تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۴۷
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۱۲۵۸۵۹
سرویس خبر : انرژی

امضای ۱۰ قرارداد نفتی در مناطق نفتخیز جنوب تا پایان سال جاری/ الزام شرکت‌ها به اجرای پیوست زیست‌محیطی

می متالز - مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از امضای ۱۰ قرارداد نفتی در سومین گام از طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید نفت تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: با اجرای این طرح‌ها هیچ مشعلی به مشعل‌های قبلی اضافه نخواهد شد.
امضای ۱۰ قرارداد نفتی در مناطق نفتخیز جنوب تا پایان سال جاری/ الزام شرکت‌ها به اجرای پیوست زیست‌محیطی

به گزارش می متالز، احمد محمدی، با اشاره به اجرای گام دوم طرح نگهداشت و افزایش توان تولید در مناطق نفتخیز جنوب که هفته گذشته ۱۱ بسته قراردادی آن با حضور مقامات ارشد وزارت نفت به امضا رسید، گفت: با اجرایی شدن این ۱۱ قرارداد، روزانه بیش از ۱۵۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت افزوده می‌شود.

مدیرعامل بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت ایران تهیه پیوست مسوولیت‌های اجتماعی را از جمله مزیت‌های مدل قراردادی مناطق نفتخیز جنوب برشمرد و تأکید کرد: برای نخستین بار است که با تعیین درصدی مشخص در قراردادهای EPC/EPD پیوست مسوولیت‌های اجتماعی در نظر گرفته شده و در گذشته سابقه نداشته است.

وی تأکید کرد: طبق ماده ۷ مصوبه شورای اقتصاد، معادل ۴ درصد از صورت‌وضعیت این قراردادها (ارقام پرداخت به پیمانکاران) با کمک شورای برنامه‌ریزی استان‌ها و مسوولین منطقه‌ای و با نظارت شرکت ملی نفت ایران در بخش‌هایی که در نظرگرفته شده، هزینه خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه برای نخستین بار است که با این نظم و نظام و با برنامه‌ریزی منسجم قرار است مسوولیت‌های اجتماعی در این پروژه‌ها دیده شود، افزود: پروژه‌های عام‌المنفعه در راستای کمک به احداث و بهسازی مدارس، شبکه‌های آبرسانی، برق‏رسانی، گازرسانی، خانه‌های بهداشت روستایی، بهسازی راه‌های روستایی، فاضلاب شهرها و روستاها، کمک به احداث و تجهیز آموزشگاه‌های فنی‌حرفه‌ای، احداث و تجهیز مراکز ورزشی همگانی و

زیرساخت‌های تعاونی‌های اشتغال محور بوده و در روستاها و شهرهای محل اجرای پروژه‌های یادشده با تصویب شورای برنامه‌ریزی استان اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب عمل به مسوولیت‌های اجتماعی را حمایت‌کننده و پشتیبانی‌کننده برای فعالیت‌های عمرانی و آبادانی کشور عنوان کرد و افزود: این شرکت به صورت مستقیم امکان اجرای پروژه‌های عمرانی را ندارد، به این دلیل که مسوولیت مستقیم فعالیت‌های عمرانی و زیرساختی برای شهرها و روستاها به عهده وزارتخانه‌ها، اداره‌ها و ارگان‌های مشخص است، اما صنعت نفت همواره برای کمک به اجرای مسوولیت‌های اجتماعی در مناطق محروم، نقش پشتیبانی‌کننده و حمایت‌کننده دارد و در بخشهایی که کمبود وجود داشته با همه توان هزینه کرده است.

اجرای قراردادهای نگهداشت و افزایش تولید بدون آلودگی‌های زیست‌محیطی

احمد محمدی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر الزامات زیست‌محیطی در حین اجرای این طرح‌ها نیز گفت: خوشبختانه در همه قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت در مناطق نفتخیز جنوب پیوست زیست‌محیطی در نظر گرفته شده و شرکت‌ها برای حضور در مناقصات مربوط به اجرای این طرح‌ها ملزم به ارائه پیوست زیست‌محیطی هستند، بنابراین با اجرای این طرح‌ها هیچ مشعلی به مشعل‌های قبلی اضافه نخواهد شد.

وی همچنین به دفع پساب حاصل از عملیات حفاری چاه‌های نفت اشاره کرد و گفت: برنامه منسجمی طراحی شده تا اجرای این قراردادها هیچ‌گونه آلودگی زیست‌محیطی چه برای زمین‌های کشاورزی اطراف منطقه و چه برای انتشار گازهای آلاینده به دنبال نداشته باشد.

برندگان ۳ مناقصه تا ۱۵ شهریور مشخص می‌شوند

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب پیش‌بینی کرد مرحله سوم و نهایی طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت در مخازن تحت راهبری این شرکت با امضای ده قرارداد باقی‌مانده تا پایان سال جاری تعیین تکلیف شود.

وی در توضیحات بیشتر گفت: دو قرارداد از این بسته‌های کاری به صورت ترک تشریفات با شرکت‌های ایرانی و یک کنسرسیوم به امضا می‌رسد، همچنین ۸ بسته قراردادی در مرحله مناقصه قرار دارند که برندگان سه مناقصه تا پایان نیمه اول شهریور مشخص می‌شوند. مابقی این قراردادها نیز به مرور و تا پایان سال جاری تعیین تکلیف می‌شوند.

به گفته محمدی این قراردادها برای اجرای نگهداشت و افزایش تولید نزدیک به روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت از میادین اهواز ۲ و ۳ و ۵، پازنان، بینک، گچساران ۱ و ۲، گچساران ۳ و ۴، بی‌بی‌حکیمه، گلخاری، قلعه نار، لالی بنگستان و سولابدر امضا می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اجرای هر سه مرحله قراردادهای نگهداشت و افزایش تولید نفت را منجر به افزایش بیش از ۲۸۰ هزار بشکه ظرفیت تولید نفت عنوان کرد.

عناوین برگزیده