تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۰
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۱۰۳۱۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آقاپورعلیشاهی مطرح کرد:

تسهیل مبادلات پولی و بانکی با حذف چهار صفر/ صرفه‌جویی مالی با چاپ اسکناس‌های جدید

می متالز - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، کاهش هزینه‌های چاپ اسکناس را از مزایای حذف چهار صفر از پول ملی دانست.
تسهیل مبادلات پولی و بانکی با حذف چهار صفر/ صرفه‌جویی مالی با چاپ اسکناس‌های جدید

به گزارش می متالز، معصومه آقاپورعلیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی موجب افزایش ارزش پول در جهان می‌شود، گفت: اکنون ایران، ونزوئلا و زیمباوه پایین‌ترین ارزش پولی را در رابطه با تبدیل به ارزها دارند، قاعدتا این موضوع در وجهه کشورمان اثرگذار بوده و در بحث معاملات بین‌المللی شرایط سختی را برای تبدیل ارز بوجود می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه حذف صفرها موجب تسهیل مبادلات پولی و بانکی می‌شود، افزود:حذف صفرها موجب تسهیل مبادلات پولی و بانکی می‌شود، اکثر مردم  هم از واحد تومان استفاده می‌کنند.

آقاپورعلیشاهی کاهش هزینه‌های چاپ اسکناس را یکی دیگر از مزایای حذف چهار صفر از پول ملی دانست و اظهار کرد: من عضو هیئت اندوخته اسکناس هستم و شاهدم سالانه 400 میلیارد تومان بابت امحای اسکناس و جایگزینی آن هزینه می‌شود. بنابراین اگر هزینه امحا و چاپ اسکناس را صرف چاپ پول‌های جدید کنیم و سرانه سکه را در کشور بالا ببریم مطمئنا بعد از 3 سال با یک صرفه جویی بسیار خوبی مواجه خواهیم شد.

 

بالا بودن سرانه اسکناس هر ایرانی در مقابل دیگر کشورها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: سرانه اسکناس در ایران برای هر فرد، 102 واحد است و سرانه سکه هم به حدود 10 واحد می‌رسد در صورتی که این موضوع در خارج از کشور معکوس است و سرانه اسکناس بین 20 تا 30 است و سرانه سکه بین 200 تا 300 است.

وی تصریح کرد: دلیل سرانه بیشتر سکه در کشورهای خارجی این است که سکه با داشتن طول عمر بیشتر، 10 سال مورد استفاده قرار می‌گیرد اما اسکناس حداکثر 3 تا 4 سال عمر می‌کند.

آقاپورعلیشاهی همچنین با اشاره به اثرات روانی مثبت حذف صفرها از پول ملی گفت: قاعدتا حذف صفرها اثر روانی مثبتی در پی خواهد داشت مانند زمانی که شخص خارجی در کشور ما نیاز به چنج اسکناس پیدا می‌کند دیگر با وجود واحدهای مختلف ریال و تومان گیج نمی‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: مجلس از دولت خواسته تا طی مدت حداکثر سه سال چهار صفر را حذف و این موضوع را در کشور عملیاتی کند اما دولت می‌تواند فرایند حسابداری‌ها، حسابرسی شرکت‌ها و بانک‌ها را بین یک تا یک و نیم سال انجام دهد تا واحد خُرد تومان یعنی قِران در جامعه جاری شود.

 

کاهش فشار هزینه‌های تغییر اسکناس با ‌تعیین 3 سال

وی ادامه داد: طی سه سال مشخص شده مردم به داشتن واحد جدید عادت می‌کنند البته تقریبا از دو سال پیش در هیئت اندوخته بانک مرکزی در چاپ پول‌ها با کمرنگ کردن صفرها تا حدودی فرهنگ‌سازی انجام شد، در یک تراول 50 هزار تومانی شاهدیم که 4 صفر آن را کمرنگ و تنها یک صفر آن پررنگ چاپ شده است تا مردم به حذف صفرها عادت کنند.

آقاپورعلیشاهی تاکید کرد: اکنون بحران‌ اقتصادی ناشی از شرایط کرونا در کشور وجود دارد بنابراین تعیین 3 سال برای این است که هزینه‌های تغییر اسکناس به مردم و دولت تحمیل نشود.

وی گفت: آیا می‌دانید اکنون واحد خُرد ریال چیست؟ دینار است اما آنقدر ریال ما بی‌ارزش شده که کسی از خرد آن استفاده نمی‌کند.

عناوین برگزیده