تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۹
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۱۲۷۰۶۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
علی اصغر مونسان:

استرداد ۲۶۷۱ اشیای تاریخی مهم به کشور/ «معادن طلای متروکه» در خدمت گردشگری قرار می‌گیرد

می متالز - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مناسبت هفته دولت با رادیو گفت وگو مصاحبه کرد.
استرداد ۲۶۷۱ اشیای تاریخی مهم به کشور/ «معادن طلای متروکه» در خدمت گردشگری قرار می‌گیرد

به گزارش می متالز، دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مصاحبه با ویژه برنامه «راهی که پیموده ایم» گفت: تغییر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه حاکی از این مطلب است که این سه بخش علاوه بر کارکردهای فرهنگی و اجتماعی، کارکرد اقتصادی هم دارند.

کارکردهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

وی توزیع عادلانه ثروت و اشتغالزایی را از دیگر کارکردهای این وزارتخانه برشمرد و اظهارکرد: این وزارتخانه با حداقل سرمایه گذاری می‌تواند در همه نقاط کشور اشتغالزایی کند.

مونسان مهاجرت روستاییان به شهرها را از چالش‌های مهم کشورمان خواند و گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با فعال کردن بخش گردشگری در روستاها این معضل را متوقف کرده و حتی آن را به حالت معکوس تغییر داده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه بوم‌گردی به نقاط مختلف کشورمان رونق بخشیده افزود: این موضوع باعث شده که همه افراد و جوانان تحصیل کرده به دنبال شغل در داخل کشور باشند.

تغییرات زیاد مدیریتی از آسیب‌های مهم سازمان بود

وی در بخش دیگر این گفتگو و در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه شرایط سازمان بهتر بود یا الان که به وزارتخانه تبدیل شده، گفت: ما هم در زمانی که معاون رئیس جمهور بودیم و هم الان که در جایگاه وزیر هستیم زیر نظر رئیس جمهور ایفای نقش می‌کنیم و مجلس هم ابزارهای نظارتی خودش را دارد کمااینکه قبلاً هم تعامل بسیار خوبی با نمایندگان ملت داشتیم، لذا از این منظر خیلی اتفاق ویژه‌ای رخ نداده اما یکی از آسیب‌ها در سازمان، تغییرات زیاد مدیریتی بود.

بودجه ناچیز وزارت میراث فرهنگی

مونسان ادامه داد: شاید با وزارتخانه شدن و وزیر شدنِ ریاست این مجموعه، ثبات مدیریتی افزایش پیدا کند که این اتفاق قطعاً رخ خواهد داد و این به حل برخی مشکلات ذاتی کمک زیادی می‌کند. ضمن اینکه جایگاه وزارتخانه‌ها هم نزد دولت در قیاس با سازمان‌ها و با توجه به حد رأیی که وزرا در دولت دارند ارتقا پیدا کرده و علی القاعده باید ترمیم‌هایی در بودجه این حوزه اتفاق بیفتد چون نمی‌شود که بودجه یک وزارتخانه فاصله زیادی با وزارتخانه‌های دیگر داشته باشد که البته الان این اتفاق افتاده و بودجه ما نسبت به سایر وزارتخانه‌ها خیلی خیلی عقب است.

۳۴هزار اثر ثبت شده ملی داریم

وی درباره اقدامات یک سال اخیر وزارتخانه در حوزه «میراث فرهنگی» گفت: ما در حال حاضر ۳۴ هزار اثر ثبت شده ملی و ۲۴ اثر ثبت شده جهانی داریم و در رتبه نهم جهان قرار گرفته‌ایم.
این مقام مسئول میراث فرهنگی را به دو بخش ملموس و ناملموس دسته بندی کرد و گفت: نگهداری، مرمت و حفاظت از سایت‌های تاریخی و همچنین میراث ناملموس که آداب و رسوم کشور را تشکیل می‌دهند بسیار ارزشمند و ضروری است.

مونسان، میراث فرهنگی را از جمله پایه‌های شکل دهنده گردشگری در کشور خواند و افزود: کاوش‌های جدید نیز موضوعی است که در معاونت میراث فرهنگی کشور دنبال می‌شود و موزه‌ها هم زیر مجموعه معاونت میراث فرهنگی فعالیت می‌کنند.

