تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۱۰
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۱۱۱۴۶۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان عنوان کرد؛

شناسایی ۱۳۰ اندیس سنگ‌های قیمتی در اصفهان

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به شناسایی ۱۳۰ اندیس سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در استان، گفت: به دنبال ثبت برندینگ سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، تغییر تعرفه صادرات، مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز با معافیت گمرکی هستیم.
شناسایی ۱۳۰ اندیس سنگ‌های قیمتی در اصفهان

به گزارش می متالز، ایرج موفق امروز یکشنبه (۲۵ خرداد) در نشست معاون وزیر صمت با استاندار اصفهان با اشاره به رونمایی نخستین بازارچه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی کشور در این شهر، اظهار کرد: ۱۳۰ اندیس سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در استان اصفهان شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ حجم صادرات استان ۲ میلیارد و ۶۳۸ میلیون دلار بود، افزود: سال گذشته بیش از ۱۳۷ کیلوگرم طلا و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به ارزش ۵ میلیون و ۲۸۳ هزار دلار از اصفهان صادر شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به مصوبه سازمان توسعه تجارت جهت تشکیل میزهای تخصصی صادرات، اظهار کرد: استان اصفهان همپای تهران ۱۰ میز تخصصی برای توسعه صادرات دارد، همچنین با توجه به ظرفیت بالای این استان میز تخصصی طلا و جواهر و سنگ‌های قیمتی در اصفهان تشکیل شده است.

وی با اشاره به گردش مالی ۲۳ میلیارد دلاری سنگ‌های قیمتی در دنیا، گفت: با توجه به اندیس، ذخایر و ظرفیتی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در استان باید با اکتشاف، ذخایر قطعی را شناسایی و کارگاه‌هایی طراحی کنیم تا با جلوگیری از خام فروشی، ایجاد ثروت و ارزش افزوده کنیم.

موفق با اشاره به دغدغه اشتغال در کشور، اظهار کرد: طی یک سال گذشته فعالیت هایی در راستای سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در اصفهان آغاز شد، از سوی دیگر به دلیل اینکه صادرات و واردات سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی بدون پروتکل تجاری است به دنبال ثبت برندینگ سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، تغییر تعرفه صادرات، مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز با معافیت گمرکی هستیم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ از استان اصفهان ۱۲۵۵ قلم کالا به ۹۷ کشور دنیا صادر شد، تصریح کرد: به دنبال جهشی در صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی هستیم.

 

مصرف بیش از ۲ میلیارد دلار سنگ نیمه گران بها در کشور

رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور در این نشست نیز با بیان اینکه در کشور سنگ گران بها نداریم و تمام آنها نیمه گران بها است، تاکید کرد: بنابراین ورود راف های گرانبها به کشور بسیار مهم است و از سوی دیگر باید تکنولوژی و علم و دانش تراش این سنگ‌ها را به دست آوریم.

محمد کشتی آرای با بیان اینکه مصرف سالانه کشور از سنگ‌های نیمه گران بها بیش از ۲ میلیارد دلار است، گفت این میزان نیز به صورت غیرقانونی وارد کشور می شود و برای رفع این مشکل باید چالش های پیرامون واردات و تعرفه گمرکی این سنگ ها از سوی وزارت صمت مرتفع شود و اگر چنین نشود در این عرضه موفق نخواهیم بود.

 

ایجاد اشتغال با راه اندازی بازارچه سنگ های قیمت در اصفهان

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان نیز در این نشست با اشاره به راه اندازی این بازارچه، اظهار کرد: به طور قطع این بازارچه در آینده موجب ایجاد اشتغال بالایی در کشور خواهد شد.

هوشنگ شیشه بران، تاکید کرد: این بازارچه زمانی موفق خواهد شد که دادوستد سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در همان محل انجام شود در غیر این صورت این کار به تجربه ای ناموفق تبدیل خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: ورود سازمان استاندارد در زمینه تشخیص سنگ های اصل از غیر اصل، ورود ماشین آلات، آموزش و تربیت تکنسین های مختصص می تواند به موفقیت این بازارچه کمک کند.

عناوین برگزیده