تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۳۱
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۱۲۶۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حذف چک های حامل برای مبارزه با پولشویی

می متالز - چک عمده ترین اسناد تجارتی معمول بوده و پس از گسترش عملیات بانکی یکی از مهمترین وسائل دریافت و پرداخت وجه شناخته شده و پس از برات و سفته که تعهد پرداخت هستند چک جانشین پول نقد گردیده است. فوائد و اهمیت چک ناشی از امتیازاتی است که قانون تجارت یا قانون صدور چک به آن داده یا می دهد تا بهترین وسیله سهولت مبادله پول و یا انتقال وجه از فردی به فرد دیگر باشد
حذف چک های حامل برای مبارزه با پولشویی

به گزارش می متالز، از نظر سیاست پولی و بانکی هر کشور، حجم چک های در گردش و نیز پذیرش عام که مبتنی بر اطمینان و اعتماد به روابط پولی در جامعه است همیشه مورد توجه و مطالعه بوده و به همین جهت برای استحکام بخشیدن به مقبولیت آن ، دولتها کوشش زیادی برای حفظ ارزش چک و ممانعت از صدور چکهای بی محل نموده اند.

در همین خصوص روز یکشنبه 20 اسفند خبری مبنی بر اینکه با مصوبه جدید کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، صدور چک حامل ممنوع شده است، در رسانه ها منتشر شد. برای جزئیات این مصوبه با محمد کاظمی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفتگو کردیم.

کاظمی در رابطه با اصلاح موادی از قانون چک و ممنوع شدن صدور چک حامل گفت: در حال حاضر عمده ترین مشکلات چک ها، صدور چک های در وجه حامل است و چون گیرنده چک مشخص نیست، طبیعتاً مشکلات زیادی به همراه دارد. از طرف دیگر سیستم جدیدی که در بانک ها ایجاد شده است ، افراد را موظف می کند که هویت و شماره ملی فرد گیرنده چک مشخص باشد.

وی افزود: یکی از دلایل این مصوبه مقابله با پولشویی و کنترل جابه جایی وجوه مردم است؛ همچنین هدف دیگر این مصوبه مشخص شدن مبادی چک ها یا مبادی وجوهی که افراد واریز می کنند، است و هویت صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک مشخص شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در واقع این روند نشان می دهد که از ابتدای صدور چک چه اشخاصی با این چک مرتبط بوده اند و این اطلاعات در سیستم چکاوک وارد می شود.

وی سیستم چکاوک، سیستم متمرکزی است که تمامی چک ها با همه اطلاعات و جزئیات به صورت مکانیزه در آن جمع آوری می شوند. به گونه ای که هر شخصی در هر بانکی حساب داشته باشد، تعداد و میزان چک های برگشتی در آن مشخص است و همچنین با اجرای این سیستم مشکل صدور چک‌ های بی محل تا حد زیادی برطرف می‌ شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در رابطه با پشت نویسی چک نیز اظهار کرد: در این مصوبه بیان شده است که اگر کسی قصد انتقال چک به فرد دیگری را نیز داشت، با پشت نویسی و مشخص بودن هویت و شماره ملی فرد انتقال گیرنده، می تواند چک را به وی منتقل کند؛ به عبارت دیگر همه اشخاصی که چک به آنها واگذار می شود هم با هویت مشخص، چک را دریافت می کنند.

همچنین محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، نیز در خصوص طرح اصلاح چک گفت: براساس مصوبه روز یکشنبه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ، دیگر چک حامل صادر نخواهد شد و چک‌ ها تنها به نام افراد صادر می‌شود و همچون گذشته قابل پشت‌نویسی و انتقال است. همچنین براساس این مصوبه، اطلاعات تمام چک‌های صادرشده در سامانه بانک مرکزی ثبت و دراختیار تمام بانک ‌ها قرار می‌گیرد.

عناوین برگزیده