تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۴۵
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۱۰۴۰۵۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
کارشناس حوزه مسکن:

افزایش افسارگسیخته قیمت آهن آلات تأثیر مستقیم بر گرانی مسکن دارد

می متالز - نوروزی کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه عدم ثبات اقتصادی مهمترین عامل در افزایش قیمت مسکن است، گفت: افزایش افسارگسیخته قیمت آهن آلات در روزهای اخیر تأثیر مستقیم و اولیه بر گرانی مسکن دارد.
افزایش افسارگسیخته قیمت آهن آلات تأثیر مستقیم بر گرانی مسکن دارد

به گزارش می متالز، محمود نوروزی کارشناس مسکن  در خصوص وضعیت بازار مسکن، گفت: در خصوص مسکن زمانی که تقاضا زیاد و عرضه کم باشد التهاب آور است. بخشی از این التهاب به شکل روانی و بخشی هم به شکل نیازهای واقعی در جامعه بروز می کند.

وی افزود: زمانی که یک نوع مسکن را به نام مسکن ملی و یا در دولت قبل مسکن مهر را هدفگذاری می کنیم و اینها محدود به یک دوره می شوند و استمرار ندارند این خود تورم زا است علیرغم اینکه طرح بسیار مناسب هم باشد ولی اثرات تورمی خود را خواهد گذاشت.

نوروزی اظهار داشت: این طرح ها باید با توجه به نیاز شهر نشینی و نیاز اقشار ملت از جمله طبقات سوم و پایین تر که اکثرا مستأجر و متقاضی واقعی مسکن هستند، برنامه ریزی شود.

وی با بیان اینکه باید تعداد ساخت و سازها و مستمر بودن ساخت چنین پروژه هایی به صورت هرساله باشد، گفت: اینکه امسال یک طرحی استارت بخورد و تا خروجی تحویل آن حداقل ۴ سال زمان می برد این قطعا تأثیر بر روی بازار مسکن می گذارد.

کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه عمدتا اینگونه طرح ها دارای یک هیاهو و شعار بزرگ تبلیغاتی هستند، گفت: این طرح ها معمولا دلخوشی به یک قشر کم می دهند ولی اگر می خواهیم تأثیرگذار باشیم باید در بودجه سالانه کشور دیده شود و همه ساله نیز برای آن فراخوان بزنند و در اینصورت دغدغه قشر میانی جامعه برای مسکن رفع خواهد شد چراکه ممکن است عده ای در یکسال از هزینه کافی برخوردار نباشند ولی در سال آینده می توانند آن را تأمین کنند.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر قیمت مسکن،بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا زمانی که به عنوان مشاغل کم خطر محسوب شدند مشاورین املاک تعطیل بودند و با رعایت پروتکل های بهداشتی به فعالیت خود ادامه دادند.

عدم ثبات اقتصادی مهمترین عامل گرانی در مسکن است

نوروزی با بیان اینکه مشاورین املاک عامل گرانی نیستند و البته مردم هم عامل گرانی در مسکن نیستند، گفت: عدم ثبات اقتصادی مهمترین عامل گرانی در مسکن است که نداشتن مدیریت صحیح در برقراری قیمت ها این اتفاقات را رقم می زند و تبعات آن باعث آسیب زدن به خانواده های کم درآمد و جوانان می شود.

وی افزایش هزینه نیروی کار را از دیگر عوامل افزایش قیمت تمام شده مسکن دانست و افزود: همچنین افزایش افسارگسیخته قیمت آهن آلات تأثیر مستقیم و اولیه بر مسکن دارد البته افزایش قیمت بیمه تأمین اجتماعی و سایر مصالح ساختمانی از دیگر عوامل افزایش قیمت ها در مسکن است.

وی ادامه داد: زمانی که قیمت پول ملی در کشور با کاهش مواجه می شود معمولا مردم برای ترمیم آن کاهش به دنبال افزایش قیمت اموال های شخصی خود هستند که این موضوع در خصوص مسکن هم وجود دارد.

کارشناس مسکن با اشاره به وضعیت مسکن در شهر اراک بیان کرد:در خصوص وضعیت مسکن در شهر اراک به دلیل اینکه این شهر در بین دو کمربندی شمالی و جنوبی قرار گرفته تعادل در قیمت مسکن ایجاد نمی شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که شهر اراک را هدایت به سمت اراضی حاشیه ای نکنیم و اینها برای بخش دولتی مورد هدف قرار نگیرند و برای تأمین مسکن ملی استفاده نشوند با افزایش قیمت زمین مواجه هستیم و این افزایش گرانی زمین موجب گران شدن مسکن خواهد شد.

نمی توان تأثیر افزایش نرخ ارز بر روی قیمت مسکن را نادیده گرفت

کارشناس مسکن با اشاره به آینده بازار مسکن گفت: اگر پول ملی جان و قوت بگیرد قطعا می توان خبرهای خوبی از بازار مسکن بدهیم.

وی با بیان اینکه مسوولین نباید تأثیر افزایش نرخ ارز بر روی قیمت مسکن را نادیده بگیرند، افزود:هر زمان قیمت ارز افزایش پیدا کرده به تبع آن ریال کاهش پیدا کرده و به نوعی باید ریال بیشتری برای تهیه ارز پرداخت کنیم و این تأثیر مستقیم بر مسکن خواهد داشت.

نوروزی در پایان خاطر نشان کرد: تا زمانی که شاهد ثبات قیمت ارز در کشور و حتی کاهشی بودن آن را در کشور نداشته باشیم انتظاری از کاهش قیمت مسکن نباید داشته باشیم.

عناوین برگزیده