تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۵۹
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۱۱۱۵۶۲
سرویس خبر : انرژی
در پاسخ به حواشی؛

تأمین آب شرکت فولاد جهان آرا از طرح غدیر صحت ندارد

می متالز - تمامی آب تخصیصی به صنایع خرمشهر و آبادان از رودخانه های کارون و بهمنشیر تأمین می شوند کلیه مطالب مطرح شده پیرامون تأمین آب شرکت فولاد جهان آرا از طرح غدیر صحت ندارد.
تأمین آب شرکت فولاد جهان آرا از طرح غدیر صحت ندارد

به گزارش می متالز به نقل از خبرگزاری  تابا خبر، معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان در گفتگو با خبرنگار تابا در پاسخ به صحت تخصیص بخشی از طرح آبرسانی غدیر به صنایع گفت: هم اکنون ظرفیت تولید آب در طرح آبرسانی غدیر شامل ایستگاه های پمپاژ ام الدبس، قیصریه و سلمان ۵٫۹ مترمکعب در ثانیه بوده که این میزان آب تماماً به مصارف شرب و بهداشت شهرها اختصاص یافته و تاکنون هیچ گونه تخصیص آب به بخش صنعت در این طرح صورت نپذیرفته است. 

وی افزود: با توجه به وجود صنایع در شهرهای آبادان و خرمشهر که زمینه ساز اشتغال پایدار و توسعه یافتگی در این شهرها خواهند بود، در مطالعات طرح آبرسانی غدیر نیاز آبی این صنایع لحاظ گردیده که در صورت تکمیل طرح، تخصیص آب بنا به مقتضیات صورت خواهد گرفت.

صابر علیدادی در پاسخ به این سوال که آیا تامین آب صنایع از وظایف سازمان آب و برق خوزستان است یا خیر؟ اظهار کرد: تخصیص آب به بخش صنعت در کل کشور بر عهده شرکت های آب منطقه ای بوده و در استان خوزستان نیز این مهم به لحاظ قانونی در حیطه وظایف سازمان آب و برق خوزستان می باشد.

 

این مقام مسوول در حوزه آبرسانی خوزستان با رد شایعات اخیر در خصوص آبرسانی به شرکت فولاد جهان آرا از طریق طرح آبرسانی غدیر تاکید کرد: این سازمان جهت رفاه حال مردم شهرهای آبادان و خرمشهر تمامی آب تخصیصی به صنایع را از رودخانه های کارون و بهمنشیر تأمین نموده و لذا مطالب مطرح شده پیرامون تأمین آب شرکت فولاد جهان آرا از طرح غدیر صحت ندارد.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان در خصوص تأمین آب شرب در طرح آبرسانی غدیر و همچنین کیفیت خروجی این طرح خاطر نشان کرد: هدف این طرح تامین آب تمامی شهرها و روستاهای هدف طرح مذکور بر اساس کیفیت آب رودخانه ها و از اختلاط آب رودخانه و آب تولید شده در طرح غدیر صورت می گیرد.

 

وی ادامه داد: سازمان آب و برق خوزستان علاوه بر تحمل هزینه های سنگین در طرح آبرسانی غدیر، هزینه های زیادی را نیز جهت تنظیم دبی و کیفیت آب رودخانه ها در تمامی فصول سال متحمل گردیده و برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی این سازمان همواره به گونه ای بوده که متناسب با کیفیت آب رودخانه ها، سهم تخصیص یافته به هر شهرستان از منابع در اختیار این سازمان شامل رودخانه ها و طرح مذکور تعیین و تنظیم می شود.

علیدادی گفت: بر اساس اعلام شرکت های آبفای خوزستان و آبفای آبادان، نیاز شهرستان آبادان در بخش های شهری و روستایی ۱۵۰ هزار مترمکعب در شبانه روز بوده که در حدود ۸۰ درصد از این میزان تامین می شود به طوریکه آب خروجی از شبکه با ای سی ۱۴۵۰ میکروموس بر سانتی متر در اختیار مشترکین قرار می گیرد.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به پایبندی به تامین آب شرب شهرستان آبادان تصریح کرد: مشکلات عدیده در شبکه توزیع این شهرستان شامل برداشت های غیرمجاز و هدر رفت بالای آب در شبکه توزیع وجود دارد. این سازمان به منظور جلوگیری از کمبود آب در شهرستان آبادان، تمامی ظرفیت رودخانه بهمنشیر را در اختیار ایستگاه های برداشت آب در این شهرستان قرار داده، که این مهم به وضوح مبین پایبندی این سازمان به تعهدات خود در زمینه تأمین آب شرب می باشد.

وی با انتقاد از عدم رعایت الگوی کشت برنج در جوار برخی کانالها اظهار کرد: با پیگیری های صورت گرفته از طریق دستگاه های اجرایی ذیربط و اعلام ممنوعیت کشت برنج در اراضی همجوار کانال ها توسط سازمان  برنامه ریزی های لازم جهت برداشتهای کشاورزی متناسب با الگوی کشت و دستورالعملهای موجود و رفع محدودیتهای ایجاد شده برای ایستگاه قیصریه صورت پذیرفته که در صورت مدیریت شایسته ضریب ایمنی و پایداری تأمین آب این شهرستان افزایش یافته و نگرانی های موجود مرتفع خواهد شد.

منبع: تابا خبر
عناوین برگزیده