تاریخ: ۲۵ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۱۳
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۱۱۷۱۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
با هدف حمایت از کارآفرینان و اشتغال زایی موثر در حوزه معدن صورت گرفت

تشکیل کارگروه تخصصی معدن در سازمان بسیج مهندسین صنعتی استان خوزستان

می متالز - خانچی گفت: بخش معدن یکی از بخش‌های اقتصادی مهم در کشور است که ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه در آن وجود دارد و از نظر ذخایر مواد معدنی بسیار غنی و جزو ۱۰ کشور برتر جهان هستیم اما از این ظرفیت بالقوه در کشور آنچنان که باید نتوانستیم استفاده کنیم و این بخش مغفول مانده است.
تشکیل کارگروه تخصصی معدن در سازمان بسیج مهندسین صنعتی استان خوزستان

به گزارش می متالز، در این جلسه که درسالن جلسات سازمان نظام مهندسی معدن استان برگزار گردید، مسوول سازمان بسیج مهندسین صنعتی استان خوزستان ضمن تقدیر و تشکر ازحاضرین به بررسی وضعیت و مشکلات معادن استان پرداختند.

مهندس خانچی گفت: بخش معدن یکی از بخش‌های اقتصادی مهم در کشور است که ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه در آن وجود دارد و از نظر ذخایر مواد معدنی بسیار غنی و جزو ۱۰ کشور برتر جهان هستیم اما از این ظرفیت بالقوه در کشور آنچنان که باید نتوانستیم استفاده کنیم و این بخش مغفول مانده است.

ایشان اشاره کردند که باتوجه به ظرفیت های بالقوه بسیج مهندسین صنعتی، این سازمان امادگی همکاری با سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان صمت استان جهت عارضه یابی معادن استان و فعالیت بیشتر و بهتر معادن و شرکت های دست اندرکار را دارد.

مسوول بسیج مهندسین صنعتی استان خوزستان بیان داشت که ظرفیت ها و چالش های بخش معدن باید دقیق تر بررسی شود و بسیج مهندسین بعنوان بازوی کارشناسی و حلقه ی اتصال بین صنعتگران، دولت و دیگر ارگان های ذیربط، تمام سعی خود را می کند که  در این حوزه، با رفع موانع و تسهیل در امور، حمایت از کار افرینان انجام گیرد تا در سال جهش تولید شاهد خبرهای خوبی در استان و اشتغال زایی موثر در این حوزه باشیم.

محمد خانچی اذعان داشت: با داشتن مهندسین و متخصصین بسیجی در بخش های فنی، اقتصاد، حقوق، زمین شناسی و بازاریابی، باید به رفع مشکلات امیدوار باشیم و با مدیریت جهادی و استفاده از نیروهای جوان متخصص و متعهد یاس و ناباوری که دشمن القا میکند را از بین ببریم و دینمان را نسبت به وطن و شهدا ادا کنیم.

در ادامه حرمتی مسوول نظام مهندسی معدن بیان کرد: درکشور ۶۸ماده معدنی وجود دارد که ۱۴ مورد ان درخوزستان وجود دارد. عمده ی فعالیت های معادن در کشور در محور فلزات است. همین بینش و سیاست یکجانبه باعث شده که خوزستان با ۱۴ ماده معدنی مهم مورد توجه مسوولان قرار نگیرد، خوزستان با داشتن معادن نمک ۶۰درصد نمک کشور را تامین میکند.

دکتر حرمتی گفت: با داشتن این محصول مهم و استراتژیک میتوانیم قطب تولید نمک در منطقه و جهان شویم.

عمده ی مشکلات مطرح شده ی بخش خصوصی در این جلسه عبارتند بودند: معارضین محلی، عدم شناخت ساکنین بومی نسبت به قوانین معدن، هزینه های بالای فرایند استخراج و ماشین آلات، عدم قوانین شفاف و به روز، اهمیت بیش از اندازه دولت به بعضی معادن مانند: مس، اهن، زغال سنگ و ...، بی توجهی به معادن کوچک که نسبت به معادن بزرگ بیشترین اشتغال زایی را میتوانند داشته باشند و همچنین ضعیف بودن در بخش اکتشافات عنوان شد.

در این جلسه داودی معاون سازمان صمت استان ضمن اعلام امادگی همکاری با سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن، تسهیل در فرایند اخذ پروانه های اکتشاف و بهره برداری را راهگشای توسعه معدنی استان بیان کرده و خواستار هماهنگی و همکاری سازمانهایی ذیربط از جمله منابع طبیعی و محیط زیست جهت نگرش مثبت به مقوله معدن شدند.

داوودی بیان کرد: با توجه به اینکه در کشور ما نیاز به مگا پروژه ها و پروژه های زیر بنایی رو به کاهش است لذا فرصت استفاده از مواد معدنی علی الخصوص مصالح ساختمانی و راه سازی محدود است و در صورت زمانبر شدن فرایندهای سرمایه گذاری، صدور پروانه و اخذ مجوزها، چه بسا که فرصت سوزی شده باشد.

عناوین برگزیده