تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۷:۰۷
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۱۱۲۸۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
کارشناسان صنعت فولاد:

کاهش 90 درصدی صادرات آهن اسفنجی پایدار نیست/ بازارهای خارجی فعال نیست

می متالز - صادرات آهن اسفنجی در دو ماه فروردین و اردیبهشت سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نزدیک به 90درصدی را تجربه کرده است. اتفاقی که به باور کارشناسان شیوع کرونا و کاهش تقاضای بازارهای خارجی، وضع تعرفه بر صادرات و کاهش قیمت جهانی قراضه فولاد اسباب آن را فراهم آورده آورده اند.
کاهش 90 درصدی صادرات آهن اسفنجی پایدار نیست/ بازارهای خارجی فعال نیست

به گزارش می متالز، صادرات آهن اسفنجی به عنوان یکی از محصولات زنجیره فولاد در سال جاری افت چشمگیری داشته است. داده‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد نشان می دهد، میزان صادرات این محصول در دو ماهه نخست سال جاری تنها 20هزار تن بوده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ایران 158هزار تن آهن اسفنجی صادر کرد. این ارقام نشانگر افت 87درصدی صادرات در فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به این دو ماه از سال گذشته است. رویه ای که اگر ادامه پیدا می‌‌تواند به کاهش درآمدهای ارزی کشور بینجامد.

گفتنی است ایران پس از هند دومین تولیدکننده بزرگ آهن اسفنجی در جهان است و تولید آن در دو ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11درصد افزایش داشته است.

صادرات توجیه اقتصادی ندارد

محیاپور، مدیر توسعه شرکت آهن و فولاد گل گهر، ا درباره دلایل کاهش صادرات آهن اسفنجی گفت: قیمت آهن اسفنجی ارتباط مستقیم با قیمت جهانی قراضه دارد، هر قدر قیمت قراضه فولاد پایین تر باشد، تقاضا برای آهن اسفنجی پایین می آید و قیمت آن هم افت می‌کند.

او افزود: در دو ماه نخست سال جاری خورشیدی قراضه قیمت پایینی را در بازار جهانی تجربه می کرد. این نخستین دلیلی است که به کاهش صادرات آهن اسفنجی انجامیده است. چون قیمت به اندازه‌ای پایین آمده بود که صادرات آن مقرون به صرفه نبود. در کنار این مساله به یاد داشته باشید دولت در سال گذشته بر صادرات آهن اسفنجی عوارض 10درصدی وضع کرد. این عوارض در ماه‌های نخست سال گذشته هنوز وضع نشده بود. علاوه بر این تقاضای داخل هم برای آهن اسفنجی بالا آمده است.

محیاپور کاهش میزان صادرات را گذرا دانست و اظهار کرد: البته در حال حاضر و در آخرین روزهای ماه سوم سال جاری اوضاع بهتر شده است و این رویه تغییر خواهد کرد. به نظر من مجموع صادرات امسال از سال گذشته کمتر نخواهد بود.

علیرضا زاهدیان، مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز، نیز ضمن تایید گفته‌های محیاپور، شیوع کرونا را اصلی‌ترین عامل کاهش صادرات دانست و گفت: با شیوع ویروس تقاضای خارجی برای آهن اسفنجی به ویژه از سوی ترکیه و چین کم شد.

او همچنین اظهار کرد: در دو ماه فروردین و اردیبهشت ما بازار جدی نداشتیم و هنوز هم بازارهای خارجی چندان فعال نشده است. البته این رویه در ادامه سال تغییر خواهد کرد.

عناوین برگزیده