تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۵۱
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۱۰۳۷۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مشکلات ترمینال نفتی برتر حاشیه دریای خزر؛

نامه‌نگاری‌ها با وزیر نفت و گمرک به‌جایی نرسید/ سود بسته بودن مرز ایران و افغانستان در جیب دیگر کشورها

می متالز - ترمینال نفتی بندر فریدونکنار به‌عنوان پنجمین ترمینال نفتی برتر کشورهای حاشیه دریای خزر این روزها حال و روز خوشی ندارد و با بسته شدن مرز ایران با افغانستان و عراق مشکلاتی را برای این بندر در قسمت سایت نفتی به‌وجود آورده که آن‌ها تصمیم به تعدیل نیرو گرفته‌اند.
نامه‌نگاری‌ها با وزیر نفت و گمرک به‌جایی نرسید/ سود بسته بودن مرز ایران و افغانستان در جیب دیگر کشورها

به گزارش می متالز، بندر فریدونکنار از جمله بنادر اقتصادی و تجاری استان مازندران است که بیش از 12 سال از ورود نخستین کشتی به آن و افتتاح رسمی می‌گذرد.
 

ماندگاری سایه شوم مشکلات بر سر بندر فریدونکنار

 

مسیر پر فراز و نشیب بندر فریدونکنار در سال‌های ابتدایی به‌قدری زیاد بود که شاید اگر سال‌های سال هم بگذرد نمی‌توان مشکلات به‌وجود آمده را به راحتی فراموش کرد و از آن سخن به میان نیاورد.

درحالی که شب 22 بهمن سال گذشته جشنی بزرگ به‌مناسبت دوازدهمین سال ورود نخستین کشتی به بندر فریدونکنار از طرف مدیریت و کارکنان این بندر برگزار شده بود و همه خوشحال از اینکه بسیاری از مشکلات برطرف شده اما بعد از تعطیلات ابتدای سال 99 یک خبر از بندر فریدونکنار همه را به شوک عمیقی فرو برد.

اخراج 15 نفر از کارگران بومی بندر فریدونکنار خبری بود که نشان داد همچنان سایه شوم مشکلات بر سر این بندر وجود دارد.
 

اخراج از کار با 5 ماه حقوق عقب‌مانده، دستمزد سال 99 کارگران
 

یکی از کارگران بندر فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: آنچیزی که مشخص است بسته شدن مرز ایران با افغانستان و عراق مشکلاتی را برای مسئولان بندر در قسمت سایت نفتی به‌وجود آورده که آن‌ها تصمیم به تعدیل نیرو گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: درحالی که مسئولان بندر طی نامه‌های مختلف در سال گذشته مشکلات موجود را به مسئولان شهرستانی و استانی اطلاع دادند اما هیچ اقدام خاصی صورت نگرفت.

کارگر بندر فریدونکنار که یکی از اخراج شدگان است، تصریح کرد: باتوجه به اینکه از سال گذشته تاکنون مشکل موجود برطرف نشده مسئولان بندر تصمیم به اخراج 15 نفر از کارگران بومی گرفتند که این امر ضربه بدی به ما وارد کرد.

وی گفت: درحالی که مسئولان امر مدت زیادی است از این موضوع مطلع هستند اما متاسفانه هیچ اقدامی صورت ندادند و به راحتی کارگرانی که مشکلات زیادی در زندگی خود دارند از کار بیکار شدند.

این کارگر بندر فریدونکنار یادآور شد: زمانی من و همکارانم اخراج شدیم که پنج ماه حقوق عقب مانده داریم و سال جدید را بدون هیچ دریافتی شروع کردیم و از نظر معیشتی بسیار دچار مشکل هستیم.
 

قطع مسیر ترانزیتی ایران و افغانستان همراه با پیامدهای منفی
 

امیر احمدی قائم مقام مدیرعامل شرکت آسیان تجارت بندر فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در سال‌های 92 و 93 بیش از 30 کشتی در بندر فریدونکنار پهلو می‌گرفت و کالا وارد می‌شد که از این میزان 85 درصد ترانزیت و 15 درصد آن واردات بود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از سال 94 ترانزیت به کشور افغانستان قطع و دیگر مجوز جدید صادر نشد که همین امر موجب کاهش پهلو گرفتن کشتی‌ها در بندر فریدونکنار از 36 کشتی در سال 92 به چهار کشتی در سال 98 رسید.

قائم مقام مدیرعامل شرکت آسیان تجارت بندر فریدونکنار تصریح کرد: زمانی که 36 کشتی به بندر فریدونکنار وارد می‌شد این شرکت 17 نیرو داشت که به علت اینکه وضعیت موجود سیر صعودی داشت ما اقدام به جذب نیرو تا 45 نفر کردیم.

احمدی با اشاره به اینکه از سال 94 که ترانزیت به کشور افغانستان قطع شد وضعیت بندر و شرکت ما با مشکلات زیادی رو به رو شد گفت: از سال 94 تا سال 98 درحالی که با مشکلات زیادی رو به رو بودیم اما با تلاش بسیار، نیروها را حفظ کردیم.

وی یادآور شد: در سال گذشته فقط چهار کشتی به میزان 10 هزار تن کالا وارد ترمینال بندر فریدونکنار شد که این میزان 10 برابر کاهش عملکرد را نشان می‌دهد.
 

عدم دریافت پاسخ مناسب درباره چرایی بسته شدن مرز
 

قائم مقام مدیرعامل شرکت آسیان تجارت بندر فریدونکنار افزود: باتوجه به اینکه در سال 98 مشکلات به‌وجود آمده به اطلاع مسئولان شهرستانی و استانی رسید و نماینده مجلس، استاندار و مسئولان مختلف وعده‌های زیادی مبنی بر رفع انسداد ترانزیت داده بودند ما کارگران را حفظ کردیم.

عناوین برگزیده