تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۴۲
بازدید: ۵۵۶
کد خبر: ۱۱۱۹۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس اعلام کرد:

افزایش 40 درصدی تولید مواد معدنی با احیای معادن غیرفعال

می متالز - مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس اعلام کرد: مطابق آخرین تحلیل ها، با احیا و فعال سازی معادن غیرفعال، میزان تولید مواد معدنی بیش از 40 درصد افزایش خواهد یافت.
افزایش 40 درصدی تولید مواد معدنی با احیای معادن غیرفعال

به گزارش «می متالز»، دکتر سیدرضا عظیمی با بیان این مطلب گفت: بخشی از معادن غیر فعال در کشور، سنگ آهن همراه با مواد معدنی مگنتیت و هماتیت هستند که امروزه با کمک روش­های نوین فرآوری و متالورژی، امکان بهره گیری از سنگ آهن هماتیتی نیز در کشور وجود دارد. 


وی افزود: یکی از اهداف این طرح، ایجاد نهضت فرآوری در کشور است و در این زمینه، راه اندازی واحدهای فرآوری سیار می تواند کمک شایانی در افزایش تولید کنسانتره در کشور کند. مهمترین نقش این واحدهای سیار، کاهش ریسک و امکان جابجایی در بین معادن با ظرفیت های مختلف تولید و نیز به کارگیری و تطبیق آنها در شرایط فصلی خاص است.

 

شرکت های بزرگ به عنوان سرمایه گذار در طرح

 

مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با اشاره به چگونگی نقش شرکت های بزرگ در فعال سازی معادن کوچک، تصریح کرد: شرکت های بزرگ حوزه سنگ آهن و فولاد، می توانند در نقش سرمایه گذار برای مشارکت و توسعه معادن کوچک غیرفعال سنگ آهن در کشور ظاهر شوند.

 

وی ادامه داد: تجمیع معادن کوچک با در نظر گرفتن منافع صاحبان معادن و مجوزها و واگذاری آنها به هلدینگ های صنعتی و معدنی فعال در حوزه فولاد و ذوب آهن، همچنین خرید تضمینی محصول، مشارکت در انجام اکتشافات تکمیلی، فعال کردن پروانه های اکتشاف و گواهی کشف ها و همچنین مجوزهای ابطالی به منظور بهره برداری بهینه از پتانسیل های معدنی به ویژه فلزی و زغال سنگ در سراسر کشور، می تواند یکی از راهکارهای موثر در ایجاد انگیزه به منظور فعال سازی یا توسعه معدن باشد.

 

انعقاد تفاهم نامه با تشکل های معدنی

 

عظیمی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، همکاری و انعقاد تفاهم نامه با تشکل های معدنی بوده است، گفت: در راستای این طرح با خانه معدن ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی، انجمن سنگ آهن ایران و انجمن زغال سنگ به عنوان انجمن های تخصصی تفاهم نامه همکاری امضا شده است.

 

 وی در ادامه افزود: همچنین با شرکت های بزرگ معدنی از جمله گل گهر، میدکو، فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان برای فعال سازی معادن سنگ آهن و زغال سنگ کشور تفاهم نامه امضا شده است.

 

فرصت های پیش روی طرح احیای معادن کوچک

 

مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به فرصت های پیش رو برای توسعه معادن کوچک مقیاس اشاره کرد و گفت: امکان تامین مالی معادن کوچک از طریق اعتبار بانکی صنایع معدنی مصرف کننده با ضمانت صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی بخشی از این فرصت هاست.

 

 وی افزود: همچنین، امکان استفاده از زیرساخت های شرکت های بزرگ مصرف کننده مواد معدنی در تامین تجهیزات، تحقیق و توسعه و انجام عملیات اکتشاف تکمیلی در تقویت ارتباط بین سرمایه پذیر (معدندار) و سرمایه گذار و مشارکت کننده (صنایع معدنی مصرف کننده مواد معدنی)، از دیگر فرصت هایی است که در این راستا، مجموعه های زنجیره تامین با یکدیگر متصل خواهند شد.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده