تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۵۰
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۱۳۱۴۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
دورنمای بازار جهانی میلگرد

رشد مطلوب بازار میلگرد به دنبال افزایش ساخت‌و‌ساز و توسعه زیرساخت در کشورها

می متالز - رشد ساخت‌و‌ساز در مناطق مختلف جهان، افزایش تقاضای میلگرد را در آینده به‌همراه خواهد داشت. توسعه زیرساخت در کشورهای در حال توسعه، رشد ساخت‌و‌ساز در جهان و همچنین گسترش خدمات اجتماعی و صنایع در کشورهای توسعه یافته، آینده بازار میلگرد را روشن کرده است.
رشد مطلوب بازار میلگرد به دنبال افزایش ساخت‌و‌ساز و توسعه زیرساخت در کشورها

به گزارش می متالز، پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد سالانه بازار جهانی میلگرد تا سال 2024 برابر 6.9 درصد باشد و همچنان آسیا و اقیانوسیه بیشترین سهم را از بازار میلگرد در اختیار خواهند داشت.

با توجه به تأثیر روند توسعه ساخت‌و‌ساز و زیرساخت بر بازار میلگرد، بازار این محصول فولادی عموما به 5 منطقه‌ آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و اقیانوسیه، آمریکای لاتین و خاورمیانه-آفریقا تقسیم می‌شود. تاکنون آسیا و اقیانوسیه بزرگ‌ترین سهم از بازار جهانی میلگرد را در اختیار داشته‌اند که این موضوع با توجه به سرعت بالای ساخت‌و‌ساز و توسعه زیرساخت در چین چندان هم دور از ذهن نبود. طی سال 2016 چین 30 درصد از بازار میلگرد جهان را در اختیار داشت. ارزش بازار میلگرد آمریکای شمالی در سال 2016 بیش از 10 میلیارد دلار برآورد شد. رشد زیرساخت و خدمات عمومی در کشورهای آمریکای شمالی، رشد تقاضای میلگرد در آینده را به همراه خواهد داشت. در منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز رشد جمعیت و به‌دنبال آن رشد ساخت‌و‌ساز در آینده محرک تقاضای میلگرد خواهد بود. طرح توسعه شهرنشینی در کشورهای هند و چین از عوامل پشتیبان تقاضای ملیگرد در آینده هستند. انتظار می‌رود رشد شهرنشینی چین تا سال 2020 به 60 درصد برسد.

نمودار 1 سهم متاطق اصلی از بازار میلگرد را در سال 2024 نشان می‌دهد. همان‌طور که مشخص است همچنان سهم اعظم بازار در اختیار آسیا و اقیانوسیه خواهد بود. به‌طور کلی محرک تقاضای فولاد در مناطق در حال توسعه‌ای مانند آسیا، ساخت‌و‌ساز در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، رشد خدمات اجتماعی و حتی توسعه صنعت توریسم (با توجه به توسعه زیرساخت‌ها و رشد ساخت‌و‌ساز) خواهد بود. با وجود عوامل ذکر شده، رشد سالانه 6.9 درصدی بازار میلگرد تا سال 2024 پیش‌بینی می‌شود؛ به‌طوری که انتظار می‌رود در سال 2024 ارزش بازار میلگرد به 223 میلیارد دلار برسد.

با توجه به رویکردهای جدید دولت‌ها انتظار می‌رود آینده تغییراتی در روش تولید را نیز به‌همراه داشته باشد. در سال 2016 ارزش میلگرد تولید شده با روش کوره بلند به 70 میلیارد دلار رسید؛ اما پیش‌بینی می‌شود تولید میلگرد به روش کوره قوس الکتریکی رشد سالانه 4.5 درصدی را تا سال 2024 تجربه کند. هزینه‌ کم عملیاتی با توجه به مواد خام مورد نیاز این روش و همچنین سازگاری با محیط‌زیست چه به لحاظ گاز‌های خروجی و چه به لحاظ استفاده از قراضه (مانند یک دستگاه بازیافت) موجب رشد مطلوب این روش تولید در آینده خواهد شد. سیاست‌های زیست‌محیطی کشورها نیز موجب خواهد شد تا کوره‌های قوس الکتریکی در آینده محبوبیت بیشتری داشته باشند. بنابراین سیر صعودی بازار میلگرد به سمت آینده‌ای سبزتر حرکت خواهد کرد.

توسعه ساخت‌و‌ساز و زیرساخت در خاورمیانه نیز مشابه سایر نقاط جهان موجب افزایش تقاضای میلگرد خواهد شد؛ چه بسا که شرایط پس از بحران خاورمیانه، رشد بازار میلگرد را تقویت کند. بسیاری از کشورهای منطقه با توجه به این رشد روزافزون اقدام به احداث واحدهای جدید تولید میلگرد و یا افزایش ظرفیت تولید واحدهای موجود کردند؛ اما کمبود منابع در دسترس در برخی کشورها (در بهترین شرایط، واحدهای تولیدی در کشورهای منطقه قادر به تأمین نیاز داخل خواهند بود که با توجه به سرعت رشد تقاضا این امر نیز دور از انتظار است) و همچنین فقدان واحدهای تولیدی در برخی دیگر میلگرد را به بازار بالقوه در خاورمیانه بدل خواهد کرد که نباید از آن غافل بود.

عناوین برگزیده