تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۳۵۲
کد خبر: ۱۱۹۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
هفته آینده صورت می گیرد

پاسخگویی رئیس کل بانک مرکزی در مجلس برای نرخ ارز

می متالز - روز گذشته ولی الله سیف و مدیران عامل بانک هایی که متولی ساماندهی موسسات غیرمجاز هستند با حضور در کمیسیون اقتصادی گزارشات اقدامات خود را ارائه دادند.
پاسخگویی رئیس کل بانک مرکزی در مجلس برای نرخ ارز

به گزارش می متالز، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو دررابطه با موضوع جلسه روز گذشته با رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک ها گفت: یکی از مشکلات ما عدم انطباق گزارشات بانک مرکزی با تحقیقات و بررسی های میدانی است. به طور مثال بانک مرکزی وآقای سیف اعلام می‌کنند که مبالغی را به سپرده گذاران یک موسسه غیر مجاز پرداخت کرده ایم اما مردم و سپرده گذاران موسسات با مراجعه به نمایندگان مجلس و ارسال نامه اعلام می‌کنند که این مبالغ پرداخت نشده است.

وی در ادامه با اشاره به راهکارهای تطبیق گزارشات بانک مرکزی با میزان سپرده های تسویه شده سپرده‌گذاران موسسات غیر مجاز تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم در این رابطه این است که ما چگونه می‌توانیم این انطباق را انجام دهیم؟ گزارشاتی که از سوی مردم به نمایندگان مجلس و برخی مسئولین ارسال می‌شود حکایت از عدم پرداخت مبالغ مورد ادعای بانک مرکزی دارد.

وی افزود: ما تصمیم داریم گزارش‌های بانکهایی را که موسسات غیرمجاز را ساماندهی کردند بررسی و چارچوب‌هایی را مشخص کنیم که بتوانیم به مردم اطلاعات دقیق و مشخص ارائه دهیم.

پورابراهیمی تاکید کرد: ما می‌خواهیم آنچه را که بانک مرکزی اعلام می‌کنند به صورت ریز و شفاف احراز کرده و به مردم گزارش دهیم که کاملا در جریان اقدامات بانک ها ، مجلس و بانک مرکزی برای ساماندهی موسسات غیر مجاز قرار گیرند.

نماینده مردم کرمان و راور ادامه داد: ما می خواهیم مکانیزمی تعریف کنیم که مردم از آن طریق به ریز بدانند که هر موسسه با چه دارایی‌هایی و چه مبالغی ساماندهی شده است.

پورابراهیمی تصریح کرد: ما باید بدانیم اگر کسی حقی دارد که احیاناً اعمال نشده و یا خدای نکرده ادعایی مبنی بر عدم دریافت حق خود دارد به صورت ریز اطلاعات در اختیار او قرار بگیرد و بانک مرکزی و سایر بانک های مرتبط با موضوع ساماندهی هم باید در این رابطه پاسخگو باشند.

وی افزود: محور دوم جلسه برای تعیین تکلیف سپرده گذارانی است که بانک مرکزی هیچ کاری برای آنها انجام نداده است و تعیین تکلیف نشده اند. به طور مثال در برخی موسسات مبالغ بالای صد میلیون در برخی دیگر بالای ۲۰۰ میلیون هنوز تعیین تکلیف نشده است. سوالی که از رئیس کل بانک مرکزی داریم این است که برنامه بانک مرکزی برای بقیه سپرده گذاران که تا به امروز مبلغی پرداخت نکردند چیست؟

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این جلسه در پی ادامه یافتن تجمعات سپرده گذاران موسسات غیرمجاز صورت گرفته است گفت: حدود یک سال و نیم است که این جلسات را برگزار می‌کنیم. قبول داریم که  بانک مرکزی کارهایی انجام داده و مبالغی نیز پرداخت کرده، اما اینکه ادعا دارد که بخش زیادی از سپرده‌گذاران ساماندهی شده و همین گزارشات را نیز به رئیس‌جمهور ارائه می‌دهد هنوز راستی آزمایی نشده و ما برای همین تصمیم به اخذ گزارش از بانک ها گرفتیم. خوب بانک مرکزی که خود راسا مبالغ سپرده گذاران را پرداخت نمی کند بلکه بانک ها این وظیفه را دارند و گزارشات خود را به بانک مرکزی ارسال می کنند.