توسعه موزه‌های غیردولتی توسط دولت دوازدهم

وی توسعه موزه‌های غیردولتی را از اقدامات دولت دوازدهم برشمرد و گفت: در حال حاضر ۷۰۰ موزه فعال در کشور داریم که بخش زیادی از آن موزه‌های مردمی هستند و مدیریت آن‌ها هم دست خود مردم و البته تحت استانداردهای معاونت میراث فرهنگی است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه بسیاری از اشیای تاریخی و غیرتاریخی توسط مردم به وزارتخانه اعلام و ثبت شده گفت: این اشیاء با اینکه جزو اموال ملی هستند اما در موزه‌های مردمی و غیردولتی نگهداری می‌شوند.

استرداد ۲۶۷۱ قلم از اشیای تاریخی مهم به کشور

مونسان استرداد اشیای خارجی از خارج را به عنوان اقدام دیگر دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: ما اشیایی داشتیم که بیش از ۸۰ سال به صورت غیرمجاز و برخی هم به صورت امانت خارج شده بودند اما در دولت تدبیر و امید ۲۶۷۱ قلم شیء تاریخی مهم ایران از سه کشور آمریکا، ایتالیا و بلژیک به کشور برگردانده شد.

مثلاً الواح هخامنشی حدود هشتاد سال قبل به دانشگاه شیکاگو آمریکا امانت داده شده بود تا روی این الواح کار پژوهشی انجام دهند اما آن را پس ندادند و ما سال گذشته ۱۷۰۰ قلم از این الواح را به کشور برگرداندیم.

یک سردیس هخامنشی هم که به صورت قاچاقی و دزدی از محوطه تخت جمشید خارج شده بود در یکی از حراج‌های آمریکا شناسایی و نهایتاً با همراهی دادستان نیویورک و ارائه مدارک از سوی ایران به کشور برگشت داده شد.

مرمت ۳ هزار بنای تاریخی در دولت تدبیر و امید

وی با اشاره به مرمت حدود ۳ هزار بنای تاریخی در دولت تدبیر و امید گفت: در این مدت کار مرمت ۵۶ هزار قلم شیء تاریخی را هم انجام دادیم.

مونسان در بخش دیگر این گفتگو، به ظرفیت‌های بخش گردشگری ایران در دو حوزه تاریخی و طبیعی اشاره کرد و گفت: ما برای تأمین اقامتگاه مناسب برای گردشگردان خارجی و داخلی در سال گذشته اقدامات خوبی کردیم از جمله اینکه تعداد زیادی هتل با ستاره‌های بالا و کیفیت مناسب و مجتمع‌ها و مجموعه‌های گردشگری و ترم‌های جدیدی مانند بوم گردی ایجاد شدند.

۵۰۰ هتل در حال احداث داریم

وی با اشاره به اینکه ما تا قبل از دولت تدبیروامید فقط ۹۹۸ مجموعه اقامتی هتل و هتل آپارتمان داشتیم افزود: در این دولت ۴۹۷ تعداد دیگر اضافه شده و هم اکنون حدود ۵۰۰ هتلِ در حال ساخت هم داریم. در مجموع ۲۴۰۰ پروژه‌ی در حال اجرا در حوزه گردشگری کشور داریم که امیدواریم تا پایان دولت بیش از ۲۵۰ پروژه را به بهره برداری برسانیم.

مونسان افزود: هر کسی که برای پروژه‌ها ۳۰ درصد آورده و سرمایه داشته باشد ما ۷۰ درصد مابقی را در قالب تسهیلات ارزان قیمت از محل صندوق توسعه ملی و به صورت ریالی وام می‌دهیم.

وی یادآور شد: ما تا قبل از دولت تدبیروامید ۲۱۹ هزار تخت داشتیم اما در این دولت ۱۰۰ هزار تخت به این مجموعه اضافه شد و بیش از ۲۲۱۷ بوم گردی هم داریم.

مونسان با بیان اینکه گردشگری پزشکی و درمانی در عمده کلانشهرهای ایران انجام می‌شود، گفت: بیشتر شهرهای مرزی هم این خدمات را ارائه می‌کنند و برخی از آن‌ها بازار بهتری هم دارند.

