تاریخ: ۳۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۶
بازدید: ۴۱۴
کد خبر: ۱۱۸۷۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

«خساپا» را بخریم، بفروشیم یا تنها نظاره گر باشیم؟

می متالز - خساپا از جمله سهم های ارزان بازار محسوب می شود که بسیاری از سهامداران به دنبال خرید آن هستند. پرسش این است که چه زمانی برای ورود به این سهم مناسب است؟ آیا این سهم ارزش خرید دارد؟ سهامدارانی که این سهم را در اختیار دارند بفروشند یا همچنان با سهم بمانند؟
«خساپا» را بخریم، بفروشیم یا تنها نظاره گر باشیم؟

به گزارش می متالز، شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران در سال 1345 تأسیس و با تولید انواع مدل های ژیان فعالیت رسمی خود را آغاز نمود . نام شرکت در سال 1351 به "شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل" با نام اختصاری "سایپا SAIPA" که برگرفته از عبارت فرانسوی "Societe Annonyme Iraniane De Production Automobile"  بود،  تغییر یافت و تبدیل به شرکت سهامی عام شد. درسال 1374 سهام شرکت در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد و در سال 1378 با هدف حضور در تمام زنجیره ارزش صنعت خودرو با خرید اکثریت سهام شرکتهای پارس خودرو، زامیاد و سایپا دیزل تبدیل به گروه خودروسازی سایپا شد. در حال حاضر این گروه خودروسازی با بیش از 80 شرکت، حدود 40 هزار پرسنل را به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق شرکت های لایه اول و دوم خود مدیریت می نماید.

گروه سایپا توان تولید حدود یک میلیون دستگاه را در 7 سایت شرکت تولید خودرو دارد که 4 کارخانه (سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن و بن رو) به تولید خودروهای سواری و 3 کارخانه (سایپادیزل، زامیاد و ایران کاوه) به تولید خودروهای تجاری سبک و سنگین تخصیص داده شده اند. لازم به ذکر است شرکتهای تولیدی گروه سایپا قابلیت افزایش ظرفیت تا 1.5 میلیون دستگاه را دارا هستند.

 12 شرکـت (مگــاموتور، مالیبل سایپـا، پلاسکوکـارسایپـا، سایپـا آذیـن، سایپـاپرس، قالب هـای بزرگ صنعتـی سایپـا، ایـران رادیاتـور، طیف سایپـا،کمک فنر ایندامین، سایپـا شیشـه ، فنرسـازی زر و رینگ سایپا ) در حوزه تولید قطعات متعلق به گروه سایپا بوده و حدود 50 درصد از نیازمندی‌های این گروه را تامین می‌نماید. گروه سایپا از طریق شرکت های سازه گستر سایپا و مگاموتور شبکه تامین خود را با بیش از هزار تامین کننده در کشور مدیریت می‌نماید .

گروه سایپا برای ارائه خدمات فروش و پس از فروش (سایپا یدک و خدمات فنی رنا) به مشتریان خود، علاوه بر ایجاد و راه اندازی "مرکز ارتباط با  مشتریان" 11 دفتر منطقه ای، 720 نمایندگی و عاملیت فروش و خدمات پس از فروش و 442 امداد جاده‌ای دایر نموده است. گروه سایپا علاوه بر سایتهای تولیدی خارج از کشور، محصولات خود را تاکنون به صورت CBU به 22 کشور صادر نموده است و توانسته در 13 سال عنوان صادر کننده نمونه کشور را در صادرات خودرو و قطعات کسب نماید، همچنین در سالهای 91 و 92 نیز به عنوان صادر کننده ممتاز کشور شناخته شده است.

سایپا که قانونا یک شرکت سهامی عام بوده و پس از بررسی به نظر میرسد دولت در ظاهر سهم کمی در آن دارد، اما در حقیقت بازیگران دولتی و شبه دولتی نقش بسیار پررنگی در حاکمیت و مدیریت آن دارند. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همچنان بیشترین سهم را در اختیار دارد.

نکته قابل توجه این است که شرکت سایپا توانست با یک برنامه پیچیده ظرف چند سال پدیده سهام داری چرخه ای را محقق کرده و سهام خود را توسط شرکت های زیر مجموعه خودش تحت کنترل بگیرد.

تحلیل تکنیکال سهم خساپا چه می گوید؟

به لحاظ تکنیکال، با اولین نگاه به چارت متوجه دو کندل هامر میشویم که خبر از اتمام روند صعودی می دهد و باید منتظر واکنش بازار بود.

