تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۲۱
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۱۲۶۰۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
به بهانه فروش اوراق سلف موازی استاندارد نفتی بررسی شد

چه کسانی از اوراق نفتی استقبال می‌کنند: ریسک پذیران یا ریسک‌گریزان؟

می متالز - فروش اوراق سلف موازی استاندارد نفتی با عرضه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت ۲۶ مرداد ماه در تالار بورس انرژی به منظور تامین نقدینگی از سوی دولت انجام خواهد شد. به نظر می‌رسد تنها کسانی که ریسک‌گریز هستند و به بهبود شرایط آینده کشور از لحاظ اقتصادی و کم شدن تورم امیدارند به سمت خرید این نوع از اوراق خواهند رفت.
چه کسانی از اوراق نفتی استقبال می‌کنند: ریسک پذیران یا ریسک‌گریزان؟

به گزارش می متالز، علی اصغر بهرامی مدیر بخش کالایی کارگزاری مفید در این زمینه می‌گوید: قرار است اوراق سلف موازی استاندارد نفتی با سود بین 17.5 تا 19 درصد به صورت 2 ساله در بورس انرژی عرضه شود؛ حال اگر قیمت نفت افت و نرخ فعلی آن در این مدت کاهش پیدا کرد، دولت نیز با حداقل سود 18.5درصد آن را از خریدارن نفت و دارندگان اوراق خریداری می‌کند. اما در شرایط عادی اگر رشد کرد همان 19درصد سود به صاحبان اوراق داده می‌شود. در نتیجه به نظر می‌رسد سرمایه گذاران ریسک گریز احتمال زیاد به این سمت رفته و خرید داشته باشند. هرچند تورم بسیار بالاست و دولت میزان تورم را 20تا 25درصد پیش بینی کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مولفه‌های بسیاری روی نرخ تورم اثرگذار هستند افزود: ممکن است کسانی که این اوراق را خریداری می کنند، نتوانند قدرت و ارزش پول خود را حفظ کنند.

این کارشناس بورسی گفت: البته عرضه اوراق سلف موازی استاندارد در دیگر صنایع همچون پتروشیمی، سیمان و تیرآهن نتیجه به نسبت خوبی داشته است اما در شرلایط فعلی و با اینکه تورم افسار گسیخته تر از قبل بوده و قیمت ارز نیز در نوسان است، باید دید که چه اندازه از این طرح استقبال خواهد شد.

به گفته بهرامی، پیش بینی نرخ تورم با این موضوع همخونی ندارد؛ هرچند دولت گفته است که بر اساس نرخ تورم این عرضه را همچون سرمایه‌گذاری و ارائه سود بانکی ( که در سال‌های گذشته به میزان 20درصد انجام میشد) خواهد داد.

وی ادامه داد: حال باید دید که تاثیر آن بر بورس اوراق بهادار چه میزان است و کسانی که در یک سال گذشته در بورس اوراق بهار به سود رسیده اند، آیا نسبت به شناسایی سود این اوراق نیز اقدام خواهند کرد؟ چراکه این اوراق مانند دیگر اوراق قرضه دولتی نیست که برای مدت 3 ماه یا 6 ماه بتوان برای آن سود دریافت کرد، بلکه در پایان 2 سال، سود شناسایی و پرداخت خواهد شد.

به گفته وی، یکی دو روز اخیر نیز که بورس اوراق بهادار منفی بوده، ممکن است که یکی از مولفه‌های آن فروش این اوراق باشد.

بهرامی ادامه داد: این اوراق جذابیت آنچنانی برای افراد ریسک پذیر ندارد؛ همچنین کسانی که در بورس اوراق بهادار طی 12 سال گذشته در صندوق های سرمایه گذاری مشاء سودهای خوبی (حتی در سال 91 و 92 نیز که بازار در وضعیت خوبی قرار نداشت) بدست آورده اند این ریسک را کمتر خواهند پذیرفت.

به گفته این کارشناس بورسی، استقبال از این اوراق بستگی به دیدگاه سرمایه‌گذاران دارد. زیرا فرد ریسک پذیر حاضر نیست از اوراق بهادار و حرفه ای که سرمایه گذاری در آن انجام داده دور ‌شود و در مقابل نیز برخی که به بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی امیدوار هستند و فکر می‌کنند ممکن است نقطه تورم از 25درصد به 10 تا 12 درصد رسیده و یا حتی تک رقمی شود، برای خرید این اوراق تمایل خواهند داشت. زیرا تنها در صورت کاهش نرخ تورم و بهبود شرایط اقتصادی است که 19درصد سود مناسب به نظر می‌رسد.

وی در پایان تاکید کرد که بازهم در نهایت سرمایه گذاری و خرید این اوراق بستگی به دیدگاه سرمایه‌گذار دارد.

گفتنی است طبق اطلاعیه بورس انرژی، برنامه دو عرضه اوراق سلف استاندارد موازی نفت خام جمعا به ارزش ۲هزار میلیارد تومان انجام خواهد شد که فعلا معادل ۵۰۰ میلیارد تومان آن برای فردا، یکشنبه قطعی شده است

عناوین برگزیده