تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۰۳
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۱۰۹۸۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پل جدید مرزی سرخس ـ سرخس توسط وزیر راه ایران و وزیر ساختمان ترکمنستان افتتاح شد

می متالز - پل جدید مرزی سرخس ـ سرخس توسط وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر معماری و ساختمان ترکمنستان به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح شد.
پل جدید مرزی سرخس ـ سرخس توسط وزیر راه ایران و وزیر ساختمان ترکمنستان افتتاح شد

به گزارش می متالز، پل جدید مرزی سرخس ـ سرخس بین ایران و ترکمنستان عصر امروز به صورت ویدیو کنفرانس توسط وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر معماری و ساختمان ترکمنستان افتتاح شد.

وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: از افتتاح این پل و اراده مشترک دو کشور ایران و ترکمنستان برای همکاری‌های بیشتر بسیار خرسندیم و امیدواریم افتتاح این پل باعث تقویت روابط تجاری و بازرگانی دو کشور شود.

محمد اسلامی با تقدیر از دست‌اندرکاران احداث این پل، بیان کرد: امیدواریم با اجرای این طرح زیربنایی و موافقت‌نامه دو کشور، جاده ابریشم بستری را برای ترانزیت کشور به‌وجود آورد.

وی با تأکید بر عبور آزمایشی خودروهای ترانزیتی از این پل در اسرع وقت، عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنیم برای اجرایی شدن معاهده عشق‌آباد و رسیدن به اهداف مشخص این معاهده سریع‌تر به مقدمات لازم برسیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای قطع زنجیره شیوع کرونا و مهار این ویروس، گفت: اطمینان می‌دهیم که برای شروع مجدد تجارت و حمل‌ونقل با کشورهای همسایه تمهیدات لازم را به‌وجود بیاوریم، ضمن اینکه تمام تجهیزات لازم برای ضدعفونی و گندزدایی در مرزهای ما با ترکمنستان اعم از مرزهای ریلی و جاده‌ای مستقر شدند و کیفیت آن‌ها مورد تأیید کارشناسان دو کشور قرار گرفته است.

اسلامی اظهار کرد: با اتمام نصب و تجهیز پایانه‌های مرزی مشترک در سرخس، لطف‌آباد و اینچه برون در روزهای آینده شاهد از سرگیری تجارت بین دو کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به آزاد تجاری، گفت: این یک فرصت تاریخی و ارزشمند برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و تعاملات بیشتر بین دو کشور ایران و ترکمنستان است و می‌تواند باعث شکوفایی و رفاه اقتصادی هر دو کشور شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به مشخصات فنی پل، امکان تردد همزمان رفت و برگشتی خودروهای ترانزیتی وجود دارد و پیش‌بینی می‌کنیم به‌زودی شاهد حجم تردد زیاد و سریع از این پل باشیم.

اسلامی با اشاره به امکان عبور روزانه یک هزار دستگاه کامیون از پل سرخس ـ سرخس، گفت: مقامات عالی دو کشور افق بلندمدتی را برای روابط تجاری دو کشور در نظر گرفتند و با افتتاح این پل امیدواریم برنامه عملیاتی این هدف انجام شود.

وی با ابراز امیدواری برای شروع هرچه سریع‌تر حمل‌ونقل جاده‌ای در مرزهای سرخس، لطف‌آباد و اینچه‌برون، اعلام کرد: برای بررسی چگونگی آغاز عملیات ترانزیت جاده‌ای با کشورهای آسیای مرکزی به خصوص جمهوری‌های ازبکستان و  قزاقستان آمادگی کامل داریم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از کشور ترکمنستان انتظار می‌رود تسهیلات مرزی لازم را برای مرزهای خود با سایر کشورها فراهم کند تا شاهد تسریع در عملیات عبور مرزی و ترانزیت و همچنین رونق مسیرهای ترانزیتی منطقه و دو کشور باشیم.

عناوین برگزیده