تاریخ: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۰۷
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۱۳۳۲۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت پالایشگاه اصفهان خبر داد:

اثر پروژه جدید پالایشگاه اصفهان بر فروش و سهامداران/ وضعیت تجدید ارزیابی

می متالز - مدیرعامل پالایشگاه اصفهان با اعلام نهائی شدن پیش راه‌اندازی پروژه تصفیه گازوئیل و اثر آن بر افزایش فروش از طی مراحل تجدیدارزیابی خبر داد و گفت: منافع این‌ پروژه‌ها به سهامداران صبور می‌رسد.
اثر پروژه جدید پالایشگاه اصفهان بر فروش و سهامداران/ وضعیت تجدید ارزیابی

به گزارش می متالز، مرتضی ابراهیمی بابیان اینکه با پایان یافتن پروژه تصفیه گازوئیل تمام ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل تولیدی "شپنا" طبق استاندارد بین‌المللی یورو ۵ خواهد شد، گفت: این طرح در حال نهائی شدن مراحل نصب و پیش راه‌اندازی است.

وی افزود: هدف از اجرای طرح بهبود فرآیندهای عملیاتی، افزایش کیفیت سوخت‌های تولیدی، حذف ترکیبات سولفور از دیزل تولیدی و تصفیه گازوئیل است. با بهره‌برداری رسمی از طرح که ابتدای سال آینده انجام خواهد شد، روزانه ۱۰۰ بشکه در روز گازوئیل یورو ۵ با حذف ترکیبات گوگردی از ۱۰ هزار به ۱۰ PPM تولید خواهد شد.

این مقام مسئول انجام طرح تصفیه گازوئیل با هزینه‌ای معادل ۴۹۵ میلیون یورو و ۳.۱ هزار میلیارد تومان را بسیار سودآور عنوان کرد و ادامه داد: با نهایی شدن طرح با افزایش فروش به میزان ۳۷۷.۲ میلیون یورو در سال مواجه خواهیم شد. ضمن اینکه مابه‌تفاوتی برابر با ۱۹۲ میلیون یورو ناشی از فروش گازوئیل کم گوگرد عاید می‌شود که این خود منجر به افزایش قیمت سهام "شپنا" می‌شود. بنابراین می‌توان نوید داد که در آینده، منافع این‌گونه پروژه‌ها به سهامداران بنیادی و صبور می‌رسد.

ابراهیمی تصریح کرد: پالایشگاه اصفهان باهدف افزایش ضریب ایمنی واحدهای عملیاتی و توجه ویژه به الزامات زیست‌محیطی، ارتقاء کیفیت محصولات به استانداردهای یورو ۵ و درنهایت افزایش سودآوری، پروژه‌ها را تعریف و اجرا می‌کند که در این زمینه می‌توان به واحدهای تقطیر و گاز مایع شماره ۳ اشاره کرد که در سال گذشته باهدف کاهش تنگناهای عملیاتی و کاهش بار ترافیکی خوراک نفت خام در واحدهای تقطیر راه‌اندازی شد.

وی هزینه این پروژه را ۴۰ میلیون یورو و ۴۱۵ میلیارد تومان و سودآوری آن را معادل ۱۵۲ میلیون دلار در سال (ناشی از استحصال محصول پروپان و عدم تزریق نفت سفید و گازوئیل در فرآیند تولید اعلام کرد. پروژه گوگردزدایی از ته‌مانده برج‌های تقطیر (RHU) از دیگر طرح‌هایی است که در حال انجام است و در سال ۱۴۰۳ به پایان می‌رسد. درآمد ناخالص ناشی از فروش نفت کوره کم گوگرد ۲۴۶ میلیون یورو است.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان اضافه کرد: پروژه ملی تصفیه و استفاده صنعتی از فاضلاب شهری از دیگر پروژه‌هایی بود که برای نخستین بار در کشور در جهت صیانت از منابع ملی و کاهش مصرف منابع (آب شرب) به ظرفیت ۷۵۰ مترمکعب در ساعت راه‌اندازی شده است و طرح در مدت‌زمان ۲۴ ماه و با صرف هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان به سرانجام رسیده است.

ابراهیمی از نهایی شدن طرح خط انتقال ۲۳۰ کیلوولت و پست فشارقوی ۳۳.۲۳۰ کیلوولت اختصاصی خبر و توضیح داد: به‌منظور تأمین برق واحدهای عملیاتی پالایشگاه بصورت پیوسته و پایدار باقابلیت اطمینان بالا و ایمن از شبکه برق سراسری این شرکت اقدام به خرید MW60 دیماند از شرکت برق منطقه‌ای اصفهان کرده است.

وی مزایای این طرح را تأمین کمبود برق موردنیاز واحدهای عملیاتی پالایشگاه، بالا بردن قابلیت اطمینان، پایداری و ایمنی شبکه برق پالایشگاه، کاهش آب مصرفی پالایشگاه و صرفه‌جویی در مصرف انرژی برشمرد. هزینه اجرای خط انتقال ۶ میلیارد تومان و هزینه اجرای پست ۲۰ میلیارد تومان و ۶.۲ میلیون یورو اعلام‌شده است.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان تاکید کرد: باهدف ایجاد قابلیت بارگیری فرآورده‌های ویژه و توسعه بازاریابی و فروش و امکان صادرات محصولات، اقدام به ساخت ۱۸ سکوی بارگیری کردیم. این سکوها بصورت دو نازله در ۹ ردیف ۳ سکوی بارگیری برای ارائه فرآورده‌های سبک (همچون انواع حلال‌ها) و ۶ سکو وظیفه بارگیری فرآورده‌های سنگین (همچون وکیوم باتوم، لوب کات و آیزوریسایکل) طراحی‌شده است. سکوها در زمینی به مساحت ۵.۱ هکتار و با هزینه‌ای بالغ ‌بر ۵۰  میلیارد تومان احداث شده است.

ابراهیمی سهامداران "شپنا" را که این روزها با فشار فروش مواجه هستند، توصیه به صبوری کرد و گفت: با توجه به پروژه‌های مهم سرمایه‌ای این شرکت همچون تصفیه دیزل یا گازوئیل منافع آن عاید سهامداران بنیادی و صبور خواهد شد. کار کارشناسی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمین، مراحل پایانی را طی می‌کند و در تلاش هستیم فصل پاییز، تجدید ارزیابی را انجام دهیم.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده