تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۲۰
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۱۲۹۷۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون استاندار:

۱۸۶ معدن غیرفعال در آذربایجان‌غربی تعیین تکلیف شود

می متالز - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به وجود ۱۸۶ معدن غیرفعال در استان گفت: طبق بخشنامه ریاست جمهوری، باید این معادن از صاحبان خلع ید و به افراد جدیدی واگذار شود.
۱۸۶ معدن غیرفعال در آذربایجان‌غربی تعیین تکلیف شود

به گزارش می متالز، نادر صادقی روز شنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات معادن آذربایجان غربی افزود: معادن ارزش افزوده بسیار زیادی در دنیای امروز دارند و نباید اجازه دهیم معدن غیرفعالی در استان وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: آذربایجان غربی پر از معادن غنی است که باید از این فرصت برای توسعه سرمایه گذاری، ارتقای اقتصادی و افزایش اشتغال بیش از پیش بهره برد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: باید همه مسائل و مشکلاتی که بر سر راه توسعه معدنی استان و استفاده از ظرفیت های فرآوری و ایجاد ارزش افزوده در این بخش وجود دارد، به طور کامل احصا شده و از مقابل برداشته شود.

صادقی گفت: دستگاه های مرتبط با معادن استان مسائل و مشکلات معادن راکد استان را تا جلسه آتی شورای معادن استان شناسایی کنند تا برای رفع آنها تصمیم گیری شود.

آذربایجان‌غربی با داشتن یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون تن ذخیره قطعی مواد معدنی مختلف یکی از استان‌های مهم کشور در زمینه ذخیره و تنوع مواد معدنی است.

محدوده معادن آذربایجان‌غربی تحت پوشش سه زون از زون‌های بیست‌گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل "اشنویه - خوی"، "مریوان - مهاباد" و "شاهین‌دژ - ماهنشان" قرار گرفته و این استان از نظر تنوع مواد معدنی با داشتن ۵۱ ماده معدنی جایگاه سوم کشور و از نظر ذخایر معدنی با داشتن یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون تُن ذخیره مواد معدنی در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.

اشتغال بیش از پنج هزار نفر در بخش معدن آذربایجان‌غربی و سرمایه‌گذاری افزون بر ۳۶۶ میلیارد تومانی در این بخش این استان را به قطب‌های مهم بخش اقتصادی استان تبدیل کرده است.

وجود ۲ معدن طلای "زرشوران" و "آق‌دره" تکاب، آذربایجان‌غربی را در زمره استان‌های طلایی کشور قرار داده که سالانه در مجموع هزار و ۳۵ تُن طلا از این ۲ واحد برای فرآوری استخراج می‌شود.

از طرفی دیگر هم‌مرز بودن با کشورهای ترکیه،  عراق و جمهوری خودمختار نخجوان، پیداکردن بازارهای هدف در این کشورها و دیگر کشورهای منطقه نیز زمینه شکوفایی بیش‌از پیش بخش معدن و فرآوردهای معدنی را در آذربایجان‌غربی فراهم می‌کند.

عناوین برگزیده