تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۱۲۶۹۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خودکفایی کشور در تولید فولاد خام

می متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت: در تولید فولاد خام به خودکفایی رسیده ایم و در تلاش برای بی نیاز شدن از واردات ورق‌های خام هستیم.
خودکفایی کشور در تولید فولاد خام

به گزارش می متالز، خداداد غریب پور در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اقدامات مطلوب صورت گرفته در عرصه معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد گفت: ما نسبت به میانگین جهانی که در ۶ ماه اول سال میلادی، ۶ درصد منفی بود بالاتر از ۱۰/۲ درصد جلو هستیم یعنی ۱۶ درصد ارتباط مثبت معنادار با میانگین تولید جهانی داریم.


وی افزود: فولاد سالانه بیش از ۴ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور دارد در حالی که بیش از ۱۵ میلیون تن در داخل کشور مصرف می‌شود.
غریب پور از خودکفایی در تولید فولاد خام خبر داد و تأکید کرد: وادرات فولاد ما به ۵۰۰ هزار تن ورق‌های خاص رسیده که به سمت تولید می‌رویم تا در زمینه ورق‌های خاص بی نیاز شویم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: رشد تولید در بخش فولاد همچنان ادامه دارد و امروز با افتتاح این کارخانه ۹۶۰ هزار تنی، تولید آهن اسفنجی ما به بالای ۳۶ میلیون تن می‌رسد.
وی اظهار داشت: پارسال بالای ۲۷ میلیون تن تولید آهن اسفنجی داشتیم که خوراک مورد نیاز واحد‌های فولادساز را تامین می‌کند.


غریب پور افتتاح این کارخانه را عامل تأمین خوراک واحد‌های فولادساز و رسیدن به چشم انداز ۵۵ میلیون تنی فولاد پیش از موعد مقرر عنوان کرد و گفت: جهش معناداری در کشور اتفاق افتاده و در محصولات فولادی ۵ درصد، شمش فولادی بیش از ۹ درصد و آهن اسفنجی ۱۲ درصد رشد داشتیم.


وی این مساله را تحقق شعار رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهش تولید با وجود تحریم و کرونا دانست و افزود: اضافه ظرفیت تولید، سبب جلوگیری از خام فروشی می‌شود.

در این کارخانه که امروز افتتاح شد سنگ آهن به کنسانتره مبدل شده و سپس به گندله و آهن اسنفجی و محصولات فودلای تبدیل می‌شود و این به معنای جلوگیری از خام فروشی است.

گفتنی است بزرگترین مجتمع تولید آهن اسفنجی بخش خصوصی ایران امروز با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در اردکان افتتاح شد.

سالانه ۹۶۰ هزار تن در این مجتمع تولید می‌شود و برآورد فروش سالانه آن نیز به ۲۸ هزار میلیارد ریال می‌رسد.

همچنین پیش بینی می‌شود سالانه ۱۶۰ هزار تن به ارزش ۴۴/۸ میلیون دلار صادر شود و بر این اساس ۲۱/۵ میلیون دلار صرفه جویی خواهد شد و زمینه اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر و غیرمستقیم ۲ هزار نفر را فراهم می کند.

عناوین برگزیده