تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۲۴
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۱۰۶۱۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صادرکنندگان استان سمنان:

درگاه‌های بازگشت ارز صادراتی فراهم شود

می متالز - نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان بر فراهم کردن درگاه‌های بازگشت ارز صادراتی برای تولیدکنندگان از سوی بانک مرکزی تاکید کردند.
درگاه‌های بازگشت ارز صادراتی فراهم شود

به گزارش می متالز، بازگشت ارز حاصل از صادرات کالا به کشور از طرح‌هایی بود که برای تقویت اقتصاد داخلی در شرایط بحران جهانی اقتصاد و تحریم‌های ظالمانه در ایران اجرا شد. 

این طرح در قالب بخشنامه‌های مختلف در طول زمان دچار تغییراتی شد که صادرکنندگان درباره آن مطالبی را مطرح می‌کنند. 

صادرکنندگان استان سمنان روز پنجشنبه در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، با اشاره به برخی مسایل پیش پای صنعتگران، به بیان مشکلات خود پرداختند و حل این مشکلات را از سوی برنامه‌ریزان کصور خواستار شدند. 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان در این نشست گفت: بانک مرکزی درگاه‌های بازگشت ارز صادراتی را برای تولیدکنندگان فراهم کند.

مهدی حداد افزود: بازگشت ارز حاصل صادرات صادرکنندگان در بخشنامه جدید بانک مرکزی مساله آمیز است.

وی بیان کرد: بخشنامه قبلی مصوب کرد صادرکنندگان ۸۰ درصد ارز حاصل از صادرات را مرجوع کنند اما بخشنامه جدید مصوب کرده است که ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات باید مرجوع شود.

حداد تصریح کرد: در شرایط حاضر انتقال پول به کشور بسیار مشکل است و این انتقال پول باید توسط صرافی صورت گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سمنان، نحوه واردات ارز به نرخ ثنا و نیما را بسیار مشکل برشمرد و افزود: صادرکنندگان تمایل دارند که ارز را به کشور برگردانند به‌شرط اینکه شرایط و درگاه‌های آن توسط بانک مرکزی فراهم شود.

سعید ترکمان دهنوی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان سمنان، شرایط کشور در حوزه ارز را روزانه برشمرد و اظهارداشت: صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل صادرات را به نرخ ثنا در سامانه نیما ثبت کنند در این زمینه محدودیت‌های متقاضی کم شده است.

ظرفیت‌ بورس به‌عنوان مولد بخش اقتصادی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان در این نشست بیان کرد: استفاده از ظرفیت‌های بورس این روزها بسیار موردتوجه قرارگرفته، هرچند این امتیاز مدت‌ها است که در فضای بازار و سرمایه وجود داشت، منتهی کمتر مورد توجه بود.

علی اصغر جمعه‌ای تصریح کرد: عرضه سهم‌های دولتی در تالار بورس توجه سرمایه‌گذاران را به این بخش جلب کرد و در استان سمنان شرکت‌های مختلفی با حضور در بورس در این بازار سرمایه فعالیت می‌کنند.

یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان نیز دراین نشست ابرازداشت: بازار پول و سرمایه بسیار مهیج است این بازار بر پایه عرضه و تقاضا انسجام‌ یافته و در همه جای دنیا از ظرفیت‌های بورس به‌عنوان مولد بخش اقتصادی استفاده می‌شود.

عبدالله اکبری راد خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در این حوزه نیاز به دانش و آگاهی لازم دارد و حضور در بازار سرمایه نیازمند مهارت است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان تاکید کرد: فعالان تازه‌ وارد بورس از کارگزاران آگاه و مطمئن در مراودات مالی استفاده کنند.

لزوم شفافیت در معاملات فضای بورس

رییس کمیسیون اقتصاد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان، نقش بورس را در بهره‌وری اقتصادی مهم برشمرد و بیان داشت: سرمایه‌گذاری همواره در دو بخش سرمایه ثابت و در گردش مورداستفاده قرار می‌گیرد.

فرج‌الله معماری افزود: بخش ثابت سرمایه توسط منابع بانکی تامین و بخش سرمایه در گردش توسط بازار پول و سرمایه نهادینه می‌شود.

رییس کمیسیون اقتصاد اتاق استان سمنان یادآور شد: استفاده از شاخص‌های بورس بسیار در رشد  و توسعه اقتصادی کشور تاثیرگذار است به شرطی که مدیران دولتی بتوانند به‌ درستی فضای بورس کشور را مدیریت کنند.

عضو هیات ‌رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان، با مهم ارزیابی کردن بازار بورس در تحقق جهش تولید، اظهار داشت: ظرفیت بازار بورس سال‌هاست که در کشور وجود داشته و می‌توان از آن برای رونق و جهش تولید بهره برد.

حمید علوی تاکید کرد: بازار سرمایه باید بر اساس عرضه و تقاضای درست شکل بگیرد چرا که کوچک‌ترین ناترازی در این فضا امکان ایجاد اختلالات بزرگ در اقتصاد کشور را به وجود آورد.

عضو هیات ‌رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: شفافیت در معاملات فضای بورس بسیار مهم است این معاملات باید به طور کامل شفاف و بر مبنای منطق اقتصادی نهادینه شود.

یک هزار و ۸۴۱ واحد صنعتی با سرمایه گذاری حدود ۷۶ هزار میلیارد ریال و اشتغال برای بیش از ۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر در استان سمنان دارای پروانه بهره‌برداری و مشغول به فعالیت است.

عناوین برگزیده