که چالش اقتصاد کشور را می توان با بهره گیری از سرمایه گذاری خارجی برطرف ساخت.
وی گفت: نوسان قیمت نفت همواره سیاست های پیش بینی شده در زمینه تولید را دستخوش تغییر قرار می دهد، اما سرمایه گذاری خارجی تکلیف تولیدات را روشن می سازد.
به گزارش می متالز در 9 ماهه منتهی به آذر امسال 6 میلیون و 370 هزار تن انواع محصولات فولادی به ارزش 2 میلیارد و 340 میلیون دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 23 درصدی را نشان می دهد.

عناوین برگزیده