تاریخ: ۱۰ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۱۳
بازدید: ۳۳۴
کد خبر: ۱۱۵۰۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۵۷ میلیارد تن ذخایره بالقوه معدنی؛ سرمایه خفته ایران

می متالز - برنامه گفتگوی اقتصادی، دهم تیر ظرفیت‌های اقتصادی معادن در ایران به مناسبت روز صنعت و معدن را بررسی می‌کند.
۵۷ میلیارد تن ذخایره بالقوه معدنی؛ سرمایه خفته ایران

به گزارش می متالز، برنامه گفتگوی اقتصادی دهم تیر با حضور دکتر بهرام شکوری (رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران)، مهندس سجاد غرقی (نایب رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران)، دکتر مهدی غضنفری (وزیر اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت)، دکتر مهدی کرباسیان (معاون وزیر سابق صمت و رئیس سابق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) و مهندس محمد سپهر (سخنگوی ایمیدرو) موضوع ظرفیتهای اقتصادی معادن در ایران را بررسی می کند.

ایران با دارا بودن حدود ۶۸ نوع ماده معدنی (غیرنفتی)، ۳۷ میلیارد تن ذخایر کشف شده و ۵۷ میلیارد تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته و یکی از کشورهای غنی از حیث دارایی‌های معدنی به حساب می‌آید. این درحالیست که تولیدات معدنی تنها ۰,۶ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. همچنین ایران ۷ درصد معادن جهان را دارا می‌باشد.ارزش برآورد شده ی این ذخایر معدنی نیز معادل ۱۴۰۰ میلیارد دلار است.

با توجه به وجود ذخایر گسترده معدنی و با در نظر گرفتن پیوندهای بسیار قوی و طولانی بین فعالیت‌های معدنی با طیف وسیعی از صنایع و خدمات کشور، ‌ توسعه معادن و صنایع معدنی می‌تواند سهم تعیین‌کننده‌ای در بهبود رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال ایفا کند و ضمن ایجاد درآمد ارزی و ریالی زایدالوصف برای کشور، به توسعه مناطق کم برخوردار کشور هم کمک کند.

گفتنی است گفتگوی اقتصادی شنبه تا چهارشنبه ساعت۱۴:۳۰روی موج اف ام ردیف ۵/۱۰۳ مگاهرتز به صورت زنده با بررسی و تحلیل موضوعات روز تقدیم مخاطبان فرهیخته رادیو گفت و گو می‌شود.

عناوین برگزیده