تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۰۰
بازدید: ۳۴۷
کد خبر: ۱۲۳۹۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناسان شناسایی کردند:

هیجان، متهم ردیف اول بازارسرمایه

می متالز - کارشناسان معتقدند صعود و سقوط و در یک کلام «نوسان» جزء ذات بازارسرمایه است؛ براین اساس سهامداران برای جلوگیری از ضرر، باید همواره هشیار باشند تا درگیر هیجانات ناشی از این مسیر پر افت و خیز نشوند. هرچند عده ای در میان به دلیل نداشتن دانش کافی از تحلیل‌های بنیادی و آگاهی لازم درگیر رفتارهای پرشتاب شده و زیان میبینند، اما می‌توانند امید داشته باشند تا درآینده نزدیک با کسب درایت لازم و صبوری، جبران مافات کنند.
هیجان، متهم ردیف اول بازارسرمایه

رضا نازی، مدیر سرمایه‌گذاری و مجامع هلدینگ آتیه خواهان

به گزارش می متالز، خرید سهام بنیادی با حاشیه سود عملیاتی رشدی و جریانات نقدی مثبت و مناسب در کف قیمتی، استفاده از استراتژی میانگین کم کردن در سهام پر پتانسیل بازار از منظر رشد بر مبنای فعالیت‌های عملیاتی شرکت و توجه ویژه به گزارشات ماهانه مقداری و ریالی شرکت‌های تولیدی مواردی است که سرمایه‌گذاران باید در رفتارهای خود مدنظر قرار دهند.

مهدی رباطی، مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران

بازار سرمایه بعد از حدود شش ماه صعود بی وقفه و ثبت بازدهی چند صد درصدی، به تبع رفتار بازارهای مالی در همه کشورهای دنیا نیاز به مدتی استراحت داشت و حتی می توان گفت که زودتر از اینها نیز می توانست به استراحت برود. برای تحلیل شرایط کنونی بازار سرمایه نمی توان دلیل خاصی برشمرد؛ هرچند یکسری اخبار مثل ماجراهای پیرامون «عرضه صندوق دارا دوم» و «انتشار اوراق سلف نفتی» مانند جرقه ای عمل کرد و شروع اصلاح را رقم زد. در حال حاضر بازار سهام از اهمیت بسیار بالایی در اقتصاد ایران برخوردار شده و ضریب نفوذ آن در جامعه نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کرده است؛ اکنون همه ارکان حاکمیت روی بازار سرمایه حساس هستند و تعداد کدهای سهام داری فعال نیز افزایش یافته است. در چنین شرایطی می‌توان نتیجه گرفت که در تصمیمات جدی اقتصادی، اهمیت و جایگاه بورس حتما لحاظ خواهد شد و برخلاف برخی سنوات گذشته مثل سال ۹۲، برنامه هایی اجرا نخواهد شد که باعث افت مداوم بازار و بی اعتمادی جامعه سهامداری شود. نکته مهمی که اصلاح اخیر آن را گوشزد می‌کند؛ نقش رفتارهای هیجانی بر نوسانات بازار سرمایه است.

توصیه می‌شود افرادی که تخصص و آموزش لازم برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه را ندارند به سمت سرمایه گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان متمایل شوند تا در آینده شاهد رفتارهای توده‌وار در بازار و غلبه رفتارهای هیجانی بر تصمیمات اقتصادی و منطقی نباشیم. با توجه به آنچه گفته شد پیش بینی می‌شود اصلاح ضروری اتفاق افتاده در بازار سرمایه در مردادماه ۹۹ به پایان برسد به نحوی که به احتمال بسیار بالا از ابتدای شهریور، شاهد وضعیت متعادل و نرمال در بازار خواهیم بود.

محمدثریانژاد، مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات

اصلاح اخیر، کلیت بازار سرمایه و قیمت اغلب سهام را در سطوح جذابی قرار داده است؛ پارامترها و دیتاهای موجود در عملکرد و تحلیل‌های بنیادی و تکنیکی نیز این مساله را تایید می‌کند؛ البته انتخاب سهام پرپتانسیل و شناسایی مسیر حرکتی هم مهم است و این انتخاب باید با دید بلند مدت و با صبوری و به دور از هیجانان کاذب این روزها همراه باشد.

ابوالفضل شهرآبادی، مدیرعامل شرکت سبدگردان داریک پارس

صعود و سقوط قیمت‌ها در بازار سرمایه جزو ماهیت بازار سرمایه است که همیشه وجود داشته و دارد. قیمت سهام در بلندمدت، رشد می‌کند و افراد با شناسایی سود خارج می‌شوند. این فرآیند همیشگی بازار است، بنابراین وقتی با بازار منفی مواجه می‌شویم نباید هیجان زده شده و بر اساس جو در صف قرار بگیریم. رفتار درست در این شرایط دنبال کردن واقعیت‌ها و نشانه‌های درست و دوری از شایعاتی است که این روزها بسیار زیاد شنیده می‌شود. از طرفی باید دقت کرد که بعد از بازار منفی، معمولا انتظار بازار مثبت به وجود خواهد آمد و این  فرصت جبران است. نکته مهم در این شرایط  این است که از آموزش و بالا بردن  سواد مالی غافل نشویم، بازار سهام بازار پیچیده‌ای است که تنها با داشتن  تخصص می‌توان در آن باقی ماند و نکته آخر اینکه  اگر شما سرمایه گذار حرفه ای نیستید، بهترین راه استفاده از مشاوران، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان هاست.

عباسعلی ارجمندی، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند

بازار سرمایه در تمام دنیا از جمله بازارهای پر ریسک به شمار می رود که فعالان در آن متناسب با ریسک، بازدهی بدست می آورند. بازار سرمایه ایران هم از این قاعده مستثنا نیست و سهامداران علاوه بر ریسک های سیستماتیک با ریسک‌های دیگری هم مواجه می شوند. شاید بتوان گفت اقتصاد ایران در حال حاضر با وجود تحریم ها در حال گذر از اقتصاد تک محصولی و کاهش وابستگی به صادرات نفت خام است؛ اما از طرف دیگر با کاهش ارزش پول ملی و تورم بالا شرایط دشواری را سپری می‌کند. در چنین شرایطی مردم برای حفظ ارزش پول خود به سرمایه گذاری در بازارهایی روی می آورند که بتواند پاسخگوی این انتظار باشد. از جمله این بازارها، بازار سرمایه است که همواره توانسته سودآوری قابل توجهی را نصیب سهامداران کند. این تاریخچه به ما می گوید که در زمانی که هیجان بر بازار حاکم می شود، برنده ها کسانی هستند که شکیبایی بیشتری به خرج‌ داده و با درایت و عقلانیت تصمیم‌گیری کرده اند. بازار یک هفته گذشته، بازاری منفی بوده اما نگاهی به حجم خرید اشخاص حقیقی بیانگر کاربرد هرچه بیشتر عقلانیت و تحلیل بنیادین برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام بوده است. پاداش این درایت سود مناسبی است که نصیب ایشان خواهد شد.

سید رضا علوی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت سبدگردان داریک‌پارس

اصلاحات مقطعی در روندهای صعودی، بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاران به منظور تحلیل مجدد و اصلاح ساختار پرتفوی سهام با توجه به آخرین تغییرات در متغییرهای اقتصادی شامل حجم نقدینگی، ورود و خروج پول در بازار، نرخ تورم و ارز، درآمدهای صادراتی، طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها، مباحث مربوط به تجدید ارزیابی و سایر متغیرهای موثر بر سودآوری و ارزندکی شرکت‌هاست.

عناوین برگزیده