تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۹
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۱۱۶۶۵۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رضایی کوچی:

تسهیلات، نظارت و تولید؛ ابزارهای مدیریت بازار مسکن/تسهیلات مسکن تنها به خریداران مصرفی ارائه شود

می متالز - رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی به دلیل افزایش چشمگیر قیمت مسکن، خریداران واقعی توان تأمین مسکن مورد نیاز خود را ندارند و این مساله موجب شده که خرید سرمایه ای مسکن افزایش یابد، بنابراین دولت باید نسبت به تقویت تسهیلات خرید مسکن اقدام کند.
تسهیلات، نظارت و تولید؛ ابزارهای مدیریت بازار مسکن/تسهیلات مسکن تنها به خریداران مصرفی ارائه شود

محمدرضا رضایی کوچی

به گزارش می متالز، محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به عوامل تأثیرگذار در بهبود وضعیت بازار مسکن، گفت: بازار مسکن همواره تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله میزان تولید، روند نظارت بر بازار و تقویت قدرت مالی خریداران است که متأسفانه در شرایط کنونی در تمام این موارد مشکلات بسیاری وجود دارد.

 

میزان تولید مسکن بسیار پایین است

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط فعلی میزان تولید مسکن بسیار پایین است، بر اساس آمارها سالانه حدود 300 هزار تا 400 هزار واحد مسکونی در کشور توسط مردم و بخش خصوصی ساخته می شود، این در حالی است که کشور برای تأمین مسکن زوج های جوان و متقاضایان قبلی به حدود 700 هزار تا 900 هزار واحد مسکونی نیاز دارد.

 

کمبود حدود 3 میلیون واحدی مسکن در کشور

وی گفت: متأسفانه عدم تولید مسکن در سال های اخیر موجب شده که در وضعیت کنونی کشور با کمبود حدود 3 میلیون واحدی مسکن مواجه شود که این مساله به صورت مستقیم نظام عرضه و تقاضا را بر هم ریخته است.

رضایی کوچی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در بازار مسکن، تقویت قدرت مالی خریداران است، در شرایط کنونی به دلیل افزایش چشمگیر قیمت مسکن، خریداران واقعی توان تأمین مسکن مورد نیاز خود را ندارند و این مساله موجب شده که خرید سرمایه ای مسکن افزایش یابد، بنابر این دولت باید نسبت به تقویت تسهیلات خرید مسکن اقدام کند.

 

تسهیلات مناسب با سود قابل قبول تنها به خریداران واقعی و مصرفی ارائه شود

وی ادامه داد: البته باید مکانیزمی تعبیه شود که تسهیلات مناسب با سود قابل قبول تنها به خریداران واقعی و مصرفی ارائه شود، در دوره های گذشته تسهیلات به تمام متقاضایان ارائه می شد و این به نفع خریداران واقعی نبود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: به نظر می رسد که دولت ظرفیت لازم را برای تولید گسترده مسکن و رفع نیازهای کنونی ندارد، بنابر این باید زمینه حضور گسترده بخش خصوصی در عرصه مسکن فراهم شود، با تحقق این مساله، میزان تولید مسکن افزایش می یابد که نتیجه آن افزایش عرضه و کاهش قیمت مسکن خواهد بود.

عناوین برگزیده