تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۴۲
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۱۲۴۰۳۷
سرویس خبر : انرژی

راهکارهای شفافیت مصرف داخلی قیر با حمایت بورس کالا

می متالز - قائم مقام بازرگانی شرکت پالایش نفت جی معتقد است که برای حل ابهامات عرضه وکیوم باتوم در بورس کالا بهتر است همه معاملات قیر اعم از داخلی و خارجی در بورس کالا انجام شود.
راهکارهای شفافیت مصرف داخلی قیر با حمایت بورس کالا

به گزارش می متالز، محسن ورزشکار گفت: در زنجیره ارزش صنعت قیر، وکیوم باتوم که ته‌مانده برج تقطیر پالایشگاه، به‌عنوان ماده اولیه ورودی کارخانه‌های تولید قیر در بورس کالا به عرضه می‌شود.

وی با اشاره به شفافیت فروش وکیوم باتوم در بورس کالا افزود: در بورس کالا مشخص است که هر پالایشگاهی به چه میزان وکیوم باتوم عرضه نموده، معاملات با چه قیمتی و به چه مقدار و با چه میزان رقابت انجام شده است.

ابهام در تقاضای وکیوم باتوم

قائم‌مقام بازرگانی شرکت پالایش نفت جی معتقد است ابهاماتی در خصوص شرکت‌های خریدار وکیوم باتوم وجود دارد و در این باره توضیح داد: علاوه بر شرکت‌های قیرساز، شرکت‌های دیگری که در پروانه بهره‌برداری آنها وکیوم باتوم به‌عنوان ماده اولیه درج شده نیز امکان خرید وکیوم باتوم را دارند؛ بنابراین نمی‌توان گفت که کل این وکیوم باتوم فروخته شده به شرکت‌های تولیدکننده قیر منتقل شده است.

ورزشکار با بیان ابهام موجود در میزان تقاضای داخلی قیر عنوان کرد: معاملات صادراتی قیر ملزم به حضور در رینگ صادراتی بورس کالا است؛ بنابراین میزان پیش‌فروش صادراتی قیر بر اساس اطلاعات ثبت شده در سایت بورس کالا قابل احصاء است.

وی افزود: با توجه به الزامی نبودن انجام معاملات داخلی قیر در بورس کالای ایران، هیچ‌گونه برآوردی از میزان قیر مصرفی در کشور وجود ندارد؛ بنابراین در مواقعی نظیر طرح قیر تهاتری که اخیرا در مجلس تصویب شد، هیچ‌گونه برآوردی از میزان مصرف واقعی قیر در کشور وجود نداشت.

الزام انجام همه معاملات قیر در بورس کالا

قائم‌مقام بازرگانی شرکت پالایش نفت جی با تأکید بر اینکه مقدار پیش‌فروش‌های صادراتی نیز با آمار اعلام شده توسط گمرک جمهوری اسلامی مغایرت دارد، علت این مغایرت را در ماهیت پیش‌فروشی معاملات بورس کالا و یا ذخیره‌سازی وکیوم در مخازن پالایشگاه‌ها یا شرکت‌های قیرساز عنوان کرد.

ورزشکار افزود: یک راه برای حل این ابهام این است که همانند وکیوم باتوم، تمامی معاملات قیر اعم از داخلی و صادراتی نیز ملزم به انجام در بورس کالا شود. در این صورت آمار معاملات ایجاد شده در بورس کالا می‌تواند تا حدودی در تولید اطلاعات و شفافیت آن کمک‌کننده و راهگشا باشد.

وی با اشاره به اثرات دیگر الزام معاملات داخلی قیر در بورس کالا بیان کرد: این امر می‌تواند در خصوص بحث‌های قیمت‌گذاری، شفافیت خریدار و فروشنده هم موثر باشد.

قائم‌مقام بازرگانی پالایشگاه نفت جی عنوان کرد: یک بخش از قیر مصرفی در داخل توسط ادارات دولتی و شهرداری‌ها انجام می‌شود. لذا ممکن است برای این دستگاه‌ها سازوکار بورس کمی سخت باشد.

ورزشکار با اشاره به علت این مشکل گفت: این دسته از مصرف‌کنندگان دولتی برای معامله در بورس کالا ملزم به دریافت کد بورسی و افتتاح حساب  وکالتی هستند. درصورتی‌که بورس کالا این فرایندها را تسهیل نماید، به دستگاه‌های دولتی خریدار قیر از طریق بورس کالا کمک خواهد کرد. لذا این چالش نیز تا حدود زیادی مرتفع خواهد شد.

وی در نهایت یادآور شد: اجرای معاملات در بورس کالا باید از طریق کارگزاری‌های مورد تایید بورس کالا انجام شود و در صورت تسهیل فرایندهای پذیرش بورس و دریافت کد امکان انجام معاملات شفاف در بورس فراهم خواهد شد.

عناوین برگزیده