تاریخ: ۲۵ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۵۹
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۱۱۷۳۸۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

برنامه ریو تینتو برای تعطیلی واحد ذوب آلومینیوم NZAS در سال 2021

می متالز - ریو تینتو برنامه دارد تا واحد ذوب آلومینیوم نیوزیلند (NZAS) در Tiwai Point را تعطیل کند؛ یک بررسی استراتژیکی نشان داده است که ادامه فعالیت این واحد ذوب به دلیل هزینه بالای انرژی و چشم‌انداز پرچالش این صنعت، دیگر توجیه‌پذیر نیست.
برنامه ریو تینتو برای تعطیلی واحد ذوب آلومینیوم NZAS در سال 2021

به گزارش می متالز، اخیرا یک بررسی استراتژیک نشان داده است که ادامه فعالیت واحد ذوب نیوزیلند شرکت ریو تینتو در Tiwai Point به دلیل هزینه بالای انرژی و چشم‌انداز پرچالش این صنعت، دیگر توجیه‌پذیر نیست؛ بنابراین، ریو تینتو برای تعطیلی این واحد ذوب برنامه‌ریزی کرده است.

انتظار می‌رود که فرآیند کاهش تدریجی فعالیت این واحد ذوب تا ماه آگوست سال 2021 همزمان با پایان قرارداد با شرکت برق Meridian Energy، تکمیل شود. ریو تینتو اضافه کرد که مذاکرات با شرکت‌های علاقه‌مند برای قرارداد تامین برق که بتواند رقابت‌پذیری و سودآوری تنها واحد ذوب آلومینیوم نیوزیلند را تضمین کند، به نتیجه‌ای نرسید.

واحد ذوب آلومینیوم نیوزیلند در حال حاضر اطلاع داده است که قرارداد تامین برق، پس از پایان دوره قرارداد، منقضی شود. این واحد همچنین با ریو تینتو و شرکای آن تا زمان پایان قرارداد تامین برق همکاری نزدیکی خواهد داشت تا برای کاهش تدریجی فعالیت و در نهایت تعطیلی، برنامه‌ریزی کند. این واحد ذوب، از ماه اکتبر سال 2019 تحت بررسی قرار داشت.

مدیر عامل قسمت آلومینیوم ریو تینتو اشاره کرد که این تصمیم، بدون سهل‌انگاری و با ملاحظات دقیق گرفته شده است. او اظهار داشت که متاسفانه نتوانستیم به همراه شرکای تجاری خود، راه حلی برای کاهش قیمت انرژی با هدف توجیه‌پذیری مالی واحد ذوب نیوزیلند پیدا کنیم. بنابراین، قرارداد تامین برق، منقضی خواهد شد و اقدامات لازم جهت تعطیلی این واحد ذوب انجام خواهد گرفت.

این شرکت، به همکاری با شرکای خود در جریان برنامه‌ریزی تعطیلی واحد ذوب، پایبند خواهد بود و تمام تلاش خود را با همکاری دولت نیوزیلند انجام خواهد داد تا راهی برای حمایت از جامعه محلی Southland نیوزیلند پیدا کند.

این واحد ذوب که در سال 2019 زیان کلی 30.2 میلیون دلاری برای ریو تینتو به بار آورد، از جهت هزینه‌های انرژی، یکی از بالاترین شرکت‌ها در سراسر جهان است که حالا چشم‌انداز چالش‌برانگیز کوتاه‌مدت تا میان‌مدت آلومینیوم نیز مزید بر علت شده است.

قیمت سه ماهه آلومینیوم در بورس فلزات لندن، سال 2019 را با حدود یک هزار و 830 دلار بر تن به پایان رساند، اما در سال 2020 افت داشت و در ماه آوریل به پایین‌ترین سطح یعنی یک هزار و 460 دلار بر تن رسید؛ تقاضای آلومینیوم در صنایع کلیدی مصرف‌کننده مانند خودروسازی و هوا فضا در جریان همه‌گیری کروناویروس افت داشت و بازار دچار مازاد عرضه بیشتری شد. با این وجود، پس از ماه آوریل، قیمت آلومینیوم بازیابی اندکی داشته است و به حدود یک هزار و 626 دلار بر تن رسیده است.

واحد ذوب آلومینیوم نیوزیلند و شرکت ریو تینتو در 14 ماه آینده با شرکای خود، همکاری نزدیک خواهند داشت تا برنامه‌ریزی دقیق برای کاهش تدریجی فعالیت و در نهایت تعطیلی این واحد ذوب انجام شود.

واحد ذوب آلومینیوم نیوزیلند سرمایه‌گذاری مشترک بین ریو تینتو (مالکیت 79.36 درصدی) و شرکت Sumitomo Chemicals Co Ltd (مالکیت 20.64 درصدی) است. این واحد ذوب به طور مستقیم برای یک هزار نفر شغل ایجاد کرده است و همچنین حدود یک هزار و 600 موقعیت شغلی غیرمستقیم نیز در Southland فراهم کرده است. سهم ریو تینتو در تولید سال 2019 حدود 279 هزار تن بود.

همچنین گفتنی است که شرکت ریو تینتو در حال بررسی آینده فعالیت واحد ذوب Isal در شهر بندری هافنارفیورذور در جنوب غربی ایسلند است. این واحد ذوب در سال گذشته، زیان خالص 104 میلیون دلاری داشت که نسبت به زیان 44 میلیون دلاری سال پیش از آن، بیش از دو برابر شده بود و پنجمین سال متوالی زیان این واحد ذوب رقم خورد. برق مورد نیاز واحد ذوب Isal با ظرفیت سالانه 210 هزار تن که در سال گذشته، جشن 50 سالگی تولید را برگزار کرد، توسط شرکت برق دولتی Landsvirkjun تامین می‌شود.

عناوین برگزیده