تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۳۷
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۱۱۱۲۶۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت تولیدی دنیای مس کاشان:

کرونا، مبادلات تجاری را تحت تاثیر قرار داد/ حدود 15 درصد افزایش تولید داشته‌ایم

می متالز - مدیرعامل شرکت تولیدی دنیای مس کاشان گفت: یکی از تاثیرات جدی کرونا بر صنعت، بسته شدن مرزها و ممنوعیت تبادل کالا بین کشورها است. با بسته شدن درهای یک کشور عملا نقل و انتقالات مالی به مرور به صفر می‌رسد و در چنین شرایطی اقتصاد مملکت وارد رکود می‌شود و اگر دولت برنامه‌های صحیحی را به کار نگیرد، خروج از بحران رکود اقتصادی روز به روز دشوارتر خواهد شد.
کرونا، مبادلات تجاری را تحت تاثیر قرار داد/ حدود 15 درصد افزایش تولید داشته‌ایم

به گزارش می متالز، وحید اسلامیان، اظهار داشت: شرکت دنیای مس کاشان تا پیش از شیوع ویروس کرونا روند روبه‌رشدی را برای خود متصور بود و همه‌گیری این مهمان ناخوانده تقریبا صنعتگران را غافلگیر و آغاز فعالیت کارخانه‌ها در سال جدید را با نگرانی‌هایی همراه کرد. ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا شرایط مجموعه را مانند سابق حفظ کنیم و در جهت ادامه فرآیند تولید، تمام اصول و پروتکل‌های بهداشتی و لازم را نیز رعایت ‌کنیم.

وی افزود: مشتریان شرکت دنیای مس، مهم‌ترین نقش را در کیفیت فعالیت کارخانه دارند و در این شرایط با عمده مشتریان خود به گفت‌وگو نشستیم و با در نظر گرفتن وضعیت موجود هر دو طرف به یک توافق نسبی رسیدیم. به عنوان مثال، برخی مشتریان محصولات مورد نیاز خود را به صورت اقساط مدت‌دار خریداری می‌کردند و ما در شرایط ناشی از شیوع کرونا، به عنوان فروشنده حساسیت خود را بر سر زمان تعیین شده کم کردیم و سعی داریم به نوبه خود در این دوران تا جایی که امکان دارد از میزان فشار بر سایر تولیدکنندگان بکاهیم.

تصمیم‌گیری صحیح، یک راه‌حل برای خروج از بحران

مدیرعامل شرکت تولیدی دنیای مس کاشان در رابطه با تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر فعالیت واحدهای تولیدی، تصریح کرد: به طور کلی ویروس کرونا بر دو موضوع «میزان تولید کارخانه‌ها» و «شرایط مرزی و صادرات» بیشترین تاثیر را داشته است. در رابطه با فروش خارجی باید گفت که مرزهای زمینی و دریایی هر دو دچار مشکل شده‌اند. مرزهای زمینی کشورهای همسایه کاملا بسته شده و حمل‌ونقل دریایی نیز به کندی در حال انجام است. در خصوص ظرفیت تولید محصولات، تولیدکنندگان باید برای حفظ و بهبود شرایط تصمیمات جدیدی را اتخاذ کنند تا اثر کرونا را به کمترین میزان ممکن برسانند. به عنوان مثال، ما توافق با مشتری را در راس برنامه‌های خود قرار دادیم و نه تنها کاهش ظرفیت تولید نداشتیم بلکه توانستیم میزان تولید محصولات را طبق چشم‌انداز تعیین شده افزایش دادیم و در راستای جهش تولید گام برداریم.

اسلامیان ادامه داد: در دو ماه ابتدایی سال جدید حدود 10 تا 15 درصد افزایش میزان تولید را در انواع محصولات اعمال کردیم. بر اساس تصمیمات و برنامه‌های تعیین شده برای آینده شرکت قصد داریم با توجه به افزایش میزان تولید، حدود 20 درصد میزان صادرات و فروش خارجی محصولات را نیز افزایش دهیم، البته گسترش فروش داخلی را نیز در دستور کار خود داریم. یکی دیگر از اهداف ما افزودن دو محصول جدید به سبد تولیدات مجموعه است. پیش‌تر مفتول و تسمه‌های آلیاژی را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کرده‌ایم و اکنون تصمیم داریم از نوع جدیدی از آلیاژها برای ساخت این دو محصول پرده برداریم.

نقل و انتقالات مالی هزینه دارد

مدیرعامل شرکت تولیدی دنیای مس کاشان در خصوص مشکلات موجود در صنعت مس، بیان کرد: کرونا علاوه بر نحوه فعالیت واحدهای تولیدی، قیمت جهانی مس و نرخ داخلی ارز را نیز تحت تاثیر قرار داده است و با شیوع این ویروس، قیمت مس به کمترین میزان خود رسید و نرخ دلار در داخل کشور روند صعودی را پیمود و قیمت مواد اولیه در مسیر سینوسی را می‌پیمایند. این عدم ثبات قیمت، مشکل دو سال اخیر صنعت مس محسوب می‌شود. با بروز کرونا مشکلات جدیدی گریبان‌گیر تولید و فروش شده است. در حال حاضر، امور زیرساختی و انتقال کالا بین کشورها به کندی صورت می‌گیرد و باید در این شرایط، دولت و تولیدکنندگان توجه بیشتری به بحث صادرات کنند تا علاوه بر حفظ مشتریان خارجی به رشد اقتصاد کشور نیز کمک کرده باشند.

وی در پایان یادآور شد: به طور کلی دولت باید در بحث انتقال پول و موضوع صادرات مداخله کرده و اوضاع را به صورت مستقیم رصد کند. هزینه‌های نقل و انتقالات مالی در کشورهای مقصد بسیار بالا بوده و چون این قضیه به طور مداوم در حال انجام است و محصولات ایرانی به کشورهای مختلفی صادر می‌شود، دولت باید مدیریت امور را خود به دست بگیرد. شرکت ملی صنایع مس ایران، وزارت صمت و ایمیدرو باید در این خصوص به واحدهای تولیدی همچون ما یاری برسانند تا چرخه تولید در حال حرکت باشد و متوقف نشود تا بتوانیم با رکود اقتصادی که اکنون در سراسر دنیا حاکم است، مبارزه کنیم و تولید را پویا نگه داریم؛ به این صورت است که می‌توانیم به سمت افزایش میزان تولید و احداث واحدهای تولیدی جدید حرکت کنیم.

عناوین برگزیده