پورابراهیمی درباره تخلفات احتمالی بانک مرکزی در حوزه نظارت بر موسسات غیر مجاز اظهار کرد: بیش از یک سال است که این موضوع را در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی پیگیری می‌کنیم. اگر خاطرتان باشد تابستان امسال بود که ماده ۲3۶ را به دستگاه قضایی کشور ارسال کردیم.

وی افزود: همه این اقدامات در راستای راستی آزمایی عملکرد بانک مرکزی در خصوص موسسات غیر مجاز و پاسخگویی به مردم است.

نماینده مجلس دهم در خصوص بررسی تخلفات بانک مرکزی درخصوص نظارت بر موسسات مالی و اعتباری بر اساس ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس گفت: کمیسیون اقتصادی مشکلات موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و قصور و تقصیر و احتمالا تخلف بانک مرکزی در نظارت بر این موسسات را مورد بررسی قرار داده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طبق آیین نامه مجلس حداقل ۱۰نفر از نمایندگان می توانند برای بررسی تخلفات طبق ماده ۲۳۶ درخواست بدهند تا این در خواست در کمیسیون مربوطه بررسی شود که بر این اساس ۳۰ نماینده طی نامه ای در خواست اعمال ماده ۲۳۶ در خصوص تخلفات بانک مرکزی در موضوع موسسه مالی و اعتباری کاسپین را داده اند.

وی تاکید کرد: البته این تخلفات در حوزه نظارتی توسط بانک مرکزی مربوط به این دوره نیست در ادوار مختلف و مسئولین مختلف و دستگاه‌های مختلف در این زمینه تخلفاتی داشتند که مجلس و کمیسیون اقتصادی پیگیر امور قضایی این تخلفات است. بنابراین منتظر گزارش  دستگاه قضایی هستیم  که البته تا به امروز هنوز گزارشی دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: مجلس علاوه بر امور جاری مردم پیگیر برخورد با متخلفین است برای ما هیچ تفاوتی ندارد که دولت قبلی باعث بروز این تخلفات شده است یا این دولت. ما باید بررسی کنیم در حوزه نظارت و موسسات غیر مجاز هر کسی تخلف مرتکب شده است مجازات شود. مرجع تشخیص این تخلفات و مجازات مناسب با این تخلفات قوه قضاییه است که ما انتظار داریم هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود تا مانعی برای آینده باشد ما نمی‌توانیم مسیر شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مبالغ پرداخت شده به سپرده گذاران موسسات غیر مجاز از محل دارایی های عمومی است گفت: این موضوع در کمیسیون مطرح شد و یکی از دغدغه‌های اعضای کمیسیون اقتصادی این است که آیا مبالغی که به سپرده گذاران موسسات غیر مجاز پرداخت می شود از منابع عمومی است یا خیر ؟ در گزارشاتی که بانک مرکزی داده است اعلام شده است مبالغی که بانک مرکزی تعهد کرده است در قالب خط اعتباری به بانک‌ها برای ساماندهی موسسات غیرمجاز پرداخت کند از محل دارایی‌های موسسات غیر مجاز که شناسایی شده است به شکلی در وثیقه بانک مرکزی قرار می گیرد. بدین معنی که به ازای دارایی‌های که کارشناسی اولیه روی آنها انجام شده دستگاه قضایی هم روی آنها رای صادر کرده است بانک مرکزی دارایی ها را مسدود کرده و اعلام کرده است که می‌توانند به میزان دارایی های موجود و اعلام شده خط اعتباری به سپرده گذاران ارائه دهند

وی در خصوص موضوع نوسانات نرخ ارز طی هفته های اخیر و عملکرد بانک مرکزی گفت: ما میخواستیم جلسه را درباره نرخ ارز ادامه دهیم اما چون مباحث بسیار مفصل و طولانی است و موضوع نرخ ارز موضوعی مهم و مستقل است بنابراین احتمالاً جلسه هفته آینده جلسه ویژه‌ای با روسای بانک مرکزی خواهیم داشت که که البته اعتراض جدی ما به عملکرد بانک مرکزی و کارهای عجیب و غریب بانک مرکزی بررسی خواهد شد.

عناوین برگزیده