اولین حمایت این سهم از نوع استاتیک و روی قیمت 3880 ریال می باشد. لازم به ذکر است که سهم هم اکنون در منطقه پر تراکم فیبوناچی قرار دارد.

«خساپا» را بخریم، بفروشیم یا تنها نظاره گر باشیم؟

آنچه از روی چارت و بدون در نظر گرفتن بنیاد سهم می توان پی برد، این است که اگر سهم را از مدت ها قبل داشته اید، سهام داری کنید و سهام خود را نگه دارید و سعی کنید اسیر هیجانات بازار نشده و با کمی تغییر روند، به فروش این سهم فکر نکنید. حجم ها و تعداد متقاضیان فروش در چند روز اخیر بیانگر آن است که بسیار جو هیجانی بر سهم حاکم بوده است.

اما اگر کسی قصد ورود به سهم را دارد توصیه می شود در محدوده 3880 ریال ورود کند. حد ضرر برای کسانی که تازه وارد این سهم خواهند شد، از دست رفتن حمایت 3500 ریال می باشد.

«خساپا» را بخریم، بفروشیم یا تنها نظاره گر باشیم؟


با بررسی moving average می توان گفت که سهم از مووینگ اورج میان مدت خود خیلی فاصله گرفته است و این گپ بین مووینگ و چارت قیمتی باید پر شود. هدف میان مدتی سهم محدوده 7100 تا 7200 ریال می باشد.

تحلیل بنیادی خساپا چه می گوید؟

«خساپا» را بخریم، بفروشیم یا تنها نظاره گر باشیم؟

  • درآمد های عملیاتی شرکت در صورت مالی سالانه منتهی به 1398.12.28 بالغ بر حدود 23.2 هزار میلیارد تومان می باشد که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل حدود 30 درصد افزایش داشته است که این درصد افزایش برای شرکت خودرو سازی سایپا که یکی از کارخانه های مادر کشور حساب می شود بسیار کم و غیر منطقی به نظر می رسد.
  • بهای درآمد عملیاتی شرکت در صورت مالی مورد بررسی بالغ بر 25.8 هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل 31 درصد رشد داشته و شرکت توان کنترل روی هزینه ها اعمال کرده است.
  • زیان ناخالص شرکت حدود 2.6 هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل حدود 49 درصد افزایش داشته که درصد بسیار بالای است.
  • هزینه های فروش اداری و مالی شرکت در صورت مالی مورد بررسی بالغ بر 2.2 هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 3 درصد افزایش داشته است که درصد بسیار پایین و خوبی بوده است.
  • سود و زیان عملیاتی شرکت در صورت مالی مورد بررسی و حدود 4.3 هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 29 درصد کاهش داشته است.

«خساپا» را بخریم، بفروشیم یا تنها نظاره گر باشیم؟

  • سود و زیان خالص هر سهم در صورت مالی مورد بررسی از 2363 ریال زیان در پایان سال 97 به 398 ریال در سال 98 رسیده است که حدود 83 درصد کاهش زیان داده که می توان به سود خالص هر سهم در سال آینده امیدوار بود.
  • سرمایه شرکت نیز بالغ بر 19.5 هزار میلیارد تومان می باشد که با حدود 397 درصد رشد، افزایش سرمایه ای چشمگیر داشته است.

«خساپا» را بخریم، بفروشیم یا تنها نظاره گر باشیم؟

«خساپا» را بخریم، بفروشیم یا تنها نظاره گر باشیم؟

  • جمع دارایی های جاری شرکت با رشد 18 درصدی از 18.5 هزار میلیارد تومان به 19.7 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.
  • جمع بدهی های شرکت نیز  با 66 درصد رشد از 35.4 هزار میلیارد تومان به 43.9 هزار میلیارد تومان رسیده است.

«خساپا» را بخریم، بفروشیم یا تنها نظاره گر باشیم؟

«خساپا» را بخریم، بفروشیم یا تنها نظاره گر باشیم؟

بررسی گزارش ماهانه خساپا در خرداد ماه

در خرداد ماه شرکت تعداد فروش مورد انتظار ماهانه خود را همانند اردیبهشت ماه محقق ساخته است ولی در مقایسه با فروردین ماه سال جاری، شاهد رشد خوبی در فروش محصولات هستیم. یکی از دلایلی که شرکت توانسته است در این دو ماه برآورد خود را محقق کند، طرح ها و فروش فوق العاده بوده است.

«خساپا» را بخریم، بفروشیم یا تنها نظاره گر باشیم؟

منبع: نبض بورس
عناوین برگزیده