تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۴۱۸
کد خبر: ۱۰۲۳۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

حاشیه هایی از جنس فولاد و معدن / از وزیر تا کارشناسان دست اندرکار

می متالز - همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار که روز سه شنبه برپا شد، میزبان وزیر صنعت بود که هواپیمای حامل وی از شیراز سرانجام روز گذشته، پس از بارش شدید برف در مهرآباد به زمین نشست.
حاشیه هایی از جنس فولاد و معدن / از وزیر تا کارشناسان دست اندرکار

به گزارش می متالز، این همایش دو روزه که امروز در مرکز همایش های صدا و سیما بر پا شد با نکات جالب و خواندنی همراه بود که در ذیل می آید:

** محمد شریعتمداری روز شنبه ششم بهمن در نی ریز استان فارس به استقبال معاون اول رییس جمهور رفت تا یکی از فولاد سازی های هفتگانه را افتتاح کند، اما برف و بوران شامگاه شنبه به وزیر صنعت اجازه بازگشت نداد و ناگزیر 2 روز پذیرای میهمان نوازی شیرازی ها بود.

** ورود وزیر صنعت به مرکز همایش های صدا و سیما سبب شد که رییس انجمن سنگ آهن درد دلش باز شود، آنگاه که گفت: قوانین شفاف نیست و مطالبات معدنکاران بخش خصوصی از دولتی ابهام هایی دارد و فروش سنگ آهن با قیمت های بین المللی به تولید کنندگان شبه دولتی صورت نمی گیرد و نابرابری دارد.
** مهرداد اکبریان در فهرست درخواست های 15 تا 20 دقیقه ای خود به عنوان رییس انجمن سنگ آهن این را هم گفت: بسیاری از مشکلات بخش خصوصی با هماهنگی بیشتر دولت و مجلس شورای اسلامی قابل رفع است .

** مصطفی موذن زاده از پیشکسوتان صنعت فولاد و مس که اکنون سمت مشاور معاون اول رییس جمهور را دارد، در سخنان کوتاهی اظهار داشت: متصل ساختن زنجیره فولاد به یک محصول منطق ندارد و قیمت همه محصولات فولادی از اول تا انتها به نرخ بیلت فولاد خوزستان گره بخورد، مورد پذیرش نیست.

** موذن زاده خطاب به وزیر صنعت گفت: پیشنهاد این است، از تصمیم گیری های آنی اجتناب کنید، ثبات تصمیم گیری داشته باشید تا تولید کننده و سرمایه گذار به پشتوانه سیاست های پایدار شما وارد عمل شود.

** محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت که پشت تریبون قرار گرفت، به سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در همایش بین المللی معدن و صنایع معدنی که سال 95 برگزار شده بود اشاره کرد و گفت: آیت الله هاشمی از حامیان این نشست بودند.

** وزیر صنعت از همه مناسبت های فرخنده این ایام نظیر دهه فجر، آغاز چهلمین سال انقلاب اسلامی و پیروزی مقتدرانه در دفاع مقدس یاد کرد و از آیت الله هاشمی به عنوان یار امام (ره) و رهبری نام برد که همواره در اندیشه اش توسعه ایران عزیز بود.

** شریعتمداری از عادت نکوهیده برخی در پشت در اتاق وزیران برای اخذ امضای موافقت برای ایجاد یک واحد تولیدی یا صنعتی یاد کرد و اظهار داشت: یکی از هنرهای ما در دولت دوازدهم جلوگیری از ادامه این وضعیت است.

**وزیر صنعت وقتی به مبحث ظرفیت حمل ونقل کشور رسید گفت که امروز 28 میلیون تن از بار زنجیره فولاد روی ریل قرار می گیرد و در 1404 باید این ظرفیت رشد پنج برابری پیدا کند، در غیر این صورت یا صنایع باید تعطیل شود، یا جاده ها تبدیل به کشتارگاه شوند .

** شریعتمداری ضمن خوش آمد گویی به میهمانان خارجی همایش گفت: ما دست همه را به گرمی برای توسعه فولاد ایران می فشاریم.

** وزیر صنعت ضمن نقد عملکرد بورس گفت: بعضی از انحصارهای مصنوعی در بورس بوجود می آید که برخورد قانونی لازم با آن صورت نمی گیرد و ضرورت دارد با تخلفات برخورد جدی شود.

** مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت هم در این همایش گفت: بخش خصوصی با برگزاری این همایش وظیفه دولت را برای تبیین سیاست ها و مرور راهکارها برعهده گرفته است.


** رییس هیان عامل ایمیدرو در سخنان خود تصریح کرد: مشکل اصلی زنجیره فولاد کشور خط آهن است، اکنون صحبت انتقال 13 میلیون تن مواد معدنی از شرق کشور (سنگان) به وسط کشور است که در یک دوره به 22 میلیون تن می رسد و با این شرایط چالش جدی میان جاده و ریل است.


** این همایش 2 روزه بین المللی هم تحت تاثیر برف و بوران و تعطیلی فرودگاه ها قرار گرفته به گونه ای که برخی میهمانان خارجی در فرودگاه های دبی، باکو و آنکارا فرود آمدند و به برنامه همایش نرسیدند. به همین خاطر فهرست سخنرانی های تنظیم شده با آنچه که اجرا شد، همخوانی نداشت و از 6 سخنران خارجی نیم روز اول همایش، فقط یک نفر توانست پشت تریبون قرار گیرد.

عناوین برگزیده