تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۹
بازدید: ۲۹۱
کد خبر: ۱۳۰۷۰۵

اجرای پروژه ریلی رشت - آستارا نیازمند ۲۰ میلیون تن مصالح معدنی است

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه اجرای پروژه ریلی رشت - آستارا به ۲۰ میلیون تن مصالح معدنی نیاز دارد گفت: ۶۰ درصد معادن گیلان غیرفعال هستند.
اجرای پروژه ریلی رشت - آستارا نیازمند ۲۰ میلیون تن مصالح معدنی است

به گزارش می متالز، فرهاد دلق‌پوش صبح امروز در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر که در حال حاضر و به علل متعدد 60 درصد معادن استان گیلان غیرفعال هستند اظهار داشت: پروژه ریلی رشت - آستارا به 20 میلیون تن مصالح معدنی نیاز دارد و مشخص نیست این حجم از مصالح از چه طریقی باید تأمین شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان معادن را یکی از ثروت‌های مهم در کشورهای دیگر و حتی در کشور ما جهت تولید ثروت و اشتغال خواند و عنوان کرد: سراسر گیلان دارای ظرفیت‌های متعدد معدنی است که می‌تواند پتانسیلی برای توسعه اقتصادی استان بوده و برای تولید ثروت و اشتغال مثمرثمر واقع شود.

دلق‌پوش از وجود 106 معدن فعال و غیرفعال در استان گیلان که کشف شده‌اند خبر داد و با بیان اینکه 60 درصد معادن گیلان به دلایل مختلف غیرفعال هستند تصریح کرد: ظرفیت معادن شناسایی شده گیلان هزار تا هزار و 327 میلیون تن برآورد می‌شود که می‌توانیم از این ذخایر ارزشمند به شکل احسنت بهره‌برداری اقتصادی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان رودبار معادن خوب کشوری وجود دارد واگذاری معدن زغال سنگ سنگرود به بخش خصوصی و اینکه پهنه‌های جدیدی در آن شناسایی شده است ابراز داشت: اقداماتی در سال‌های اخیر برای ساماندهی و برنامه‌ریزی جهت بهره‌برداری از معادن غیرفعال استان گیلان از جمله معادن کوهی انجام شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان بهره‌مندی استان از رودخانه‌های بزرگ و کوچک به ویژه بستر سفیدرود را به عنوان یکی از ذخایر معدنی اعلام کرد و گفت: در کنار استفاده از مصالح رودخانه‌ها برای بهره‌برداری از ذخایر موجود در معادن باید مدارک لازم و پروانه بهره‌برداری در کنار نظارت‌های فنی موجود باشد.

دلق‌پوش توقف صدور پروانه بهره‌برداری از گروه‌های معدنی یک تا 3 را در استان‌های شمالی کشور از سال 96 را متذکر شد و خاطرنشان کرد: این امر بر اساس درخواست سازمان جنگل‌ها و منابع‌طبیعی کشور اجرایی شده در حالی‌که عمده نیاز استانی مانند گیلان از این گروه‌های معدنی تأمین می‌شود که لازم است در این مورد بازنگری شود.

وی عدم صدور مجوز جدید معادن در استانی مانند گیلان که از ظرفیت‌های بالای کشور در مسیر توسعه محسوب می‌شود را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: برای اجرای راه‌آهن رشت تا آستارا حداقل 20 میلیون تن مصالح معدنی نیاز است و مشخص نیست این حجم از مصالح مورد نیاز باید از کجا و از چه طریقی تأمین شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان انجام فرآیندهای قانونی خاص و استعلام از دستگاه‌های ذیربط برای بهره‌برداری از ظرفیت‌‌های معدنی را لازم و ضروری تلقی کرد و گفت: ظرفیت شورای معادن استان که تا چند سال پیش اختیارات آنچنانی نداشت در حال حاضر بهبود پیدا کرده است و همه دستگاه‌ها در آن عضو هستند.

دلق‌پوش وجود کارگروه تعامل با منابع‌طبیعی را از جمله بخش‌های پیش‌بینی شده در شورای معادن استان گیلان اعلام کرد و بیان داشت: بدون شک یکی از مهم‌ترین اهداف ما در این شورا حل و فصل مشکلات و فعال کردن معادن غیرفعال استان گیلان است و در کنار آن باید به ظرفیت‌های جدید معادن هم توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

عناوین برگزیده