تاریخ: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۵
بازدید: ۴۲۷
کد خبر: ۱۳۳۴۶۰
سرویس خبر : زمین شناسی

معرفی آزمایشگاه ICP-MS مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

می متالز - راه اندازی مجدد دستگاه ICP-MS در مجموعه آزمایشگاه های شیمی مرکز پژوهش های کاربردی در کرج.
معرفی آزمایشگاه ICP-MS مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

معرفی آزمایشگاه ICP-MS مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

به گزارش می متالز، به نقل از مرکز پژوهش‌های کاربردی، پلاسمای جفت شده القایی یا ICP، یکی از مهم‏ترین روش‌‏های برانگیختگی و نشر عناصر است که به دو روش طیف­ سنجی نشر نوریِ پلاسمای جفت شدۀ القایی(ICP-OES) و طیف ­سنجی جرمیِ پلاسمای جفت شده­ القایی (ICP-MS) انجام می‌­شود.
طیف‌سنجی پلاسمای جفت شده القایی از جمله روش‌های طیف‌سنجی اتمی است که در آن اتمی شدن عناصر (Atomization) به کمک محیط گرم پلاسما صورت می‌گیرد. درواقع ICP-MS ترکیبی از یک منبع ICP دما بالا با یک طیف‌سنج جرمی است.
این روش در مقایسه با روش‌های دیگر، روشی حساس‌­تر، با حد تشخیص بهتر و تکرارپذیری بالاتر است و دارای قابلیت اندازه‌گیری کمی محتوای عنصری یک ماده تا مقیاس ppt است. در این روش، برای آنالیز نمونه‌های جامد باید آنها را در محلول آبی اسیدی، حل و یا تجزیه کرد.

راه اندازی مجدد دستگاه ICP-MS در مجموعه آزمایشگاه های شیمی مرکز پژوهش های کاربردی کرج

روش آنالیز نمونه با دستگاه ICP-MS از سال 1390 در گروه ICP-MS مرکز پژوهش‌های کاربردی بومی ‌سازی و مستقر شده است. این گروه تاکنون علاوه بر همکاری مستمر و دقیق در پروژه‌های سازمانی، سابقه همکاری با سازمان انرژی اتمی و سازمان ملی محیط‌زیست و مشارکت در تدوین 15 استاندارد ملی (سه استاندارد تخصصی و دوازده استاندارد کیفیت آب، کیفیت خاک و نمونه­برداری) را داشته است.
مدیریت مرکز پژوهش‌های کاربردی و کارشناسان گروه، پس از پیگیری‌های فراوان و حمایت مدیران ارشد سازمان با راه‌اندازی مجدد دستگاه موجود در این آزمایشگاه که مدت‌ها به دلیل کمبود قطعات مصرفی از چرخه کار خارج شده بود، نسبت به افزایش ظرفیت و کاهش زمان انتظار آنالیز نمونه‌ها اقدام کرده است.
امید است با انجام این مهم، رضایت هر چه بیشتر محققین گرامی و مخاطبان آزمایشگاه‌ها فراهم شود.

عناوین برگزیده