تاریخ: ۳۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۰۳
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۱۱۹۰۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پاشایی مطرح کرد:

دیپلماسی اقتصادی با قدرتى مضاعف، در اولویت وزارت خارجه

می متالز - عضو کمیسیون صنایع مجلس و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه وزارت خارجه در زمینه ارتباط با همسایگان و دیپلماسی اقتصادی در گذشته ضعیف عمل کرده اما این موضوع با قدرتی مضاعف در اولویت این وزارتخانه قرار می‌گیرد .
دیپلماسی اقتصادی با قدرتى مضاعف، در اولویت وزارت خارجه

معصومه پاشایی بهرام

به گزارش می متالز، معصومه پاشایی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم توجه به دیپلماسی اقتصادی با همسایگان، گفت: طی جلسات مشترک با وزارت امور خارجه و نمایندگان مردم در مجلس، سرعت بخشیدن به دیپلماسی اقتصادی با اولویت کشورهای همسایه در دستور کار وزارت خارجه قرار گرفته است.

دبیر کارگروه دیپلماسی اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در مسیر دیپلماسی اقتصادی سفارتخانه ها باید در شیوه کاری خود تغییر ایجاد کنند، ادامه داد: جمع آوری اطلاعات اقتصادی و شناسایی بازارها باید در دستور کار سفیران جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سفرا باید ارتباط نزدیک و سازنده‌ای با صادر کنندگان برقرار و این ارتباط گیری توسط وزارت امور خارجه در وظایف آنها تعریف شود، عنوان کرد: همانگونه که در سفارتخانه‌ها رایزن فرهنگی وجود دارد باید رایزن اقتصادی نیز حضور داشته باشد و کل مجموعه خود را سرباز جنگ اقتصادى بدانند.

وی با بیان اینکه وزارتخانه امور خارجه باید استفاده از ظرفیت نمایندگان شهرهاى مرزى جهت بهبود روابط و مراودات اقتصادى را در اولویت قرار دهد، گفت: وزارت امور خارجه باید زیر ساخت سفرهاى رسمى و دوستانه نمایندگان به شهرهاى مرزى کشورهاى همسایه را فراهم کند.

دبیر کارگروه دیپلماسی اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود:یکى از راه هاى حفظ امنیت مرزها که موجب کاهش هزینه امنیت ر مى‌شود و در عین حال استمرار ارتباطات تجارى را به همراه دارد، ایجاد منافع مشترک در مرزها است، مناطق آزاد و سرمایه گذاری‌هاى مشترک با همسایگان در صنایع با تکنولوژى پیشرفته از راهکارهاى ایجاد منافع مشترک است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه در زمینه صادرات باید از ظرفیت مرزنشینان استفاده کنیم على الخصوص در صادرات نفت تا حرمت مردم مرزنشین خصوصا مردم مرزهاى شرقى را حفظ کنیم ، خاطرنشان کرد: به رسمیت شناختن و بها دادن به اقوامى که بواسطه مرزها دو تکه شده اند ولى نسبت به ایران علاقه خاصى دارند مانند بلوچ‌ها، ترک‌ها، اعراب و کردها مى تواند باعث جذب سرمایه این اقوام و استفاده از ظرفیت آنها براى صادرات شود.

عناوین برگزیده