تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۳۷
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۱۰۶۱۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ه بهانه تغییر مدیرعامل بررسی شد؛

نوریان که بود و در چادرملو چه کرد؟!

می متالز - اسفندماه 98 محمود نوریان به عنوان یکی از معدود مدیران رکورددار کشور در ثبات مسوولیت، پس از 15 سال مدیریت بر شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از سمت مدیرعاملی این شرکت کناره‌گیری کرد و سکان هدایت این شرکت در اختیار ناصر تقی‌زاده قرار گرفت.
نوریان که بود و در چادرملو چه کرد؟!

به گزارش می متالز، تقی‌زاده مدیرعامل سابق شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از مهرماه 98 به عنوان رئیس هیات مدیره چادرملو منصوب شده بود. در این گزارش به صورت خلاصه و اجمالی به اقدامات مدیریتی نوریان طی 15 سال مدیریت بر چادرملو پرداخته شده است.

محمود نوریان در سال 1333 در شمیران متولد شد. وی پس از اخذ دیپلم ریاضی در سال 1351 در رشته مهندسی معدن دانشکده فنی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل و در آبان ماه 1358 با مدرک فوق لیسانس فارغ‌التحصیل شد.

نوریان سابقه فعالیت در شرکت کل معادن و ذوب فلزات ایران، معدن گچ ساران، مس عباس آباد را داراست. وی در دوران جنگ تحمیلی و به مدت یک سال ریاست اداره معادن کرمان را بر عهده داشت و سپس به شرکت معادن زغال‌سنگ البرز شرقی منتقل شد.

وی از دی ماه 80 تا پایان مرداد ماه 83 به عنوان عضو هیئت مدیره و قائم مقام مدیرعامل در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و از سال 83 و مقارن با 50 سالگی خود تا اسفند 98 در سمت مدیرعاملی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو فعالیت داشت.

در سال 83 زمانی که نوریان مدیریت چادرملو را بر عهده گرفت استخراج سنگ آهن 7 میلیون و 521 هزار تن و استخراج باطله 11 میلیون و 689 هزار تن بود که در سال 98 استخراج سنگ آهن 12 میلیون و 444 هزار تن و استخراج باطله 52 میلیون و 588 هزار تن رسید.

این شرکت در سال 83 تنها با 3 خط تولید در معدن چادرملو با ظرفیت سالانه هر خط 1.5 میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن فعالیت می‌کرد که اکنون این ظرفیت به 2 میلیون و 100 تن رسیده است.

در این دوران شاهد احداث و راه‌اندازی 2 خط تولید جدید کنسانتره در این شرکت بودیم که با این اقدام راندمان تولید 5 خط فرآوری در چادرملو به 10.5 میلیون تن افزایش پیدا کرد. گندله نیز ابتدای فعالیت نوریان در چادرملو 3.5 میلیون تن بوده که در حال حاضر با افزایش راندمان به 4 میلیون تن رسیده است.

در دوران مدیریت نوریان در 25 کیلومتری اردکان یزد ساخت و راه‌اندازی کارخانه گندله‌سازی چادرملو آغاز شد. بدین ترتیب بخشی از کنسانتره تولیدی شرکت برای تولید گندله آهن به این واحد صنعتی منتقل می‌شد. این شرکت به منظور تکمیل زنجیره خطوط تا مرحله تولید فولاد، به ساخت و بهره‌برداری از واحدهای فرآوری و تولید محصولات فولادی پرداخت.

مشارکت چادرملو در 2 طرح فولادی منجر به راه‌‌اندازی واحد آهن اسفنجی و کارخانه شمش فولادی شرکت آهن و فولاد ارفع با ظرفیت 800 هزار تن در سال و واحد تولید آهن اسفنجی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان گردید.

در شرایطی که کشور دچار تحریم‌های شدید اقتصادی بود این شرکت عملیات ساخت کارخانه فولادسازی را در سال 1397 با تولید حدود 800 هزارتن شمش فولاد آغاز نمود که ظرفیت آن سالانه یک میلیون و 300 هزار تن تولید شمش فولاد است. همچنین واحد احیاء مستقیم چادرملو که در مجاورت کارخانه شمش فولاد بنا شده بهره‌برداری آزمایشی خود را از اواخر سال 1397 آغاز کرد که در آبان ماه سال 98 رسما افتتاح شد.

ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی اردکان با ظرفیت 500 مگاوات در سال 95 از دیگر اقدامات این شرکت در زمان مدیریت نوریان بوده است. این نیروگاه از جمله طرح‌های زیربنایی چادرملو بود که در سه فاز احداث شد و هدفش تامین برق مورد نیاز طرح‌ و صنایع مستقر در مجموعه بود.

چادرملو همچنین به منظور مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح‌های فولادی ، دارای سهام در شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان به میزان 30 درصد، شرکت آهن و فولاد ارفع 43 درصد، شرکت صنایع آهن و فولاد سَرمد اَبرکوه 65 درصد، شرکت فولاد شاهرود 35 درصد و شرکت کاوند نهان زمین 29 درصد می ‌‌ باشد.

این شرکت در اجرای طرح احداث کارخانه تولید الکترود گرافیتی با ظرفیت 30 هزار تن در سال، به میزان 31 درصد در سهام شرکت نوین الکترود اردکان، مشارکت نموده است.

همچنین این شرکت به منظور حرکت به سمت توسعه پایدار در طرح تامین و انتقال آب خلیج فارس مشارکت و به‌ منظور تامین آب مصرفی برای فرآیند عملیات تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد با توجه به کمبود شدید آب در منطقه، اجرای شبکه فاضلاب شهر اردکان و تصفیه آن را بر عهده گرفت و در سال 1397 به بهره‌برداری رساند.

این شرکت با تکمیل و نوسازی ناوگان معدن و هوشمندسازی عملیات معدنی موفق شد کل عملیات معدنی شامل باطله‌برداری و استخراج سنگ‌آهن را از 19 میلیون تن در سال 1383 به بیش از 90 میلیون تن افزایش دهد.

تشدید تحریم‌ها، مشکلات پیش رو ناشی از تحریم‌های اقتصادی و کمبود قطعات منجر شد تا این مجموعه بیش از 12 هزار قطعه صنعتی مورد نیاز خود را با بهره‌گیری از توان و تخصص تولیدکنندگان داخلی بومی‌سازی کند.

در دوران مدیریت نوریان این مجموعه با تاکید بر ارتباط تنگاتنگ با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها در پی حمایت از ایده‌ها و نوآوری‌ها با اتکا به شرکت‌های دانش بنیان و توجه به ظرفیت‌های داخلی برای افزایش و بهبود فرآیند تولید و ارتقا و بهره‌وری خطوط تولید، بیش از 51 پروژه تحقیقاتی را اجرا و به اتمام رسانده است.

از سویی دیگر این شرکت در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی نیز با برنامه‌ریزی‌های مدون و اختصاص بودجه‌هایی مشخص برای حفظ محیط زیست توانسته ضمن توجه به این مقوله مهم به توسعه اقتصادی و صنعتی منطقه نیز بپردازد.

چادرملوی بزرگ به عنوان مجموعه ‌ ای تاثیرگذار در اشتغال منطقه، امروز دارای 7000 نفر اشتغال مستقیم و حداقل 40000 نفر اشتغال غیر مستقیم می ‌ باشد.

طرح‌های در دست اقدام

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال‌های اخیر طرح‌های در دست اقدامی نیز داشته که شامل موارد زیر است:

  • آنومالی دی 19 که 28 بهمن ماه سال 97 اکتشاف مقدماتی و تفصیلی این محدوده معدنی آغاز شده است؛
  • طرح احداث نیروگاه خورشیدی؛
  • مشارکت در بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن استرالیا و احداث کارخانه‌های تولید کنسانتره به میزان 12 و نیم میلیون تن؛
  • طرح احداث کارخانه گندله‌سازی جدید با ظرفیت 4 میلیون تن در سال و طرح احداث کارخانه نورد با ظرفیت 1/1 میلیون تن در سال که هر دو طرح در دست مطالعه است؛
  • مشارکت در احداث کارخانه‌های گندله، آهن اسفنجی، فولاد و تاسیسات زیربنایی منطقه آزاد تجاری مُکران که در این طرح علاوه بر چادرملو، گل‌گهر و فولاد مبارکه نیز مشارکت دارند که از جمله طرح‌های بلندمدت و با هدف تولید سالانه 10 میلیون تن فولاد می‌باشد.
عناوین برگزیده