تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۴۲
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۱۰۳۲۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چرا فولادی‌ها از صندوق ضمانت‌نامه صادراتی استقبال نمی‌کنند؟

می متالز - صنعت فولاد یکی از صنایعی است که برای کشور همراه با ارزآوری بالایی است. البته هرچند در دو سال گذشته و به واسطه تحریم‌ها برخی راه‌های صادراتی فولاد با مشکلاتی روبه‌رو شد، اما نباید از این نکته غافل بود که کشورهای همسایه و برخی کشورهای هدف صادراتی همچنان جزو بازارهای محصولات فولادی به‌شمار می‌روند. اما موضوعی که برخی کارشناسان و فعالان حوزه فولاد از آن گلایه دارند، استقبال نکردن واحدهای فولادی از صندوق ضمانت‌نامه‌های صادراتی است.
چرا فولادی‌ها از صندوق ضمانت‌نامه صادراتی استقبال نمی‌کنند؟

به گزارش می متالز، محمد حیدری مدیرعامل یک شرکت بازرگانی در حوزه فولاد عنوان کرد: صندوق ضمانت‌نامه صادراتی می‌تواند باعث سر و سامان دادن به بازارهای صادراتی شود تا مسیر صادرات هموار شود. در حقیقت این صندوق جزو مشوق‌های صادراتی به‌شمار می‌رود. این صندوق در برخی کشورهای هدف راه‌اندازی شده است و از آنجا که سرمایه صندوق محدود است، پوشش آن به سمت صنایع پتروشیمی رفته است، اما موضوع قابل توجه این است که در میان واحدهای فولادسازی که صادرات دارند، از این صندوق استقبال به عمل نیامده است و واحدهای فولادسازی بیشتر ترجیح می‌دهند که خود اقدام به صادرات کنند.
حیدری با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام «جهش تولید» بیان کرد: یکی از راهکارهای جهش تولید در صنعت فولاد، صادرات است و واحدهای فولادی باید برنامه‌های جدی در حوزه صادرات فولاد را به پیش ببرند.
وی در پاسخ به این پرسش که چه لزومی دارد که شرکت‌های تولیدکننده صادرات خود را به شرکت‌های تجاری بسپارند، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان فولاد به صورت معمول اگر بخواهند که خود اقدام به صادرات کنند، باید از طریق گمرگ اقدام کنند و کالای خود را به آنجا تحویل دهند و پس از صادرات پول خود را تحویل بگیرند. اگر از زمان تحویل تا رسیدن مقصد بار مشکلی برای آنها ایجاد شود، چه کسی می‌تواند جوابگوی آنها شود. این در حالی است که شرکت‌های صادراتی می‌توانند بار آنها را بیمه کنند.
حیدری در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این شرکت‌ها زمینه‌های بازاریابی را فراهم می‌کنند. با توجه به شرایط تحریمی موضوع دیگر این است که خریداران خارجی ترجیح می‌دهند که با شرکت‌های صادراتی در تماس باشند تا یک تولیدکننده ایرانی‌، در این شرایط بهتر عمل کند.
این صادرکننده فولاد در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات صادرات فولاد در این روزهای تحریم، استقبال نکردن فولادسازان از صندوق ضمانت صادرات می‌باشد. واحدهای فولادی با صندوق ضمانت صادرات رابطه و میانه خوبی ندارند، این در حالی است که این صندوق هم صادرات را بیمه می‌کند و هم می‌تواند بازاریابی کند.
حیدری در ادامه تاکید کرد: واحدهای فولادی در کشور به خوبی صندوق ضمانت‌نامه صادراتی را نمی‌شناسند. از سوی دیگر مشکل آن است که صندوق ضمانت‌نامه صادراتی نیز تنها تولیدکنندگان را در زمینه صادرات به رسمیت می‌شناسد و خدمات و تسهیلاتی برای شرکت‌های تجاری و بازرگانی در نظر نمی‌گیرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که فولادسازان برای بیمه شدن کالای خود به واحدهای بازرگانی بیشتر اعتماد کنند. از سوی دیگر، تعامل خود را با صندوق ضمانت صادرات بیشتر کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. در همین راستا ما نیز نامه‌ای به رئیس انجمن فولاد ایران نوشته‌ایم.

عناوین برگزیده