تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۵۰
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۱۳۱۴۳۲
سرویس خبر : انرژی
خاندوزی با اشاره به بازدید از مجموعه صنعتی مپنا مطرح کرد:

از دلایل عدم استقبال از خودروهای برقی تا رتبه چهارم جهانی مپنا در تولید توربین‌ها

می متالز - نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، واقعی نبودن قیمت‌ انرژی در کشور را دلیل عدم استقبال از خوردوهای برقی دانست و گفت: از آنجا که استفاده از خودروهای بنزین‌سوز بیشتر از خودروهای برقی صرفه اقتصادی دارد، تولیدکنندگان به سمت ساخت خودروهای برقی نمی‌روند.
از دلایل عدم استقبال از خودروهای برقی تا رتبه چهارم جهانی مپنا در تولید توربین‌ها

حضور جمعی از اعضای کمیسیون اقتصادی در مپنا

به گزارش می متالز، سید احساس خاندوزی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی، محمد حسین حسین‌زاده بحرینی رئیس کمیسیون آیین‌نامه، روح‌الله نجابت عضو کمیسیون آموزش، مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران، مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی، روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع، روح‌الله متفکرآزاد عضو هیات رئیسه مجلس، محسن پیرهادی عضو هیات رئیسه مجلس، ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی مجلس و شوراها و مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از گروه صنعتی مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، بازدید کردند.

بنابراین گزارش سید احسان خاندوزی نائب رئس کمیسیون اقتصادی در تشریح این بازدید گفت: ابتدا مدیرعامل مپنا در جریان ارائه گزارشی از عملکرد این گروه صنعتی، پتانسیل‎های داخلی کشور در ساخت نیروگاه، انواع توربین‌ها، واگن‌های قطار، انواع پره‌های توربین‌های بادی و نخستین مدل خودرو برقی را تشریح کرد.

حضور جمعی از اعضای کمیسیون اقتصادی در مپنا

واقعی نبودن قیمت‌ انرژی در کشور؛ دلیل عدم استقبال از خوردوهای برقی 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان در جریان این بازدید از روند تولید خودرو برقی مطلع شدند، افزود: به‌یقین با واقعی کردن قیمت‌ حامل‌های انرژی در کشور، استقبال تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از این خودروها افزایش پیدا می‌کند اما پایین ماندن قیمت انرژی‌های فسیلی موجب می‌شود؛ استفاده از خودروهای بنزین‌سوز بیشتر از خودروهای برقی صرفه اقتصادی داشته باشد، بنابراین تولیدکنندگان به سمت ساخت خودروهای برقی نمی‌روند و در نهایت عوارضی مانند آلایندگی‌ها، تخریب محیط زیست و انوع بیماری‌ها گریبان‌گیر جامعه خواهد ماند.

حضور جمعی از اعضای کمیسیون اقتصادی در مپنا

وی معتقد است با تغییر مبانی اقتصادی تولید و مصرف خودروهای برقی، می‌توان فاصله اقتصادی کشور را با اقتصادهای پیشرفته در زمینه انرژی برق کاهش داد.

به گفته خاندوزی در جریان بازدید از کم وکیف ساخت انواع توربین‌ها و ماشین‌آلات سنگین در گروه صنعتی مپنا مشخص شد: اگرچه کشورهای مختلفی، محصولات گروه صنعتی مپنا را خریداری می‌کنند اما درصورت حمایت دستگاه‌های داخلی، این گروه صنعتی می‌تواند در بازارهای صادراتی جایگاه بالاتری پیدا کند.

وی یادآور شد: در حالی دستگاه‌های داخلی خرید خود را از کشورهای خارجی همچون ایتالیا می‌کنند که مجموعه‌های نیروگاهی ایتالیا در رتبه‌بندی بین‌المللی بسیار پایین‌تر از مپنا قرار دارند.

 

رتبه چهارم جهانی مپنا در تولید توریین‌ها

این نماینده مجلس با اعلام این خبر که طبق ارزیابی‌های جهانی گروه صنعتی مپنا در زمینه ساخت توریین‌ها پس از چند شرکت آمریکایی، ژاپنی و آلمانی در رتبه چهارم قرار دارد، اظهار کرد: با این وجود همچنان برخی از خریدهای داخلی از تولیدکنندگان خارجی صورت می‌گیرد به همین دلیل مپنا بسیار پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس کمک‌های صندوق توسعه ملی برای خریدهای خارجی را یکی از علل تمایل دستگاه‌های دولتی برای خرید از تولیدکنندگان داخلی دانست.

وی به بازدید از قسمت تولید توربین‌های بادی نیز اشاره کرد و گفت: این توربین‌ها با توان تولید برق در بخش‌های از کشور با ظرفیت بادی بالا، می‌تواند جایگزین انواع انرژی شوند.

حضور جمعی از اعضای کمیسیون اقتصادی در مپنا

به زعم خاندوزی ساختن توربین‌های بادی در ارتفاع 85 متری با پره‌های به طول 50 متر نیازمند فناوری کاملا پیشرفته است که گروه صنعتی مپنا حائز آن است.

 

فهرست قوانین و مقررات کمک‌کننده به گسترش تولید داخلی تهیه می‌شود

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داد: در پایان این بازدید مقرر شد؛ فهرست قوانین و مقررات کشور که می‌تواند به گسترش تولید داخل کمک کنند ظرف یک ماه آینده توسط کارگروه مشترکی میان نمایندگان مجلس و نمایندگانی از گروه صنعتی مپنا تهیه شود تا علاوه بر شرکت مپنا، سایر تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات سنگین حوزه انرژی و صنایع داخلی بتوانند از مقررات حمایتی بیشتری برخوردار شوند.

حضور جمعی از اعضای کمیسیون اقتصادی در مپنا

عناوین برگزیده