تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۰۸
بازدید: ۳۲۱
کد خبر: ۱۱۹۵۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

سهم 20 درصدی بازار فولاد از احیای بافت فرسوده

می متالز - گزارش‌ها حاکی از خبر تصویب، اختصاص 350 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به بازسازی بافت‌های فرسوده از سوی دولت، در برنامه بودجه سال 97 است. نمی‌توان از تحت تاثیر قرار گرفتن میزان به کارگیری مصالح ساختمانی همچون آهن، فولاد، کاشی و سرامیک، آجر و ... غافل ماند.
سهم 20 درصدی بازار فولاد از احیای بافت فرسوده

به گزارش می متالز،از آنجایی که فولاد یکی از مهمترین مصالح ساختمانی به‌شمار می‌آید، قطعا سمت تقاضای بازار فولاد متحول خواهد شد. با توجه به اینکه تولید فولاد در کشور در ۸ ماهه سال ۹۵ حدود ۷ میلیون و ۴۵۵ هزار تن بوده، این رقم در ۸ ماهه امسال به ۸ میلیون و ۶۳۰ هزار تن رسیده که رشد ۱۴ درصدی را در تولید فولاد شاهد بوده‌ایم.

حال برای شناسایی تاثیر طرح عملیاتی احیای بافت های فرسوده بر بازار فولاد گفتگویی با "بهمن احمدی" مدیرعامل شرکت فولاد بهمن به عمل آوردیم که در ادامه می خوانید.

احمدی در رابطه با تاثیر احیای بافت‌های فرسوده بر بازار فولاد اظهار کرد: تاثیرات این موضوع در قبال فولاد موثر خواهد بود ولی نه به مقدار مورد نیاز، شاید 10 درصد این مبلغ به سمت فولاد جریان پیدا کند. همانطور که مشخص است در رابطه با احیای بافت فرسوده عوامل مختلفی کارسازند که فولاد بخشی از آن است و مسائل عمرانی مختلفی وجود دارد که تحت تاثیر این برنامه قرار می‌گیرند و فولاد در آنها دخیل نیست. این مبلغ 10 درصدی می تواند در بحث فولاد موثر باشد ولی آنچه که مسلم است، همیشه عرضه و تقاضای موجود در بازار تعیین کننده قیمت ها و میزان تولیدی است.

مدیرعامل شرکت فولاد بهمن با اشاره به تغییرات قیمت فولاد افزود: از طرفی با توجه به میزان تولید فولاد در کشورهای دیگر و میزان صادرات و واردات آنها و تعرفه های در نظر گرفته شده بر فولاد، احیای بافت های فرسوده نیز همانند عوامل دیگر بر میزان تولید و قیمت فولاد موثر خواهد بود.

 وی با تاکید بر کشور چین به عنوان تولیدکننده برتر فولاد، تصریح کرد: با توجه به اینکه چین به عنوان برترین تولید کننده فولاد است و از طرفی محدودیت هایی که بر میزان تولید فولاد چین که به دلیل مسائل زیست محیطی اعمال شده بود تا اصلاحاتی در نحوه تولیدات خود اعمال کنند، به نوبه خود موجب کاهش میزان تولیدات فولاد از سمت این کشور شد. خبرهایی حاکی از تمدید دوباره این محدودیت وجود دارد.

احمدی با اشاره به تقاضای بازار جهانی تصریح کرد:  با توجه به تقاضایی که در بازار جهانی برای فولاد وجود دارد با کاهش میزان تولید فولاد چین و کم شدن عرضه فولاد موجب ایجاد شکاف بین تقاضا و عرضه خواهد شد که این به نوبه خود موجب افزایش قیمت فولاد می شود.

وی در رابطه با فرآورده های حاصل از فولاد خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تولیدات مختلفی زیر مجموعه تولیدات فولاد است مانند ورق، میلگرد،... طبیعی است با توجه به اینکه که نسبت به سال گذشته که به رتبه 13 مابین رتبه جهانی تولیدکنندگان فولاد دست یافته ایم، با یک پله پیشرفت اکنون نمی توانیم تمامی این محصولاتی که مواد اولیه آنها فولاد است را در داخل کشور تولید کنیم. با توجه به اجرای طرح عملیاتی احیای بافت های فرسوده، شاید 10 تا 20 درصد از میزان تقاضای بازار فولاد که توقعات مربوط به تقاضا کننده ها است، به دلیل تولید نشدن بخشی از فرآورده های حاصل از فولاد تامین نشود. اما مصالح ساختمانی تولید شده از فولاد وجود دارد که در داخل کشور امکان تولید آنها نیست این مصالح ساختمانی را وارد کنیم و این میزان واردات در حدی نیست که از سمت تولیدات داخلی خواهان ارتقای سطح تولید را باشیم.

مدیرعامل شرکت فولاد بهمن با اشاره به بخش عمرانی گفت: اما در کل احیای بافت‌های فرسوده موجب ایجاد گردش مالی خواهد شد که برای بخش‌های عمرانی موثر است. بخش های خصوصی نیز از این امر بهره مند خواهند شد.

وی در رابطه با چشم انداز بازار فولاد بیان کرد: با توجه به دورنمای سال آینده، بازار فولاد روبه رشد خواهد بود اما شاید حدود 20درصد این رشد مربوط به فولاد مربوط به احیای بافت های فرسوده باشد.

احمدی در رابطه با میزان ظرفیت مورد استفاده تولید داخلی فولاد تاکید کرد: در حال حاضر به طور متوسط تنها از 50 درصد ظرفیت تولید فولاد داخلی استفاده می شود. در صورتی که کالای مورد نیاز برای احیای بافت فرسوده، تولید داخلی باشد به افزایش تولید داخلی کمک خواهد کرد. اگر کالای موردنیاز وارداتی باشد، به نوبه خود تقاضای وارداتی را افزایش خواهد داد. در حالی که در داخل کشور، ارتقایی برای تولیدات در نظر گرفته نشده است، بنابریان این مورد تنها به تقاضای سمت بازار محدود نیست و عوامل دیگری در آن دخیل است.

مدیرعامل شرکت فولاد بهمن در پایان خاطر نشان کرد: تاثیر احیای بافت فرسوده بر فولاد را  باید از دو جنبه مورد بررسی قرار داد که آیا این طرح عملیاتی، موجب افزایش تولید داخلی خواهد شد یا موجب افزایش عرضه می‌شود سمت عرضه متشکل از تولید داخلی و خارجی بوده که ممکن است موجب افزایش نیاز وارداتی شود.

عناوین برگزیده