گردشگری «کشاورزی و معدن» هم به این حوزه اضافه شدند

وی از اضافه شدن گردشگری«کشاورزی و معدن» به این حوزه خبرداد و گفت: ما از فضاها و مزارع در جهت تقویت گردشگری استفاده می‌کنیم و موافقت اولین گردشگری معدن را هم در زنجان را صادر کردیم ضمن اینکه «معادن طلای متروکه» هم در خدمت گردشگری قرار می‌گیرد.

مونسان با بیان اینکه تعداد گردشگران ورودی از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در پایان سال ۹۱ به ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در پایان سال ۹۸ افزایش یافت، گفت: ما در سال ۲۰۱۹ هم از نظر سرعت رشد گردشگری رتبه سوم جهان را به خود اختصاص دادیم.

این مقام مسئول سرمایه گذاری ۱۳۷ هزار میلیارد تومانی در حوزه گردشگری کشور را نشانه آینده پرامید این بخش دانست و گفت: شک ندارم که گردشگری در آینده‌ای نه چندان دور به اقتصادِ نوظهور مردم پایه تبدیل خواهدشد.

مونسان درباره نقش بخش صنایع دستی در تحقق «جهش تولید» اظهارکرد: ما در حوزه تجاری سازی، طراحی مبتنی بر سلیقه بازار و مشتری، بسته بندی، برندسازی محصولات هنری، بازارهای جدید، تولید صنایع دستی کاربردی و بازاریابی از بستر فضای مجازی اقدامات خوبی انجام دادیم.

استفاده از صنایع دستی داخلی در آپارتمان‌ها

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های مختلف با سازندگان بزرگ تهران به منظور استفاده از صنایع دستی داخلی در تجهیزات داخل آپارتمان‌ها گفت: با این اتفاق، حجم بازارهای داخلی ما بزرگ شد.

کرونا درآمد هنرمندان صنایع دستی را هم کاهش داد

کاهش میزان فروش صنایع دستی ناشی از شیوع کرونا و کاهش گردشگران موضوع دیگری بود که مونسان به آن اشاره و بیان کرد: این موضوع تاثیر زیادی بر فروش صنایع دستی گذاشته است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حمایت بیمه‌ای را از جمله مطالبات به حق هنرمندان این بخش خواند و گفت: ما در این زمینه قانون داریم؛ دولت باید منابعی را تأمین می‌کرد و در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌داد اما متاسفانه به دلیل شرایط بودجه‌ای خیلی پیش نرفته است.

اقدامات وزارتخانه در ۸ ماه کرونایی کشور

مونسان مهلت سه ماهه برای پرداخت اقساط وام‌ها و حق بیمه‌های حوزه گردشگری، پرداخت هزینه آب و برق و حامل‌های انرژی و پرداخت مالیات را از اقدامات وزارتخانه در این هشت ماه شیوع کرونا برشمرد و گفت: دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از بخش‌های آسیب دیده از کرونا شامل ۱۰ رشته تخصیص داد که سه رشته آن مربوط به وزارتخانه ما می‌شد. بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان هم در اختیار فعالان گردشگری متقاضی قرار گرفت و الان هم پیگیر بسته سوم حمایتی و منتظر نهایی شدن آن هستیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اقدام وزارتخانه به تحریک تقاضای گردشگری در خردادماه امسال گفت: در نتیجه‌ی این اقدام، ۲۰ میلیون نفر در خردادماه اقامت شب داشتند و گردشگری کشورمان نفسی کشید و به گفته هتلداران حداقل چک‌های گوشت و مرغ آنها پرداخت شد اما موج دوم کرونا منجر به محدودیت‌هایی در گردشگری شد.

تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا منجر به زمین خوردن گردشگری نشود

مونسان در پایان این گفتگو اظهار کرد: ما به محض اجازه فعالیت مجدد از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا آمادگی لازم را برای اجرای برنامه‌های مختلف گردشگری داریم و امیدواریم که تصمیمات برای تامین سلامت مردم که به حق هم هست موجب زمین خوردن این حوزه نشود.

عناوین برگزیده